Bukefalos 28 år!

Kastrera kryptorchid?

Jag kastrerade min hane som var kryptorchid och skulle aldrig göra om det igen. Han hade inga bekymmer innan och fick inga efter heller, men det var inte värt att utsätta honom för det. Tyvärr kollade de inte innan vart den andra kulan fanns och när jag hämtade hunden hade han över 30 stygn och var öppnad på två ställen. De tyckte sig känna den andra kulan i ljumsken men det visade sig sen att den satt längre upp. Min blev något lugnare bland löptikar, var inte direkt jobbig innan, men fick sämre päls och blev fruktansvärt matfixerad.
Så är hunden frisk och inte har några problem eller bekymmer av att vara kryptorchid så skulle inte jag operera.
 
@Aroma Ultraljud är inte jobbigt alls för hunden. Jag har precis fått ultraljudat urinblåsa och prostata på min gamling. Han fick ligga på rygg, husse/matte håller i framdelen och en assistent i bakbenen. Man rakar och blöter magen för att få bra kontakt. Det tog några minuter bara. Kanske det tar några minuter till för att hitta en testikel som man inte vet exakt var den finns. Det görs på samma sätt som när man ultraljudar inom mödravården.

Det jag har hört om tumörer i testiklarna är att de vanligtvis inte sprider sig utan kapslar in sin i testikeln. Jag har tidigare haft en hane som fick tumör i ena testikeln, den togs bort och den friska fick sitta kvar.
 
Tack för alla svar och åsikter hittills, uppskattas!
Skulle jag kastrera skulle jag definitivt begära ultraljud först, låter konstigt att man gör ingreppet på måfå och letar efter testikeln när hunden är öppnad, usch :crazy:
 
Mig veterligen finns det ingen som motsätter sig kastrering pga av medicinska orsaker. Hur försäkringsbolagen bedömer är förmodligen ett lotteri.

Våran veterinär sa att antingen ersätter dom ingenting,eller så ersätter dom en del (av vad en vanlig kastrering skulle kostat,blir ju lite dyrare med krypt) eller så ersätter dom allt. Just i vårat fall så kunde ju inte veterinären garantera att det berodde på just krypten,så det var väldigt osäkert. Men att bli positivt överaskad är ju alltid trevligt.
 
@Aroma , jag tror det är ultraljud, ja. Skulle tippa att det inte är MRI eller röntgen. Jag skall dit med valpen om två veckor och kan fråga då.

(En allmän fråga: Har inte alla kliniker ultraljud i Sverige? Jag har inte satt foten på en djurklinik i Sverige på år och dag men här (NYC-trakten) har till och med den minsta kattmottagningen ultraljud. Kostnaden för maskinen är kanske lägre här?)
 

Liknande trådar

Hundhälsa OK då var det dags igen. Dagmatte säger att Pyssling pissar inne. Han gjorde det förrut på dagis. Och de ville att jag skulle kastrera...
Svar
19
· Visningar
1 232
Senast: purity_666
·
Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 273
Senast: Dandylinn
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 791
Senast: lundborg
·
B
Hästvård Hej! Jag har en 3-årig valack som jag har fått diagnosen struppipning på. Eftersom det inte finns någon samlad...
Svar
3
· Visningar
3 509
Senast: dreampower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp