Bukefalos 28 år!

Kastrera kryptorchid?

Aroma

Trådstartare
Hur skulle ni göra med en kryptochid hane med bara en kula nere, kastrera eller ej?

Jag vet att många rekommenderar det p.g.a. cancerrisken (och ev. att hanarna kunde bli översexuella för att testikeln låg varmt och producerade mer testosteron än normalt?) men på senare tid har jag hört mer att eftersom ingreppet blir så stort (jämfört med en icke krypt) så är risken trots allt ändå större att öppna buken än att hunden skulle få cancer. Vad är er åsikt, hur hade ni gjort om ni hade haft en krypt hane?
 
Hur skulle ni göra med en kryptochid hane med bara en kula nere, kastrera eller ej?

Jag vet att många rekommenderar det p.g.a. cancerrisken (och ev. att hanarna kunde bli översexuella för att testikeln låg varmt och producerade mer testosteron än normalt?) men på senare tid har jag hört mer att eftersom ingreppet blir så stort (jämfört med en icke krypt) så är risken trots allt ändå större att öppna buken än att hunden skulle få cancer. Vad är er åsikt, hur hade ni gjort om ni hade haft en krypt hane?

Frodo kastrerades innan jag köpte honom. Han hade väldigt ont väldigt länge, själv skulle jag inte kastrera i förebyggande syfte.
 
Frodo kastrerades innan jag köpte honom. Han hade väldigt ont väldigt länge, själv skulle jag inte kastrera i förebyggande syfte.

Mm ja, det talar väldigt mycket emot, att lägga in en pigg ung hund för ett stor operation som kommer göra väldigt ont :/
 
Jag hade väntat och sett om det blev några problem, men däremot förmodligen haft närmare till att överväga kastrering vid eventuella funderingar. Tror alltså inte att jag skulle kastrera förebyggande, men jag skulle nog lättare misstänka kulan för eventuella diffusa problem.
 
Min ena hane som är född -07 är krypt (en kula nere) och jag har inga planer på att kastrera honom. Han har ännu så länge inte visat att han har några besvär av att ena kulan ligger i buken och han är mycket lugnare runt löptikar än min andra hane som har båda kulorna på plats.
 
Jag var mer ute efter era åsikter än hänvisning till engelska texter. Dessutom var de nog bara argument mot kastrering va? Och inte för- och nackdelar när det gäller kryptorchid hane.
Om du hade läst länkarna i stället för att avfärda dem hade du sett att en del av dem tar upp både för o nackdelar.
 
I USA kastrerar man dem (det brukar vara utskrivet i kontraktet när man köper hunden). Beroende på var kulan ligger kan det ju vara en väldigt liten operation: min veterinär beskrev det som en titthålsoperation (om testikeln ligger ytligt) och som att man fiskar ut testikeln nästan på samma sätt som man håller vätskan borta ur munnen hos tandläkaren med en yttepytteliten "dammsugare". Hunden behöver inte ens vara djupt sövd.

That said, det beror ju på var kulan ligger, högt, lågt, ytligt eller djupt, och det kan man ju inte veta utan en ordentlig undersökning. Så jag hade undersökt hunden och sedan pratat med veterinärer. Min valp kommer att kastreras och han har för närvarande bara en testikel nere - den ligger dock så ytligt att man kan känna den med fingertopparna, så för honom blir det den där "titthålsoperationen".

Skall fråga min vet nästa gång vad exakt operationen heter.
 
Kanske dumt av mig att svara här eftersom det gäller min hankatt :p

Men han lades in för kastrering, vet. ringer mig och säger han bara har ena kulan nere men jag gav klartecken på att gå in och ta bort den andra med för att slippa framtida problem. Det är väl kanske mer riskabelt att öppna upp en hund, jag vet inte där..
 
I USA kastrerar man dem (det brukar vara utskrivet i kontraktet när man köper hunden). Beroende på var kulan ligger kan det ju vara en väldigt liten operation: min veterinär beskrev det som en titthålsoperation (om testikeln ligger ytligt) och som att man fiskar ut testikeln nästan på samma sätt som man håller vätskan borta ur munnen hos tandläkaren med en yttepytteliten "dammsugare". Hunden behöver inte ens vara djupt sövd.

That said, det beror ju på var kulan ligger, högt, lågt, ytligt eller djupt, och det kan man ju inte veta utan en ordentlig undersökning. Så jag hade undersökt hunden och sedan pratat med veterinärer. Min valp kommer att kastreras och han har för närvarande bara en testikel nere - den ligger dock så ytligt att man kan känna den med fingertopparna, så för honom blir det den där "titthålsoperationen".

Skall fråga min vet nästa gång vad exakt operationen heter.

Vad gör man för att undersöka, ultraljud? Den andra testikeln går inte att känna någonstans.

Om du hade läst länkarna i stället för att avfärda dem hade du sett att en del av dem tar upp både för o nackdelar.

Handlade det ens om kryptorchida? Med min knackiga engelska hoppar jag över det.
 
Jag tror de letade när de hade öppnat. Vet inte vart den fanns, då jag inte har tillgång till journaler (det var som sagt innan jag ägde honom)
 
Min ena hane är krypt. Han fyller 4 nu i vår. Han har inte haft några problem hittills, och är inte översexuell. (Min andra han med båda kulor på plats skulle jag snarare kalla översexuell).
Uppfödaren tyckte inte jag behöver kastrera. Men hade också läst en hel del om cancerrisken osv (min hane har sin ena kula kvar i "magen") så övervägde att kastrera ett tag. Hörde mig för hos olika veterinärer och fick till svar att det kommer bli en stor operation, som skulle gå på mellan 6-10000kr, och försäkringen täcker självklart inte. Så jag fick ett bra tips av veterinären. Han tyckte inte jag skulle kastrera nu när hunden ändå inte lider av det på något sätt. Och skulle han mot förmodan få cancer och han måste kastreras så sa han att försäkringen täcker det då, och att det då ändå är stor chans att han klarar sig.
Så mitt beslut blev att vänta och inte kastrera i dagens läge. Men inte så mycket för pengarnas skull som för själva risken som en stor operation ändå innebär samt konvalescenstiden efteråt.
 
Vi kastrerade våran krypt då problemen bara kom en dag strax innan han blev 4. Skulle kissa på morgonen,han stog länge och väl och det kom bara nån droppe innan det började rinna,dock dåligt tryck. Trodde då naturligvis på urinsten så kontaktade veterinär. Utanför veterinären kissade han rent blod bara (såg det ut som iaf) och urinprov togs,men var inte några kristaller eller något alls. In på UL och där så visade det sig att prostatan var full med cystor,och att det stoppade urinet från att komma fram. Blodet kom antagligen från en cysta som gått sönder = antagligen haft ont.

Veterinären rekomenderade kastrering som enda utväg om inte medicineringen ville hjälpa. Vi åkte hem och bokade kastrering nån dag senare efter att ha övervägt för och nackdelar,och vi hade sån tur att försäkringsbolaget tog hela summan.

Nu kunde vi känna testikeln i ljumsken på våran hund så ingreppet blev inte alls så stort,dom og den synliga testikeln vanliga vägen,sen öppnade dom upp ett hål i ljumsken också om jag inte missminner mig. Efter OP så är trycket bättre än vad det någonsin varit!
 
Vi kastrerade våran krypt då problemen bara kom en dag strax innan han blev 4. Skulle kissa på morgonen,han stog länge och väl och det kom bara nån droppe innan det började rinna,dock dåligt tryck. Trodde då naturligvis på urinsten så kontaktade veterinär. Utanför veterinären kissade han rent blod bara (såg det ut som iaf) och urinprov togs,men var inte några kristaller eller något alls. In på UL och där så visade det sig att prostatan var full med cystor,och att det stoppade urinet från att komma fram. Blodet kom antagligen från en cysta som gått sönder = antagligen haft ont.

Veterinären rekomenderade kastrering som enda utväg om inte medicineringen ville hjälpa. Vi åkte hem och bokade kastrering nån dag senare efter att ha övervägt för och nackdelar,och vi hade sån tur att försäkringsbolaget tog hela summan.

Nu kunde vi känna testikeln i ljumsken på våran hund så ingreppet blev inte alls så stort,dom og den synliga testikeln vanliga vägen,sen öppnade dom upp ett hål i ljumsken också om jag inte missminner mig. Efter OP så är trycket bättre än vad det någonsin varit!
Mig veterligen finns det ingen som motsätter sig kastrering pga av medicinska orsaker. Hur försäkringsbolagen bedömer är förmodligen ett lotteri.
 

Liknande trådar

Hundhälsa OK då var det dags igen. Dagmatte säger att Pyssling pissar inne. Han gjorde det förrut på dagis. Och de ville att jag skulle kastrera...
Svar
19
· Visningar
1 232
Senast: purity_666
·
Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 273
Senast: Dandylinn
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 791
Senast: lundborg
·
B
Hästvård Hej! Jag har en 3-årig valack som jag har fått diagnosen struppipning på. Eftersom det inte finns någon samlad...
Svar
3
· Visningar
3 509
Senast: dreampower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp