Kastrering av hingst

Skulla

Trådstartare
Jag har en nu 13 månader gammal islandshingst. Är det för tidigt att kastrera honom nu?
 
Sv: Kastrering av hingst

Har båda kulorna kommit ner? Åldersmässigt så är det inga problem men det kan vara dumt att kastrera mitt i sommaren med flugor och annat elände, jag väntar med min till oktober/november när det har blivit lite kallt. Sedan kan det ju finnas anledningar till att man måste och då är det bara att göra det. Men som sagt går det att vänta till hösten så är det att föredra.
 
Sv: Kastrering av hingst

Jag håller med Savage, åldermässigt är det ok om kulorna är nere, men jag hade väntat till hösten p g a alla insekter och liknande. Fast personligen hade jag behållt som hingst minst ett par år, tycker att de får mer utstrålning då...
 
Sv: Kastrering av hingst

Håller med föregående. Man får ofta en "maffigare" häst ju längre man kan vänta med att kastrera.
Vet en som kastrerades på sommaren och han hade tillslut hela pungen full i var och mådde riktigt piss.
Vi var tvugna att stoppa in hela handen i pungen och ta ut var för det rinner inte ut själv så bra där. Kan bara säga att vi var av det kvinnliga könet vi som fick sköta sår behandlingen för karlarna fick spy känslor. Anledningen till det får ni gissa er till :)
 
Sv: Kastrering av hingst

tack för svar.
Anledningen till att jag vill kastrera nu är pga att det är så bökigt med alla olika hagar, samt att jag bara har en kompis till honom. Tycker det vore roligare om han fick lite mer sällskap, har tre ston.
 
Sv: Kastrering av hingst

Det GÅR som sagt, men det är ingen höjdare. DU kan inte skicka iväg på hingstbete över sommaren då?
 
Sv: Kastrering av hingst

Bra idé från Polly_Mulle, skicka iväg honom på hingstbete och ta hem honom till hösten och kastrera då. Min är iväg på hingstbete med sina två jämnåriga kompisar som han har gått med under året, de går tillsammans nu med ett gäng andra - jättebra och kul för dem. Sedan till hösten tar jag hem honom så att det blir lite socil träning och uppfostring...
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har en hingst som är 6 år gammal som är extremt elak mot vår valack. Av den anledningen kan dom inte gå tillsammans. Vår tanke är...
Svar
4
· Visningar
895
Senast: Freazer
·
Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 445
Senast: JohannaB
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 783
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 715
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp