Bukefalos 28 år!

Kastrering, blod på snoppen?

M

M-Meduza

Lämnade min sex månaders hane idag för kastrering. Nu ringt dom en timme senare och frågade om det va ok att dom tog ett urinprov på honom då dom hade hittat en bloddroppe vid snoppen? :crazy:

Han har inte haft problem med att kissa eller något och jag har aldrig sett blod någonstans innan :confused:

Hoppas verkligen inte det e något allvarligt..

Frågade om dom trodde det va urinsten men dom sa att dom visste inte men ville ta för att vara på den säkra sidan eller så..

vet någon något om detta =(
 
Sv: Kastrering, blod på snoppen?

Om katten inte visat några tecken på urinvägsproblem skulle jag säga nej... eller nej, jag skulle säga att de hemskt gärna får kolla men att jag inte tänker betala för det om det inte visar något.

Så har jag gjort när veterinärer velat göra tester jag vet inte behövts (och jag har sluppit betala då det visat sig att testen varit onödiga).
 
Sv: Kastrering, blod på snoppen?

Det var ju oxå ett sätt att få veta att djuret är friskt...
 
Sv: Kastrering, blod på snoppen?

Det var ju oxå ett sätt att få veta att djuret är friskt...

Jepp, mycket effektivt faktiskt. Än så länge har jag haft rätt varje gång dvs. mina katter har testat negativt för vad det än varit veterinären velat kolla. Det har alltså handlat om friska katter som varit hos veterinär för rutingrejer och så får veterinären för sig att något "måste" kollas.

Jag tänker inte vara mjölkkossa bara för att vissa veterinärer fått dille på något.
 
Sv: Kastrering, blod på snoppen?

Jag vågade inte säga nej :o Haft en katt med massa allergier och skit och ville gärna veta om den lille va dålig =(


Han hade förhöjt PH i urinen men dom trodde att det kunde ha att göra med att han började bli könsmogen eller att han blivit uppstressad?
(vi har varit barnvakt i helgen och han tycker det är jobbigt med barn som ska leka och skriker).

Det kostade inte så mkt och känns bra att det va gjort iaf.. om dom nu såg lite blod eller så..

Han är hur pigg som helst nu och gosig. verkar inte känna av stygnen alls =)
 
Sv: Kastrering, blod på snoppen?

pH-värdet beror antingen på fodret eller på en infektion i urinvägarna. Om det är fodret så finns en viss risk att katten kommer att utveckla kristaller i urinen och då bör man vara observant, kanske kolla pH igen. Byta foder.

Stressade katter utvecklar emellanåt en cystit. Självläker i de flesta fall och behöver i lindrig form inte ge några dramatiska symptom. En blodflytning från snorren kan vara ett. Kompliceras ibland av bakterier och därför är det på sin plats att göra en odling.

Kanske onödigt att undersöka, men å andra sidan är det ju bra mkt bättre att upptäcka ett dylikt problem i tid.

kl
Märkligt resonemang att inte betala om proverna, oavsett vilka antar jag, är negativa?
 
Sv: Kastrering, blod på snoppen?

Hur skulle du kunna veta det? Kristallkula?

Om man har den inställningen så kan man självklart avböja en undersökning, men man ska ju inte räkna med att veterinären tar ett prov och "bjuder" på det om det är negativt. Vill man inte ha undersökningen utförd trots rekommendationer så noteras det hos oss i jounalen.

I ts fall hade veterinären ringt hem och frågat om ts ville att undersökningen skulle utföras. Om det var ok. Gott om utrymme att säga nej.

En katt med exempelvis FLUTD kan ofta detekteras innan urineringspoblemen uppstår (men görs sällan, de flesta kommer tyvärr in först när symptomen är grava). Jag antar att veterinären och ts ville utesluta att något sådant var i görningen.
 
Sv: Kastrering, blod på snoppen?

Jag har vetat pga. god kunskap om kattrasen, om problemet veterinären har misstänkt och pga. god kunskap om mina katter.

Inte en gång har jag haft fel. Med dealen har veterinärerna kunnat stilla sin nyfikenhet och jag har sluppit bränna några hundralappar helt i onödan. Jag räknar inte med att en veterinär går med på dealen men jag har haft ett par som gjort det. Hade de inte gjort det hade det inte blivit något test gjort.
 
Sv: Kastrering, blod på snoppen?

Ska forska lite om fodret och se hur bra det verkligen är :cry: Är ju det enda fodret den andra katten tål och han äter väldigt sakta så det skulle vara svårt att få i han tillräckligt mycket om man skulle ge dom olika..

Nykastrerade lilla kissen e exakt lika pigg som vanligt.. försökt se om ja sett något blod med inget.

Blev rekommenderad att ge c-vitamin för att sänka ph vädret?

Är det vanligt med kristaller på en 6 månaders hankatt annars?
 
Sv: Kastrering, blod på snoppen?

ja jag skulle nog sagt ja till vad som :o. Men det är ju pågrund av att jag har ett helvete med den andra kattens allergier (vet inte om du minns det tant ester).

Dessutom har jag haft katt med kristaller och det va inte kul.. Då betalar jag hellre 250 för att undersöka urinet..
Men nu hittade dom bara en liten infektion (tror jag dom sa) behövde inte behandlas ja skulle bara ha lite koll

Fick gärna komma in med ett nytt urinprov framåt i tiden och se om det har förändrats..
 
Sv: Kastrering, blod på snoppen?

Jag försöker också läsa på så mycket jag bara kan.. men att läsa på om rasen är svårt då båda mina katter är av rasen "ensam övergiven hittekatt" så är det lite svårt att veta vad dom har i generna..:grin:
 
Sv: Kastrering, blod på snoppen?

6 månader tycker jag låter lite ungt för urinvägsproblem öht. Det hör nog inte till vanligheterna.

Om urin-pH behöver sänkas är det bättre att köpa kattmat som är sammansatt för ändamålet än att ge C-vitamin. Du kan även köpa pH-stickor och hålla koll på urin-pH hemma.
 
Sv: Kastrering, blod på snoppen?

ja fast då måste jag sälja en av katterna tyvärr.. För den stora tål endast en slagsmat och ska ja få i han så mkt som han behöver måste han ha mat när vi inte e hemma om dagarna =(
 
Sv: Kastrering, blod på snoppen?

Detta fodret äter katterna idag.. vet inte om tranbärsextrakt är tillräckligt bra för urinvägarna...

Anka & Ris
Ett välsmakande kattfoder med naturliga ingredienser. Fodret är lättsmält och skonsamt
för magen.

Anka och ris, tillsammans med de bästa av ingredienser. Allt för att tillgodose din katts näringsbehov på bästa sätt. Ankköttet är lättsmält och har mycket god smak.

Fodret innehåller även tranbärsextrakt och omega-3 olja. Tranbär har länge ansetts vara välgörande för urinvägarna och omega-3 är nyttigt fett. En katt som mår bra har fin päls.

Fodret innehåller även utsökt köttspad. Även de mest kräsna katterna kommer att älska vårt foder.
 
Sv: Kastrering, blod på snoppen?

Vit C sänker urinens pH och kan vara ett alternativ om man av en eller annan anledning inte kan byta foder.
 
Sv: Kastrering, blod på snoppen?

hur får man tag i vit c? alltså du mena rvitamin c.. förut fanns det i tablett form men nu finns det bara i brus =( så vet inte hur ja ska få i han det
 
Sv: Kastrering, blod på snoppen?

Det brukar finnas i välsorterade djuraffärer. Se dock till att det inte är C-ester du köper, det är pH-neutralt. Hittar du inte i djuraffärer finns det i hälsokostaffärer.
 
Sv: Kastrering, blod på snoppen?

Ja jag får ringa henne.. Hon sa att det fanns tabletter med cvitamin på apoteket men när ja gick till apoteket så fanns dom inte längre.. hehe..

så ja får ringa o höra med henne igen =)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 544
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 007
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 956
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 666
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp