kastrering-vad blir bättre för katten?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare seifur1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 133
S

seifur1

Jag har en katt som valde att flytta till oss innan midsommar. Jag har fått tag i rätt ägare och hon har tagit hem honom 5-6 ggr men han kommer tillbaka till oss. Ägaren säger att han får mycket stryk av hankatter där hon bor och att han är livrädd och fräser när han går ut....innan han flyttade till oss då.

Nu till min fråga. Katten är tre år okastrerad hankatt och liten till växten. Han får uppenbarligen plats med sitt revir hos oss, dock har han fått lite stryk här med. Om han kastreras hamnar han ändå lika lätt i slagsmål, eller skulle det bli bättre?? Han är ju också grymt rastlös katt, skulle han bli lugnare som kastrerad?

Det är en katt som helst är ute så hur sjutton kan man boka tid till kastrering. Han blir hysterisk om han är inne för länge. Sover helst på altanen ;) :confused: :D

Det är ändå en otroligt söt och charmig kille med stor egensinnig vilja som vi vill ska ha det så bra som möjligt eftersom han verkar vilja bli kvar hos oss :love: :love:

Sv: kastrering-vad blir bättre för katten?

Det går aldrig att säga att den och den skillnaden blir det, för det är så himla indviduellt. Det enda man kan garanterar är att han inte hjälper till att sätta fler kattungar till världen, nått som är mycket viktigt bara det. Med över 100.000 hemlösa katter i Sverige idag, så behövs absolut inga fler.

Jag håller absolut med dig. Han ska kastreras om han blir kvar här.

Jag bara funderar på vad som brukar ändras hos katten. Jag har inte haft katt innan.

De flesta fertila hanar är rastlösa, och det blir bättre vid kastrering. Likaså brukar tendensen att hamna i bråk minska dramatiskt, men vissa katter är ju alltid slagskämpar (min tex :angel: )

Nackdelen är väl att denna hane är såpass gammal att risken är rätt stor att beteendet sitter rotat. Jag bor granne med en hane (och hans ägare förstås) som har alla tecken som fertil förutom att han inte parar. Vad vi vet. Han strilar, är rastlös och tappar massor i vikt vår och sommar.

Har ni tur (eller otur, beror på vad ni vill) så blir han mindre benägen att gå ut som kastrat.

Kastrerade min 3-åriga hankatt för ca två veckor sedan pga att han kissade inomhus...
Det har han helt slutat med å jag är såå glad för det!! :love: Han går inte omkring och jamar på nätterna, och har blivit så himla busig! Han var busig tidigare också, men nu behöver man bara titta på honom så drar han iväg på ett rejs! ;)
Jag ångrar INTE att vi kastrerade honom, han verkar inte ens sakna dom? :D

hmmm
jag tycker så här att man har skyldighet att kastrera både honor och Hanar om man nu inte ska dom som avelsdjur, men då tror jag inte att dom får springa löst u hur som helst, man vill ju då förmodligen tjäna lite pengar på dom.

min erfarehet är att har en katt börjat "springa" så är det svårt att få dom sluta med det även om den blir kastrerad, men jag skulle gjort det iallafall, för katten mår förmodligen bättre av det, dom brukar bli lungnare av kastration.
sen skulle jag aldrig tolerera att min katt fick stryck då skulle jag hålla den inne och leka med den inomhus så den inte blir rastlös.. eller gå ut i koppel med den..

Hanoo parade sin sista hona när han var 8, och var en riktigt stressad hankatt. Han slutade strila efter ett halvår, och gick upp i vikt som han skulle. Parar gör han fortfarande (5 år senare), och slåss också för den delen, men skillnaden i beteende och stressnivå är ändå enorm. Man kan ju aldrig garantera något, men den absoluta majoriteten av även sent kastrerade hanar lugnar ner sig, framförallt om de får byta miljö också. ("Våra" uppfödare omplacerar gärna pensionerade avelshaner just för att de kan ha svårt att sansa sig i ett hem där de är vana att vara stressade)

Hej!
Vet en granne som kasterade sin 6 åriga hankatt...och hon fick en "kattunge" tillbaka :) Han började leka igen nåt han inte kunnat pga tvånget att försvara sitt revir .

En kattungen jag placerade blev som vuxen väldigt mycket utekatt..jag var kattvakt till denna katt och lät då med ägarens tillstånd kastrera honom. Och efter det så har inte katten velat gå ut lika ofta som innan kastreringen. Han är mycket mer o hellre inne än ute.

Så du gör rätt i att kastrera katten.

Granne

MissFideli skrev:
Det enda man kan garantera är att han inte hjälper till att sätta fler kattungar till världen, nått som är mycket viktigt bara det. Med över 100.000 hemlösa katter i Sverige idag, så behövs absolut inga fler.

:bow: :bow: :bow: Jag håller med... varför tänker inte fler så? Finns så många okastrerade hanar som springer runt överallt....

HumleMumlan skrev:
:bow: :bow: :bow: Jag håller med... varför tänker inte fler så? Finns så många okastrerade hanar som springer runt överallt....

och Honor..... inte bara hanarna (Fel stavat??) som är boven i dramat..

Liknande trådar

Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 974
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 763
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 817
Senast: cirkus
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 016
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår