Katt kissar (revirmarkering) inne

Madalitso

Trådstartare
Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som markerat på vår altan, och vid ett tillfälle kom den även medan våra var ute, så den och Loke började fräsa åt varandra.
Sedan dess har vi haft problem med att Loke kissat i hallen, vid ytterdörren, vilket vi tolkar som revirmarkering. Händer bara på nätterna och när vi inte är hemma, men vi märker att han reagerar om han ser den andra katten genom fönstret övrig tid.
Vi har tagit bort dörrmattan, satt upp feliway doftgivare, torkar och städar med rengöringsmedel som ska ta bort urinkukt och sprejar med feliway. Detta verkar ha hjälpt en till, men vi har fortfarande olyckor.
Nu hittade vi en pöl i rummet bredvid hallen. Så länge det bara var I hallen var det jobbigt men hanterbart, men börjar det ske i andra rum vet jag inte vad vi ska göra. Vi kan pga planlösning inte stänga av på ett vettigt sätt på nätter/när vi är borta, och med barn på väg är det ännu mer problematiskt.

Han är välutredd hos veterinär i samband med epilepsin (blodprov, urinprov, UL buk), kastrerad, går på lådan i övrigt. Medicinen han får nu ger visserligen ökad törst och urin, men problemet blev inte värre när han började på den.

Några idéer på vad vi kan ta oss till?

Tyvärr kan vi inte hitta ägaren till andra katten då vi bor i ett område med många lägenheter, så katten kan tillhöra tusen olika människor....
 
Jag tolkar det utan tvekan som revirmarkerande, orsakat av stress pga den andra katten. Katter är generellt "territorial" och har ett stort behov av att just markera med tex doft.

Finns det något ni kan göra för att hålla katter borta från området närmast ert hus/lägenhet, hindra att de kommer in på tex uteplats?
 
Jag tolkar det utan tvekan som revirmarkerande, orsakat av stress pga den andra katten. Katter är generellt "territorial" och har ett stort behov av att just markera med tex doft.

Finns det något ni kan göra för att hålla katter borta från området närmast ert hus/lägenhet, hindra att de kommer in på tex uteplats?
Vi kan tyvärr inte stänga av vår altan, har ingen möjlighet att sätta staket runt. Vi testade att lägga citron i rabatterna runt omkring ihopp om att lukten av det kanske skulle hålla den borta.
Ställ ut lådor där han kissar fel.
Både med och utan strö
Vi har funderat på det, problemet är att hitta en låda som får plats så vi ändå kommer in och ut genom dörren (inte världens största hall).
 
Vi kan tyvärr inte stänga av vår altan, har ingen möjlighet att sätta staket runt. Vi testade att lägga citron i rabatterna runt omkring ihopp om att lukten av det kanske skulle hålla den borta.

Vi har funderat på det, problemet är att hitta en låda som får plats så vi ändå kommer in och ut genom dörren (inte världens största hall).
Jag har såna minilådor man har på utstllningar utplacerade - och pisslisorna använder dom
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
1 971
Senast: Otherside
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
2 871
Senast: TantAgda
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
3 819
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa Hej! Vi har en innekatt som börjar bli till åren och på det senaste har hon börjat bete sig lite märkligt. Varje gång hon går till ett...
Svar
17
· Visningar
3 595
Senast: Relmar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp