Kastrering

Twister2007

Trådstartare
Jag har några frågor, min hane kastrerades idag.
Hon i repan på kliniken sa att han skulle bo inne i 10-14 dagar, dock vet jag flera som sätter ut sina kaniner igen som vanligt redan efter ett par dar. Vad är de som gäller?
är de dåligt om kaninen inte alltid vill äta hela tiden första dagen?
 
Jag har några frågor, min hane kastrerades idag.
Hon i repan på kliniken sa att han skulle bo inne i 10-14 dagar, dock vet jag flera som sätter ut sina kaniner igen som vanligt redan efter ett par dar. Vad är de som gäller?
är de dåligt om kaninen inte alltid vill äta hela tiden första dagen?
Rekommenderat är att bo inne för att hålla såret rent och minska risken för infektion.
Om kaninen inte äter är det illa, kaniner måste äta regelbundet annars blir dem snabbt sjuka, har du kontaktat veterinären som kastrerade kaninen?
 
Rekommenderat är att bo inne för att hålla såret rent och minska risken för infektion.
Om kaninen inte äter är det illa, kaniner måste äta regelbundet annars blir dem snabbt sjuka, har du kontaktat veterinären som kastrerade kaninen?
jag har inte fått svar föräns nu här, han ä som vanligt och sprallig, han gillar inte att vara inne😹han dricker, äter bajsar allt.
 
Låter jätte bra, vad skönt att han verkar må bra, håll noga koll så han inte får infektion eller problem med magen/tarmen :)
En annan fråga eftersom att ingen svarar här förutom du😹, han syddes inte utan fick ”sår lim” kallade de för. Han är pigg och helt sig själv. Hon i repan sa inne i 10 dagar, han har varit inne i snart 4 dagar, vad är de som rekommenderas?
 
En annan fråga eftersom att ingen svarar här förutom du😹, han syddes inte utan fick ”sår lim” kallade de för. Han är pigg och helt sig själv. Hon i repan sa inne i 10 dagar, han har varit inne i snart 4 dagar, vad är de som rekommenderas?
Jag skulle hålla inne i minst 10 dagar för att minimera risken för infektion så mycket som möjligt :)
 
Jag kastrerade mina två hanar för två månader sen. Veterinären som utförde operationen sa att dom bör hållas inne första dygnen om det går, men eftersom det var så extremt stor temperaturskillnad mot ute så vågade jag inte bara ta in dom (dom är utekaniner, födda utomhus i januari). Så gjorde rent buren noggrant, fyllde upp huset med massor av halm och höll noga koll på både sår och mående.
Efter ett dygn var dom sina vanliga pigga jag och efter tre dagar hade såren dragit ihop sig.
 
Jag kastrerade mina två hanar för två månader sen. Veterinären som utförde operationen sa att dom bör hållas inne första dygnen om det går, men eftersom det var så extremt stor temperaturskillnad mot ute så vågade jag inte bara ta in dom (dom är utekaniner, födda utomhus i januari). Så gjorde rent buren noggrant, fyllde upp huset med massor av halm och höll noga koll på både sår och mående.
Efter ett dygn var dom sina vanliga pigga jag och efter tre dagar hade såren dragit ihop sig.
Okej, efter som de är sommar, och de är väldigt varmt hos oss, så var de inga problem att ta in honom, för säkerhetsskull öppnar jag ett fönster. Vet verkligen inte hur jag ska göra för han är helt sig själv och inget är svullet.
 
Även fast han är ute kanin?
Det är inget problem att han är utekanin eftersom det är sommar och varmt ute nu.

Säger veterinären att kaninen ska vara inne minst 10 dagar så har du svaret där. Ha den inne minst 10 dagar. Anledning är att du ska kunna hålla rent så att såret inte blir infekterat. Buren ska städas dagligen. Kaninen ska heller inte springa omkring och spralla runt för då riskerar såret att gå upp.
 
Det är inget problem att han är utekanin eftersom det är sommar och varmt ute nu.

Säger veterinären att kaninen ska vara inne minst 10 dagar så har du svaret där. Ha den inne minst 10 dagar. Anledning är att du ska kunna hålla rent så att såret inte blir infekterat. Buren ska städas dagligen. Kaninen ska heller inte springa omkring och spralla runt för då riskerar såret att gå upp.
Absolut! Nej han springer inte runt i mitt rum, eller i buren.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 440
Senast: KesoNeso
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 028
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
1 827
Senast: Scata
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 714
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp