Kastrering

musen21

Trådstartare
Har bestämt mig för att kastrera min shettishingst. Har ingen tidigare erfarenhet av det så jag undrar hur det går till. Söver lr bedövar vet hästen? Brukar den ligga lr stå? Hur gör man efter ingreppet,ska den stå i box/hage. Hur lång läkningstid är det osv. Är ju inte så långt kvar tills dom ska va ute dygnet runt så jag vill gärna veta. Ska försöka få tag på vet imorrn,då är det bra om man har lite koll iaf! :bump:

Sv: Kastrering

min shettispöjk kastrerade jag för fem år sen ungefär... vi va i hans vanliga box, och han hade fått lugnande och så. han fick stå upp iaf. första veckan fick man hålla koll på såret, men han kunde gå ute i hagen och så. tror det läkte rätt fort, (kanske 1-2 veckor, men inte alls säker...) men kommer inte ihåg hur lång tid det tog...

Undrar om det är ok att släppa dom på bete dygnet runt lr om det finns risk för att infektera såret? Han kanske lägger sig och får in "jordbakterier". Han kan ju lägga sig på dagen med men han måste ju sova ute då också.

Varför ska du kastrera honom? Måste du isånna fall göra det nu? Kanske kan vänta tills efter betet, eller ska han gå med ston?

Har köpt honom främst som sällskap till min häst (har eget stall) och tycker att det känns lite otryggt att ha en hingst ensam. Om han rymmer så är det bara några kilometer till närmsta stall och jag fasar över vad som kan hända om han stöter på ett sto. Han rymde häromdagen när jag var ute och red men som tur var mamma hästvakt (vänjer honom vid att stå själv i hagen) och kunde fånga in honom. Sen när jag kom tillbaks så gnäggade han,kröp under grinden och travade lyckligt emot oss... Så nu är man jätte nojjig. Har sänkt grinden och satt upp 3 trådar nu. Grejen är bara att på den understa tråden är det ingen ström,resten av trådarna har ytterst lite. Har beställt nya stängselgrejer men jag behöver dom ju nu!

Där jag bor blir hästarna sövda vid kastering och åringar kan (och det rekomenderas av vet) släppas rakt ut på bete. När vi har kastrerat vuxna hästar har vi fått pencillin att spruta dem med i några dagar efteråt så då är det ju bättre att ha dem i närheten men det är bra för dem att röra sig och för det mesta är det mer bakterier i boxen än ute.

Jag kasterade min åring för 3 veckor sedan.
Gjorde det stående på klinik, men man kan som sagt även göra det liggande/sövd på klinik. Finns även vet som kommer hem och gör det stående i stallet.

Min skulle vara inne samma dag, men from dagen efter fick han vara ute som vanligt. Han svullande upp såklart, men klarade sig utan feber & infektion och på ett par veckor var det läkt.

Ska du kastera honom nu bör du nog göra det rätt omgående, annars skulle jag vänta till hösten.

"Min" veterinär kastrerar hemma hos mig med hästen stående. Jag kasterade en ponny för 11 dagar sedan. Han står inne på nätterna. Jag ville inte ha honom ute på natten, eftersom jag har två ston som är ute dygnet runt. Kändes lite osäkert att lämna honom ute, speciellt som båda stona blev brunstiga.
På morgonen var han alltid lite svälld i skapet efter att ha stått stilla hela natten. Nu verkar det ha läkt ihop och han är inte svälld på morgonen längre.
Jag tror att så mycket utevistelse som möjligt är bäst.
Vad jag förstår, så är det ALLTID renare ute, än inne i en box.
Det är vettigt att kastrera. Skall man inte ha en hingst i avel, finns det ingen anledning att ha kvar en häst som hingst. Hästen blir lättare att hantera som valack och i de flesta fall blir det ett lyckligare liv för djuret sjäv.
Hälsningar Ragnhild

Tycker precis som du Ragnhild. När känslorna blossar upp blir det bara jobbigt för honom, han verkar inte förstå själv vad som händer i kroppen :smirk: Även om han är jättesnäll och lugn nu så kan han ju utvecklas och bli svår senare. Känns som det blir bäst för oss båda.

Jaha, men det är ju ditt val :)

Men ska du bara ha honom som sällskap enbart så kanske det kan vara bra med en kastrering. Jag fritidskör min shettis och jämförelse mellan han och en valack vi har på ridklubben så skulle jag aldrig kastrera dels pga att jag tycker att det blir mindre "riv" i dom när man kör. Men det är min uppfattning.

Själv så har jag ett sto bara ett stenkast härifrån och gissa om hon rymmer *suck* hon kommer hit och lurar ut min hingst, men skulle det bli föl så får stoets ägare stå för detta och det vet hon om. Hon ska sälja stoet nu :banana:

Min lilla hingst rymmer annars aldrig. Har 3 trådar och har sällan ström på, bara då jag känner på mig att idag kommer stoet hit. Övrigt i hanteringen så är han ju cool som helst. Man kan lämna honom överallt, jag är verkligen lyckosam :rofl:

Förresten jag glömde fråga hur gammal han var....

Vi kastrerade en 5-årig shettishingst för några år sedan. Vet kom hit, vår vet ville hellst ha en så liten (90cm) liggande för att det är mkt svårt att komma åt på en så liten när de står så vi la honom i ridhuset (med ny ren pressening under gumpen) är ju inte så stora risker att en så liten skall skada sig i fallet/uppvakningen som en stor häst. Allt gick bra och han longerades varje dag (förutom att vara ute i hagen) för att hålla svullnaden nere. Han var inne på natten men jag tror inte det spelar så stor roll bara man har nogran kontroll på dem just så att det inte svullnar eller hästen får feber.

Till Sliver: Han är 3 år och tyvärr varken riden lr körd... Skulle va kul att kunna köra. Får väl ta tag i det själv. Känns inte så kul för sist jag skulle köra en häst (iofs med släde) gick det riktigt illa. Det var mitt varmblod förresten. Har ingen erfarenhet av att köra in en häst heller men man får väl ta d lite lugnt och börja med tömkörning. Jag vill ha en snäll och okomplicerad ponny så även ovana människor kan leda honom. Han är ju jättesnäll nu så jag tror inte d blir så stor skillnad. :smirk:

Jaha han är så pass ung. Synd att vi bor så långt ifrån varandra annars så kunde jag ha hjälpt dig att köra in.
Körde in min andra shettis här (såld nu) hingst när han var 2,5 år. Hade ingen tidigare erfarenhet av att köra in, men du! Det gick som en dans. Tömkörde och hade satte honom för vagn ganska tidigt. Han drog släde i vinter oxå och det var inga som helst problem. Hade aldrig tidigare suttit för den. MEN han hade ett stabilt psyke oxå. Var inte rädd för ngt utom älgar :)
Btw, eftersom han är 3 år så har han nog inte riktigt hunnit utveckla sin hingstighet. Min som jag sålde vid påsk blir 4 år nu och han hade börjat bli lite hingstig. Inte i hantering men dock tillsammans med den andra shettishingsten. Nu går han tillsammans med ett nordis sto och det funkar kanon, trots att han är hingst :)

:rofl: Ja du får flytta hit! Om hingsten din skulle få lust så når han ju i alla fall inte... En liten säkerhet :)

musen21 skrev:
:rofl: Ja du får flytta hit! Om hingsten din skulle få lust så når han ju i alla fall inte... En liten säkerhet :)

He,he jo precis men hon kan ju lägga sig ner. Men nu så är Frosti inte min längre och det är inte jag som har detta sto. :d

Jag har bara herrar jag :D

Kastrerade min halvblodskorsning, då ett år, förra våren.
Veterinären kastrerade honom stående hemma i stallet.
Efteråt fick han gå ut i hagen. Skulle även motioneras några gånger varje dag.
På natten stod han inne i box, eftersom det inte var läge att släppa på bete än.
:)

Har även en 2-årig shettishingst hemma. Har inte bestämt mig för om jag ska kastrera honom än. Han fungerar bra som hingst än så länge. Klart att han pratar med damerna i stallet, på hingstars vis! :D
Kanske ska ställa ut honom till sommaren och se om han är något att spara på! :)

Ringde till vet idag och han ger lugnande och lägger ner dom. Är kanske lite svårt annars att komma åt när dom är små. Sa att dom använder en tång och klämmer åt sädesledaren ca tio minuter. Dom behövde inte sy. Skulle det börja samlas var så fanns det ett hål som dränerade. Förstår inte riktigt. Måste dom inte ta bort kulorna på honom? Hur kan dom göra det isf utan att behöva sy? Skumt.

När man kastrerar får klämmer man ihop sädesledaren så att den senare växer ihop sen liksom skrumpnar testiklarna ihop och pungen försvinner, jag har däremot aldrig hört om att detta görs på hästar. Vår vetrinär kastrerar hemma liggande men han syr inte (och inte någon vetrinär som jag träffat på) utan såret självläker.

Han tar bort testiklarna också. Men han krossar de största blodkärlen med tången och då blöder det inte så mycket. Kommer dock att bli ganska blodigt där ni står och sedan kommer det blöda lite grand i en dag eller så. Man syr inte för att det ska bli bra dränerat precis som vet sa.

När det ingreppet väl är gjort så bör pållen vara stilla några timmar så att de krossade blodkärlen inte börjar blöda ändå. Redan dagen efter är det bra om han rör sig lite extra. Longera honom eller låt honom springa lös i paddock eller liknande, med lite extra drivning om han inte springer ordentligt.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 294
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade... 2
Svar
27
· Visningar
4 054
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 754
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 637
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka