Kastreringskomplikationer

aldente

Trådstartare
Igår var jag och tittade på en valack som kastrerades för snart en månad sedan. Ingreppet gjordes hemma , liggande.
Efter ett par veckor svullnade det upp och vetrinären kom ut och tittade ,han sa att det verkade infekterat och öppnade såret igen och det spolades.
Enligt ägaren hade det inte varit speciellt mkt var i såret. Pållen fick en penicillinkur och vet tyckte att han skulle stå inne på box:confused: . Han tyckte att det var för smutsigt ute....i gräshagen:confused: .

Ut och ledas någon gång om dagen..

Igår när jag var där så var han JÄTTESVULLEN:eek: , det värsta jag sett. hela paketet var som en fotboll och han var svullen fram till mitten på magen. Pållen är inte allmänpåverkad utan verkar lika positiv som vanligt.
Jag sa till ägaren (som givetvis litar på vets ordination) att hade det varit min häst så hade jag aldrig haft den stående inne med den svullnaden.
Finns det någon gång en nykastrerad hingst som inte har feber mår bättre av stillastående???
Hur illa kan det gå om inte svullnaden går ner? Vad händer ned lille pillevicken som han inte klarade dra in hela...:o

Sv: Kastreringskomplikationer

Vansinningt att ha hästen ståendes...inte undra på att det sväller upp.

Har haft en som fick komplikationer av kastreringen, det tog flera månader för honom att bli "frisk", men helt frisk blev han aldrig då han ådrog sig en inflammation på hjärtat pga allt.

* dubbelpostat*.

Senast ändrad av en moderator:

jag har alltid tagit våra hingstar på kliniken. sövda liggandes. dom ska stå på box en vecka -10 dagar efteråt (med dagliga promenader) för att inte stygnen ska gå upp. har dock inte haft några komplikationer som du beskrev, utan hästen har varit "läkt och fin" efter drygt en vecka.

Hej!
Ang det här med kastrationskomp så ska hästen hållas inne då risken för infektion är ganska stor ute med smuts och flugor/ insektor, men hästen ska inte ha strikt boxvila utan ska motioneras/ ledas för att få så bra genomströming av blodcirkulationen och hålla svulnaden borta. även daglig tvätt och spolning av vatten är att rekomendera. Om svullanden inte ger sig bör vet kontaktas igen då det kan ha bildats funikulit som är koagulerat blod som ligger kvar och irriterar, men de flesta hästar blir helt återställda, och alla har fått normal funktion av penis. Detta är ganska så standar rutiner på Djursjukhuset i helsingborg där jag jobbar. hoppas detta kanske hjälper lite.

Senast ändrad av en moderator:

Hur illa det kan gå?

Pja, en häst som stod hemma hos mig fick efter ett antal penicillinkurer som inte hjälpte åka till kliniken för att bli av med en varfylld äckelpäckelgrej som var stor som en honungsmelon.

Men nu är han helt återställd.

Fast att kastrera för en månad sedan, det finns ju bättre tidpunkter på året med tanke på just insekter, infektionsrisk etc?

Vi kastrerade två killar för tre veckor sedan. Veterinären gjorde det i gräset, hästarna låg ner med lugnande och smärtstillande.
Det gick hur smidigt som helst och sedan fick de gå ut i hagen igen tillsammans.
Vår veterinär sa att hästarna rör sig för lite på hösten, så då är det risk för svullnad, så han ordinerade promenader med dem 1-2 ggr/dag.
Jag tänkte för mig själv att han överdrev, unghingstar rör väl på sig ändå, men minsann, de var allt bra svullna på morgonen när jag kom dit, och de blev bättre då vi hade promenerat med dem.
Vissa dagar fanns det inte tid för motion, då blev de genast mer svullnad.
Så släppte vi dem på nytt bete, där de tyckte det var kul att springa och leka, och vips försvann svullnaden på båda två.
Ingen av dem fick problem och de var pigga och glada hela tiden, inser att vi hade tur!

Cicci

Den sista hingsten jag kastrerade gjordes stående och syddes inte ,han gick i hagen hela tiden och läkte fint.

Dom har väntat på sin vetrinär sen förra hösten....först nu hade han tid.... Vissa är ju lojala mot sin gamle vetrinär:crazy: .

Jag skall se till helgen om jag kan åka dit igen och kolla...

Vi har kastrerat ett antal hingstar här hemma ståendes och dom har alltid gått ut i hagen samma dag. Jag brukar ge dom ganska mycket betfor så dom får en extra energi kick. Det funkar för oss, dom springer som attan i hagen. :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka