Kåt medans hon trampar?

nanochild

Trådstartare
Hej! Jag har en honkatt på lite över 1 år, som jag inte riktigt förstår mig på :p
Hon älskar att stå och ” trampa ” på etc, kuddar, filtar osv osv, men såg nu att hennes ” fiffi ” öppnar sig lite, blir hon kåt av de eller vad är det frågan om?
 
Även fast hon endast " mjölktrampar " som hon gjort sedan hon va bebis? Hon visar inga som helst tecken på att hon löper.
 
Även fast hon endast " mjölktrampar " som hon gjort sedan hon va bebis? Hon visar inga som helst tecken på att hon löper.

Hon är ett år så ja, hon kan absolut löpa. Mina två senaste honkatter löpte någon månad innan de fyllde ett år (det var på den tiden man kastrerade sent). Ska katten inte gå i avel är det bara att ringa veterinären för en tid för kastrering.
 
Hon är ett år så ja, hon kan absolut löpa. Mina två senaste honkatter löpte någon månad innan de fyllde ett år (det var på den tiden man kastrerade sent). Ska katten inte gå i avel är det bara att ringa veterinären för en tid för kastrering.
Hur tidigt får man sterilisera en honkatt nu för tiden?
 
Vi kastrerade vår honkatt när hon var ca 6 månader. Det var i våras. Vi ville helt enkelt inte släppa ut henne innan hon var kastrerad och läkt
Hankatten kom till oss kastrerad. Då var han ca 12-14 veckor, minns inte riktigt.

Uppfödaren sa att vi skulle kastrera när vi började märka tecken på löp. Kan inte säga att vi direkt gjorde det men i samråd med veterinären bestämde vi att tidpunkten var bra. Inga komplikationer, ingen tratt behövdes, det läkte jättefort. Allt gick supersmidigt med andra ord.
 
Här står det sterilisering på veterinärens hemsida. Fick även höra att p-piller till katt inte finns längre.
Även om det står sterilisering är det kutym att man kastrerar även honkatter. Vid sterilisering kapas bara äggledarna, det tar inte bort löpen, hon kan bara inte bli dräktig medan vid en kastrering tar du ju bort allt så då löper hon inte längre. Tror faktiskt inte det finns någonstans i Sverige där honkatterna steriliseras längre, även om benämningen hänger kvar...P-piller till katt har varit restnoterat en längre period, kommer tillbaka då och då för att sen restnoteras igen...
På jobbet brukar vi säga att katterna ska vara minst 6 månader och 2 kg för kastration, men vi tar hankatter tidigare om de börjar bli ”hankattiga”.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 264
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
650
Senast: Trassel12
·
Fritid Hej! Minns en film jag såg när jag var yngre men som jag verkligen inte kan hitta och minns inte namnet, kanske någon känner igen den...
Svar
8
· Visningar
1 468
Senast: Milene
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 289
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp