Bukefalos 28 år!

kåtslag??

wtf

Trådstartare
min spaniel grabb sitter å ylar hela nätterna, började i helgen.
han har varit "med bollar" i kanske 3-4 månader.
det finns löpande tikar i området, håller han på att dö i kåtslag?
han äter dåligt och verkar rastlös
 
Sv: kåtslag??

Klart han ylar ,han vill ju inget annat än till tikarna som lockar med sina ljuva dofter :D (enligt honom) du får räkna med att han ylar,gnäller och matvägrar så länge tikarna löper.Helt normalt med andra ord. ;)
 
Sv: kåtslag??

*skratt* (förlåt! )

Men var glad att han bara ylar, min senaste hanhund sprang in i väggar och såg ut som rabiessmittad då det var mkt löptikar i faggorna.
Hanhunden innan det var det inga som helst problem med. Faktum var att vi hade en tik samtidigt som den hunden. Det räckte med ett tikskydd på tiken då. Visst red han på henne under höglöpet men det var inget mer med det sålänge skyddet var på. I övrigt var han nästan som vanligt.
I jaktkretsar sägs det ibland att tikar inte är nått att ha eftersom de riskerar att löpa under jakten. Mitt svar på det är att hanhundar "löper" hela året och tikar jagar oavsett löp eller inte! ;)

Prova att ge din hanhund rå vitlök i en slatt köttfärs eller liknande om han inte äter lök.... det ska tydligen vara "dämpande" för testosteronet. Om det funkar eller inte har jag ingen aning om.

Mvh
Björn
 
Sv: kåtslag??

Jag kastrerade min hane av samma skäl, han var översexuell... Insåg att kulorna skulle väck när han förföljde brunstiga ardennerston i hagen hela dagarna och juckade dom på benen så fort dom stod still å betade... :eek:

Gud så lungt å skönt jag har haft det sen dess :smirk:
 
Sv: kåtslag??

Gud vad skönt att man har en tik. :D

Bor man i hundtätt område kanske det finns löptikar året runt :eek:
 
Sv: kåtslag??

Hoppsan... Våran kan visserligen var intresserad men har hittills aldrig ylat efter en tik... Därmot när husse har "glömt" honom hemma under jakten eller när de kör för långsamt ut till skogen...

Men så är han uppvuxen med tikar som har löpt då och då och dessutom tuktat honom så han tror nog snarare att den där lukten betyder att han kommer att få stryk... :D

Så vi säger tack och lov att vi har en hanhund som aldrig löper... ;)
 
Sv: kåtslag??

UrsusRex Prova att ge din hanhund rå vitlök i en slatt köttfärs eller liknande om han inte äter lök.... det ska tydligen vara "dämpande" för testosteronet. Om det funkar eller inte har jag ingen aning om. Mvh Björn[/QUOTE skrev:
Hm fungerar det där på andra slags djur och människor oxå tro? Så man vet hur man ska lägga upp matlagningen... :D
 
Sv: kåtslag??

Nu infaller tyvärr löpandet under jaktsäsongen för vår jakttik,men vi ser inga problem med det dock.Hon får vackert stanna hemma.Värre är det då med hanen som blir helt bäng i roten under denna tid.Ser dock ingen anledning att han skulle få juffsa henne fast hon har löpskydd på :confused: :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: kåtslag??

Shettisar skrev:
Nu infaller tyvärr löpandet under jaktsäsongen för vår jakttik,men vi ser inga problem med det dock.Hon får vackert stanna hemma.Värre är det då med hanen som blir helt bäng i roten under denna tid.Ser dock ingen anledning att han skulle få juffsa henne fast hon har löpskydd på :confused: :confused:

Det var inte så jag menade. Grejen var att den hanhunden kunde man ha tillsammans med löptiken utan problem. Nån gång ibland kunde han få för sig att rida men då var ju tikskyddet ivägen och ingen skada skedd. Det hände kanske två gånger under höglöpet och handlade inte om att jag lät dom hållas, utan att jag tack vare tikskyddet han säga åt dom innan något hände...... det går rätt fort för dom då de kommer till oavsett hanhundens vilja eller inte!

Åandra sidan rider mina tikar på varandra under höglöpet och jag har då inte tid eller lust att skilja dem åt dygnet runt. De tar knappast skada av det.

/B
 
Sv: kåtslag??

Aha då är jag med.Jag läste det som om du lät dom rida på varandra som de ville ;) Jag tycker också tikarna är värre med sitt ridande på varandra än vad hanhunden visar intresse för det :D Men djurens värld är ju sådan.
 
Sv: kåtslag??

Typiskt manligt :D vår gamla hanhund har efter 13 år med egna tikar lärt sig att det bara är några få dagar som tikarna är intressanta. Det är lite farligt då våra tikar knappt blöder och det är lätt att missa deras löpningar. Han bryr sig inte alls förrän på höglöpet :crazy:
 
Sv: kåtslag??

Usch, det låter jobbigt!

Vår hanhund försökte med allt möjligt när det var löptikar ute.
Han hade problem med bukspottkörteln när han kom till oss och var ofta väldigt lös i magen då, så han lärde sig snabbt att säga till när det var brådskande så vi kunde springa ut med honom fort.
När det var löptikar försökte han med samma sak, han kom springande och "ropade": MATTEEEE, DET ÄR JÄTTEBRÅTTOM JAG-HÅLLER-PÅ-ATT-BAJSA-PÅÅÅÅ-MEEEEEEJ-MÅÅÅSTEEEE-UUUUT-NUUUUU!!!!
Så vi kutade ut med honom på stört, och då visade det sig att han naturligtvis inte alls var bajjanödig utan bara skulle ut och lukta lite... Såååå oskyldig!
"Vaddå då, har jag sagt nåt om att vara bajsnödig? Nää det måste du ha missuppfattat...." :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 735
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 016
Senast: Viva
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 540
Senast: G-uldlock
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp