Bukefalos 28 år!

Katt - delad vårdnad?

S

slice

Jag har en katt som för tillfället bor hos mina föräldrar, då min situation hittills har gjort det lite svårt för mig att ta hand om honom. De är väldigt fästa vid honom och han trivs som fisken i vattnet eftersom de lyder hans minsta vink. Nu har min situation förändrats och stabiliserats och jag har nu möjlighet att ta hand om den lille igen. Dock, i sådana fall, i en liten lägenhet där både sambon och jag är borta "på heltid". Även om jag själv är oerhört fäst vid katten så har jag vant mig vid att bara träffa honom ibland och jag ser ju hur han trivs hos mina föräldrar.

Vi - jag, sambon och mina föräldrar - funderar på att ha delad vårdnad. Han bor hos oss ett par veckor och flyttar sedan ner till mina föräldrar i ett par veckor.

Hur tror ni det skulle gå? Han tycker inte om att åka bil, men brukar vänja sig ganska snart om det sker regelbundet. Det är inte många mil att köra och det brukar ta en dag för honom att vänja sig vid att ha blivit flyttad, kortare tid om han känner till stället sedan tidigare.

Förkastlig idé eller fullt genomförbar?
 
Sv: Katt - delad vårdnad?

Testa går ju. Han lär visa om han inte gillar arrangemanget. Trivs han så bra hos föräldrarna skulle jag dock dra mig för att börja mixtra med honom bara för min egen skull.

Dessutom tycker jag nog att det är taskigt om han går från sällskap dygnet runt hos dina föräldrar till att vara ensam hela dagarna hemma hos dig. Om han hålls inne, alltså, ute får han stimulans ändå.
 
Sv: Katt - delad vårdnad?

Jag hade hellre låtit katten bor kvar hos föräldrarna och skaffat två nya till det nya hemmet. Det känns taskigt att flytta katten från ett hem där den bevisligen trivs, och lämna den ensam hela dagarna. Två kissar har leksällskap och riskerar inte at bli uttråkade på samma sätt. Är ni osäkra på att binda upp er på 15 år med katter så bli stödhem åt något katthem. Visserligen är förvildade katter ingen bra idé om kan inte ha tid att jobba med dem, men det sitter ju även vanliga, sällskapliga sommarkatter på katthemmen och de behöver någonstans att bo under jakten på ett permanent hem.
 
Sv: Katt - delad vårdnad?

Låt du kisse bo kvar om han trivs. Dina föräldrar mår säkert heller inte dåligt av att ha lite djur när deras lilla slice blitt stor och flyttat till ny stad heller. Tycker du ska göra som Sassy säger ifall du ändå vill ha katt. Även fast det inte blir den katten du är så fäst vid, så kommer du bli fäst vid de nya.
 
Sv: Katt - delad vårdnad?

Av samma anledning som jag lät min hankatt bo kvar hemma hos min mamma, så tycker jag du ska se till kattens behov och välmående före ditt eget. Låt katten bo kvar. Min mamma är hemma dygnet runt, och när jag flyttade hemifrån lät jag hankatten bo kvar hos henne, där han redan bott i 2 år när jag bodde hemma. Han är fortfarande min katt och han älskar när jag kommer dit, men jag hade inte hjärta att slita honom från hemmet där han älskar att bo.
 
Sv: Katt - delad vårdnad?

Hej alla, tack för synpunkterna. :)

Han är innekatt och sedan tidigare van vid att vara ensam hemma, från den tiden då jag bodde med min f d. sambo. Men, jag förstår vad ni menar och känner nu smått motstånd från att rycka upp honom från de rutiner och vanor han har lagt sig till med hos mina föräldrar. Hur som haver ska vi vara kattvakter i två veckor och vi får se hur han har det då.

Sassy: Bra idé att vara stödhem för hemlösa katter. Ska diskutera saken med sambo. :)
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 002
Senast: Crossline
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 812
Senast: Kaching
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 774
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp