Katt dödade fågel, ägg i holken

Suspiria

Trådstartare
En av våra katter är tokig på att döda ALLT och gör precis vad som helst för att komma åt det, något jag börjar ledsna på då vi har höns och värdefulla kycklingar. De 2 andra katterna tar sork osv men engagerar sig inte i livsfarliga strapatser för att få tag på något.
Nu såg jag hur hon lyckats ta sig upp på taket på något vis och lyckats ta sig ner på fågelholken under kanten, sträcker in tassen och sliter ut en liten fågel som hon springer iväg med. Jag slänger mig ut direkt jag ser henne där och jagar efter med hopp om att rädda den men när hon väl släpper är den död.

Går det att se kön på den? Art? Brukar båda honan och hanen ta hand om ungarna?
4 av 6 ägg är krossade och alla de krossade var befruktade, ca 1/3 utvecklade så det är lite tid kvar innan kläck. Tänkte att OM de kläcks, om det finns en till som då kommer ta hand om dem.

Nu måste jag kattsäkra alla holkar på gården. De som sitter på träd är ju enkla men på väggar är det lite svårare kanske. Tips?

DSC_1322_zpspwzkpyzw.jpg
 
Hos en del småfåglar delar båda föräldrarna på ansvaret, men frågan är om bara en förälder kan hålla dem vid liv själv, det är ju meningen att de ska turas om med värme och födosök. Det är ju inte så mycket man kan göra oavsett, naturens gång är sådan ibland och om äggen inte klarar sig så kommer den andra partnern (om det är en art som lever i par) antagligen att hitta en ny partner och det blir nya ägg. Kattsäkra holken och hoppas på bättre lycka nästa gång är mitt råd.
 
Man kan sätta en utstickande hylla/nät eller spika fast ett halt material en bit på stammen under holken för att göra det svårare för katten. En del är riktigt goda klättrare, det är inte alltid så lätt. Om holken sitter så att katten kommer åt den och ingen säkring hindrar den så skulle jag ta ner holken och låta fåglarna välja en annan boplats. Du kan prova att sätta holken på en husvägg istället, det brukar inte katterna rå på om det inte är för nära takkanten.
 
Du kan ju försöka göra det bästa för den kvarvarande föräldern. "Stödutfodra" - svårt om det är en insektsätare men friskt, rent vatten kan vara svårt för mindre fåglar att få tag i sommartid, bara en sån sak hjälper föräldrafåglarna mycket.
 

Liknande trådar

B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
11 441
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp