vår egen hund dödade vår egen katt... långt!

Sv: vår egen hund dödade vår egen katt... långt!

tillägg: även om katter tydligen skall vara mera frigående ska du nog akta sig för att skylla allt på hundarna. En smart hund har alltid en anledning till att de ge sig på andra djur och saker.. Fullt förståeligt om de inte vill gosa med en kise.
 
Sv: vår egen hund dödade vår egen katt... långt!

Är jag helt ute och cyklar när jag påstår att hundar är rovdjur med mer eller mindre utpräglad jaktinstinkt beroende på ras och individ. Är det sen fler hundar inblandade så kan de hetsa varann till jakt.
En springande katt är nog tyvärr bara ett byte då oavsett om den är egen eller nån annans.
Har en granne vars två staffar hade för vanan att ha ihjäl några lamm då och då, antagligen för att jaktinstinkten slog på och de jagade i flock. Katten levde inte heller säkert men hade lärt sig att hålla sig undan.
Jag påstår inte att alla hundar är benägna till det, men vissa raser mer än andra.
Har själv fått lägga planerna på att skaffa höns åt sidan efter att ha sett hur våran lilla söta snälla Jack Russel förvandlas till ett mördande monster när han ser höns. Hundar är bara hundar med sina ursprungliga instinkter under ytan. Det är bara vi som förmänskligar dom lite för mycket ibland.
 
Sv: vår egen hund dödade vår egen katt... långt!

Är jag helt ute och cyklar när jag påstår att hundar är rovdjur med mer eller mindre utpräglad jaktinstinkt beroende på ras och individ. Är det sen fler hundar inblandade så kan de hetsa varann till jakt.
En springande katt är nog tyvärr bara ett byte då oavsett om den är egen eller nån annans.
Har en granne vars två staffar hade för vanan att ha ihjäl några lamm då och då, antagligen för att jaktinstinkten slog på och de jagade i flock. Katten levde inte heller säkert men hade lärt sig att hålla sig undan.
Jag påstår inte att alla hundar är benägna till det, men vissa raser mer än andra.
Har själv fått lägga planerna på att skaffa höns åt sidan efter att ha sett hur våran lilla söta snälla Jack Russel förvandlas till ett mördande monster när han ser höns. Hundar är bara hundar med sina ursprungliga instinkter under ytan. Det är bara vi som förmänskligar dom lite för mycket ibland.

För min del var det inte jakt utan maktstrider när gamlekatten (som bestämde) blev sjuk så började min hund valla bort honom från både låda och mat, så för att han skulle få vara ifred så fick han välja om han ville umgås eller inte, nu har jag två halvvuxna kattungar där den ena katten och hunden samarbetar gentemot den andra katten så han behöver också få välja var han vill vara, annars så är hunden snäll mot våra katter men jagar bort grannens katter och hon vaktar även våra katter om främlingar vill gå fram och klappa dem när de är ute i sele, så jag tror det är precis som du säger att det är lite olika från situation till situation och givetvis hundras då det logiskt sett borde vara lättare att trigga igång en en understimulerad jakthund än en vanlig sällskapshund (utan jakt)
 
Sv: vår egen hund dödade vår egen katt... långt!

ja jag hade katt redan innan hundarna flyttade in som valp
 
Sv: vår egen hund dödade vår egen katt... långt!

Är jag helt ute och cyklar när jag påstår att hundar är rovdjur med mer eller mindre utpräglad jaktinstinkt beroende på ras och individ. Är det sen fler hundar inblandade så kan de hetsa varann till jakt.
En springande katt är nog tyvärr bara ett byte då oavsett om den är egen eller nån annans.
Har en granne vars två staffar hade för vanan att ha ihjäl några lamm då och då, antagligen för att jaktinstinkten slog på och de jagade i flock. Katten levde inte heller säkert men hade lärt sig att hålla sig undan.
Jag påstår inte att alla hundar är benägna till det, men vissa raser mer än andra.
Har själv fått lägga planerna på att skaffa höns åt sidan efter att ha sett hur våran lilla söta snälla Jack Russel förvandlas till ett mördande monster när han ser höns. Hundar är bara hundar med sina ursprungliga instinkter under ytan. Det är bara vi som förmänskligar dom lite för mycket ibland.

Exact. Vi glommer ofta hundens bakgrund och instinkter och ser dom som levande gose djur. Om man istallet ser ser dom for exact vad dom ar kan man ...i viss man atminstone... trana bort vissa mindre tilltalande egenskaper hos dom. Min rottis har val hog jaktinstinkt, vilket jag tycker ar underbart i traning... men ger mig graa har i vardagslivet.
Min son har nu tre katter, en smyger runt huset alltid, hon ar klart disturbed och radd for allt. Mandy lamnar henne i fred, mest for att hon inte springer, om Mandy kommer lagger sig katten och ar inte tillrackligt intressant for att bryta den traning hon fatt.
Den andra katten har en klar sjalvmords instinkt. Hon retas standigt med Mandy, mest om manniskor ar runt dom bada, men ar smart nog att lagga sig ner platt ner hon ser att Mandy kommer efter henne. Hon satter sig garna pa ett bord eller stol om Mandy ligger pa golvet, tittar ner, "swipes" med tassarna at Mandy samtidigt som hon 'pratar'. Jag forstar klart att det inte ar nagot snallt hon sager... och det forstar Mandy med. Suck.
Den tredje katten oroar mig. Hon ar radd for ALLT, hon ar radd for en av de andra katterna, hon ar radd for nya manniskor, men mest i varlden ar hon radd for Mandy. Klokt tror jag. Mandy kan ALDRIG lamnas ensam med den katten just for att hon springer sa fort hon ser Mandy och om inte det finns en manniska som kan paminna att det inte ar okay att springa efter tror jag att Mandy skulle ta henne som vilket byte som helst.
Ser hon en frammande katt utomhus ar den byte fran borjan och hon vill jaga den precis lika mycket som hon vill jaga ekorrar och kaniner som springer pa garden... eller faglarna pa beachen.
Sonens hund lever med katterna, har en mycket lagre jaktinstinkt fran borjan, men det har funnits tillfallen nar deras katter levat farligt... som nar den retande katten kom for att ata hennes mat, eller nar samma katt var i hinken med hundmat. Tur att en manniska sag det forst. Utomhus tror hon ocksa bestamt att andra katter ar byte, trots att hennes jaktinstinkt inte ar sarskilt stark alls.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 733
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 339
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: BornAgain
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 869
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp