Bukefalos 28 år!

katt/klös/klätter träd?

Buck

Trådstartare
har en katt som tycker väldigt mycket om sitt klösträd, har en liten modell med hus nederst, sen 2 avsatser och ett litet rör. strax över en m högt och hon älskar att ligga högst upp.

men problemet är att hon inte får plats på avsats nr 1, och inte i röret(fick inte ens plats som kattunge). när hon ligger högst upp så hänger bakbenen utanför på ena sidan och huvudet och frambenen väller ut på andra, och det är väldigt ostabilt så när hon hoppar upp så är det snudd på att hon välter det.

vad finns det för inte så dyra klätterträd med stora plattformat(hängmatte modell kanske?) och som står stabilt?

är ingen jätte katt egentligen, hon har ngt långhårigt från sin mammas sida(norsk skogs antagligen). och är ngt större än våra andra bonnkatter, 50 cm från öra till svansrot ca.
 
Sv: katt/klös/klätter träd?

ok men ett katt träd för mer än 1000kr är inte direkt aktuellt, fattig student;)

höjden bör inte vara mer än 1,10m då jag har snedtak. hus behövs inte heller då katten aldrig använder den vi har.
 
Sv: katt/klös/klätter träd?

Har för mig att jag har sett i typ djurmagazinet en vanlig lagom liten med två pelare(?) där det ligger en större avsats med en till mindre avsats upptill med ett liggrör (har jag för mig), möjligen för liten som er nuvarande men det jag tänkte på var att den har också en liten (för liten?) hängmatta under den första avsatsen (som är större pga detta och då kan hon kanske få plats på den också) som du funderade på.
Kanske för liten som sagt, men jag såg den på djurmagazinet ett par gånger så jag tänker att det kanske vore lättare att få se den i verkligheten än andra klösträd.

Om din katt gillar höjder så skulle du kunna köpa ett par hyllor som du placerar på lagom höjder och avstånd mellan om hon kan få använda ;)
 
Senast ändrad:
Sv: katt/klös/klätter träd?

Amazon UK har flera kattmöbler till vettigt pris och om man beställer från Amazon (dvs inte någon av de andra säljarna som finns där) så är portot gratis.
 
Sv: katt/klös/klätter träd?

Faktiskt när jag tänker på det så borde det gå att hitta bredare hyllor (kanske t.o.m med liten kant på?) som du kan snickra upp för katten att använda nu när hon inte behöver något litet hus, det är nog billigare och snyggare :o
 
Sv: katt/klös/klätter träd?

Ja det hade ju varit ett bra a alternativ, har dock inte ngn plats för en vägg hylla. Får i så fall slänga ut min bokhylla och bygga ngt som katten får plats i också.
 
Sv: katt/klös/klätter träd?

Är det en platta eller ett 'bo' du tycker är för litet?
Tänkte jag kan mäta mina här hemma då jag har maine coon.
 
Sv: katt/klös/klätter träd?

gör det :)
hade velat ha en ligg platta på 40-50cm, huset/boet kan vara 35cm då det bara är för katten att knö in sig. men då hon helst ligger högst upp på nuvarande träd så hade jag helst velat ha ett stabilt träd med stor platt topp platta. nu så hänger bakbenen och frambenen utanför när hon brer ut sig, vilket hon gärna gör...
 
Sv: katt/klös/klätter träd?

Tips: Kolla blocket och andra annonssidor (tex säljesgrupper på facebook). Då kan du hitta större klösträd som ändå inte är dyra.

Att sätta upp enstaka hyllor (behöver ju inte vara en bokhylla utan bara klämma in en planka med väggfäste där det finns plats) borde ju också bli uppskattat. Genom att sätta fast någon typ av tyg på den så kan det dessutom bli lite mjukare och trevligare för katten.
 
Sv: katt/klös/klätter träd?

Ja det hade ju varit ett bra a alternativ, har dock inte ngn plats för en vägg hylla. Får i så fall slänga ut min bokhylla och bygga ngt som katten får plats i också.

Kanske inte snyggt men det går ju att fixa till plankor av olika storlekar att fästa på några av bokhyllans hyllor som katten kan få hoppa emellan och få plats att ligga på, då får man dock fästa bokhyllan mot väggen så den inte välter :)

Och som Red_Chili säger så behöver inte en planka ta upp så mycket plats, när man tittar så kan man nog klämma dit någon någonstans ;)
 
Senast ändrad:
Sv: katt/klös/klätter träd?

nja snedtak och inte en enda hörna där en ligg hylla kan sättas upp, att sätta upp den på min enda raka vägg (där min hylla står nu) känns lite ostabilt(när det är en 4-5kg katt på den). hade varit bättre i en hörna då, men har ingen hörna som är fri från dörr, fönster, garderob eller min säng.

en fristående har jag plats för där den gamla står nu. väggarna som inte är snedväggar är fullproppade med saker som jag inte kan ha ngn annanstans.
 
Sv: katt/klös/klätter träd?

kollar på blocket ganska ofta, men håller mig inom länet då jag vill se trädet innan jag köper det (vill inte få hem ett som luktar kattpiss).
 
Sv: katt/klös/klätter träd?

ok men ett katt träd för mer än 1000kr är inte direkt aktuellt, fattig student;)

höjden bör inte vara mer än 1,10m då jag har snedtak. hus behövs inte heller då katten aldrig använder den vi har.

Men då tycker jag faktiskt du ska spara i några månader alt. be någon om ett litet lån eller liknande.
Det är VÄRT att lägga pengar på ett bra klösträd. Det håller längre för du betalar för kvalité.

Många av de billigare träden är som du märkt, för små för större katter, samt sämre kvalité. Dåliga gängor, tunna pinnar som gör allt ostabilt och gör att trädet faktiskt kan gå sönder/ramla omkull. Sisalbanden som släpper redan efter några veckor.

Petfun har grymt bra klösträd som du nästan faktiskt kan designa själv. Finns även denna som är motsvarande med fina träd i bra kvalité, har inte koll på priserna här men du kan ju alltid kolla runt.

Köp inte ett begagnat! Luktar annan katt som gör att din katt kan känna sig otrygg i sitt egna hem samt att det kan finnas smittor, t.ex. ringorm.
 
Sv: katt/klös/klätter träd?

hade egentligen velat ha ngt i denna modellen, men har inte sett ngt än så länge.
katttraumld_zps4a42b637.jpg
[/URL][/IMG]
ett träd med 4 ben kommer ju tåla att katten klänger omkring lite hur som helst på det, gammel katterna kan nog tycka om en gungmatta i låg höjd och ung katten får lagom höjd att spana ifrån utan att slå huvudet i snedtaket.
 
Sv: katt/klös/klätter träd?

Varför gör du inte den själv? :idea: Det ser inte så komplicerat ut och så får du exakt som du vill, eller så kan du fråga någon som är lite händig som kan hjälpa dig ;)

Tänker, det är väl "bara" att köpa trä till benen, en planka och använda typ en gammal trasmatta till hängmattorna?
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp