Katt med brutet ben

Goodwords

Trådstartare
Hej!

Någon som haft en katt med brutet ben och vill dela med sig av sina erfarenheter kring detta?

Min lilla kise bröt bakbenet förra veckan och har blivit opererad för detta nu.
Enligt veterinär ska hon vara i bur fram till stygntagning då hon inte får hoppa eller så. Hon kan gå på benet då hon slapp gips.
Veterinär sa att katten inte får hoppa på 8v? Man kan inte ha en katt i bur så länge?

Vilka lösningar finns? Alla våra rum har fönster så där kan hon hoppa i vilket fall även om man tar ut alla möbler som finns.. Känns helt omöjligt att begränsa en katt att inte hoppa på 8 veckor?
 
Senast ändrad:
Hej!

Någon som haft en katt med brutet ben och vill dela med sig av sina erfarenheter kring detta?

Min lilla kise bröt bakbenet förra veckan och har blivit opererad för detta nu.
Enligt veterinär ska hon vara i bur fram till stygntagning då hon inte får hoppa eller så. Hon kan gå på benet då hon slapp gips.
Veterinär sa att katten inte får hoppa på 8v? Man kan inte ha en katt i bur så länge?

Vilka lösningar finns? Alla våra rum har fönster så där kan hon hoppa i vilket fall även om man tar ut alla möbler som finns.. Känns helt omöjligt att begränsa en katt att inte hoppa på 8 veckor?

Naturligtvis måste katten förhindras från att hoppa. Du kan alltid göra vad många uppfödare gör när det är kulldags, bygga en liten kattgård i ett rum. Använd inte finmaskigt nät eller liknande som katten i värsta fall kan haka fast sina klor i. Kompostgaller fungerar bra, så katten kan vara 'med' - blir den rastlös är det bara att hänga tyg eller liknande över gallret. Se till att inhägnaden även har ett tak. Många mjuka mysiga sovställen i golvhöjd.

Hoppas lilla katten blir bra igen snart. En av mina katter bröt benet för många år sedan och fick en massa skruvar inplacerade. Det gick jättebra.
 
Naturligtvis måste katten förhindras från att hoppa. Du kan alltid göra vad många uppfödare gör när det är kulldags, bygga en liten kattgård i ett rum. Använd inte finmaskigt nät eller liknande som katten i värsta fall kan haka fast sina klor i. Kompostgaller fungerar bra, så katten kan vara 'med' - blir den rastlös är det bara att hänga tyg eller liknande över gallret. Se till att inhägnaden även har ett tak. Många mjuka mysiga sovställen i golvhöjd.

Hoppas lilla katten blir bra igen snart. En av mina katter bröt benet för många år sedan och fick en massa skruvar inplacerade. Det gick jättebra.
Stor stålbur för hund måste funka med ?
Jag har ju tex en som är 120x70x74 typ. Vid liknande situation som TS hamnat i hade jag använt den tror jag.
 
Stor stålbur för hund måste funka med ?
Jag har ju tex en som är 120x70x74 typ. Vid liknande situation som TS hamnat i hade jag använt den tror jag.

Hej.

Precis en sådan vi köpt.. katten blir dock uttråkad och ska klättra i gallret till taket för hon vill ut...
 
Hej.

Precis en sådan vi köpt.. katten blir dock uttråkad och ska klättra i gallret till taket för hon vill ut...

Då skulle jag klä buren innanför gallret med tyg och sedan bara tråckla fast det så det inte finns något att klättra i. Är det bak eller fram det brutna benet är? Är det bakbenet så är en foderboll, labyrint eller liknande bra för hjärngympa.
 
Då skulle jag klä buren innanför gallret med tyg och sedan bara tråckla fast det så det inte finns något att klättra i. Är det bak eller fram det brutna benet är? Är det bakbenet så är en foderboll, labyrint eller liknande bra för hjärngympa.

Veterinären sa att hon måste kunna se ut, så där fram är det isåfall galler som vanligt.. vi har endast filtar på utsidan för att avskärma det.. Bakbenet är det som är brutet, ska se om vi kan hitta något som aktiverar henne.. :-(
 
Veterinären sa att hon måste kunna se ut, så där fram är det isåfall galler som vanligt.. vi har endast filtar på utsidan för att avskärma det.. Bakbenet är det som är brutet, ska se om vi kan hitta något som aktiverar henne.. :-(

Bara en tanke, lite galen, men... Min systers katt är galen i deras akvarium. Varför inte köra ett akvarium på en laptop och ställ det direkt utanför burens framsida/dörr? En platta går lika bra.


Finns liknande även med fåglar.
 
Jag har haft en katt som blev påkörd av en bil och bröt ena lårbenet. Han var 1 år så rätt aktiv av sig, utekatt såklart. Att sitta i bur i 8 veckor var inte aktuellt, då hade vi varit tvungna att ge honom lugnande konstant. Vi löste det så att han var begränsad till en del av huset där han inte kunde hoppa runt. Efter 6 veckor kunde de plocka ur stiftet de hade satt i benet och han läkte ihop fint.

Jag skulle gjort en liknande lösning idag. Ha katten i ett rum där den inte kan hoppa runt på saker, men ändå röra på sig. Sedan får man väl jobba lite mer med att aktivera katten mentalt. Ge mat i aktiveringsleksaker, gömma mat osv.
 
Jag har haft en katt som blev påkörd av en bil och bröt ena lårbenet. Han var 1 år så rätt aktiv av sig, utekatt såklart. Att sitta i bur i 8 veckor var inte aktuellt, då hade vi varit tvungna att ge honom lugnande konstant. Vi löste det så att han var begränsad till en del av huset där han inte kunde hoppa runt. Efter 6 veckor kunde de plocka ur stiftet de hade satt i benet och han läkte ihop fint.

Jag skulle gjort en liknande lösning idag. Ha katten i ett rum där den inte kan hoppa runt på saker, men ändå röra på sig. Sedan får man väl jobba lite mer med att aktivera katten mentalt. Ge mat i aktiveringsleksaker, gömma mat osv.

När fick din katt vara lös i ett rum? Efter stygnen hade tagits eller direkt efter operationen?
 
Hej!

Någon som haft en katt med brutet ben och vill dela med sig av sina erfarenheter kring detta?

Min lilla kise bröt bakbenet förra veckan och har blivit opererad för detta nu.
Enligt veterinär ska hon vara i bur fram till stygntagning då hon inte får hoppa eller så. Hon kan gå på benet då hon slapp gips.
Veterinär sa att katten inte får hoppa på 8v? Man kan inte ha en katt i bur så länge?

Vilka lösningar finns? Alla våra rum har fönster så där kan hon hoppa i vilket fall även om man tar ut alla möbler som finns.. Känns helt omöjligt att begränsa en katt att inte hoppa på 8 veckor?

Skulle köpa en valphage i canvas typ en sån här:
22197633-origpic-87b06d.jpg
 
Vår hittekatt fann vi ju påkörd vid sidan av vägen, hon hade brutit ena frambenet och blev opererad med skruvar. Inget gips men de sa inget om att vi måste begränsa henne till en bur. Vi ställde en pall vid sängen så hon inte skulle behöva hoppa dock.
Men det är kanske skillnad på fram och bakben.
 
Min kisse fick inte hoppa på sammanlagt 7 månader (2 operationer med några månader emellan) men skulle ändå röra sig. Så jag stoppade in alla höga möbler i sovrummet och stängde där. Klätterträdet lade jag ner och köksdelen (bor med öppen planlösning) nätade jag bort med kompostnät. Så jag satte oss allihopa i bur så att säga. Soffan blev min sovplats under den här tiden, och alla delar jag inte sov på, togs kuddarna bort på och jag byggde trappor av allt jag kunde hitta.
 
Dessvärre är min fiffiga katt inte så glad i galler, hon ser det som ett klösträd och klättrar gärna i det! Vi har löst tiden fram till stygntagning med att vi jobbar halvdagar och alltid har koll då katten vill klättra när hon känner sig instängd. Annars har jag varit inne buren och gosat 2-3 gånger per dag för att få energinivån att gå ner lite, hon ska tänka på annat så hon inte ska försöka klättra. Efter stygntagningen får hon antagligen gå lös i sovrummet utan möbler några veckor. Då kan hon röra sig fritt men inte hoppa!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 084
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 623
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 338
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp