Katt med ont i ryggen

kratbran

Trådstartare
Hej

Min kära katt som just fyllt 11 började uppvisa tecken på att ha ont för en månad sedan. Hon har varit som en kattunge hela livet men blev hastigt liggande mest hela dagen. Stora pupiller, "sneda" ögon och väldigt hispig på ljud. Åkte till veterinär och fick Metacam 1 vecka. Det hjälpte så där. Hon blev bättre men då drog hon på för fullt och fick väldiga bakslag. Hos veterinär igen. Hon rekommenderade röntgen men hon behövde sövas då.

Det finns alltid en liten risk med sedering så jag blev skitnervös. Veterinären såg det och sa att vi kunde testa längre med Metacam. Så så blev det. Det blev samma sak igen så vi avbröt efter ca 10 dar men köpte specialfoder för leder som jag började ge henne. Ja så då fick det bli röntgen. Jag frågade till och med en annan veterinär som sa samma sak. Ringde i onsdags och fick en tid i torsdags för röntgen. På torsdagen efter jag lagt på med veterinären så var katten nästan sig själv igen. Vanliga pupiller, vanliga ögon, busig, pratglad. På torsdagen verkade hon må lika bra men satt lite med sänkt huvud ibland.

Åkte till veterinären i torsdags men det blev strul så kunde inte röntga henne. I fredags, lördags och söndags verkade hon som sig själv men lite mer inaktiv men hon sprang ändå runt och härjade lite. Sprang rätt mycket i söndags så idag har hon legat mer men inte med någon stissigt eller annorlunda ögon och pupiller men med mer "ledsen" svans när hon är uppe och går och ser lite stel ut. Så hon har ätit av specialfodret drygt en vecka bara, kan det börja hjälpa så fort?

Så jag har en ny tid till röntgen nu på fredag men jag vet inte om jag ska ta den? Jag har inte lyckats få något bra svar på vad nyttan med röntgen är. Det verkar som det mesta dom hittar inte direkt går att göra något åt? Det är inte så att det finns något livshotande dom kan hitta när dom röntgar skelettet i ryggslutet? Vad är nyttan med en röntgen? Bör jag avvakta eftersom hon varit bättre nu på senast? Är det viktigt att jag gör en röntgen så snart som möjligt eller ska jag avvakta? Vad är bäst ur kisses perspektiv?
 
Jag skulle definitivt röntga om inte annat för att utesluta. Att använda Metacam för länge skulle jag undvika dels för att det kan maskera sjukdom men också för att det inte är bra för magen. @Malibu_Stacy kan säkert svara mycket bättre, men sedering är väl inte lika farligt som att söva 'på riktigt'?
 
Jag skulle definitivt röntga om inte annat för att utesluta. Att använda Metacam för länge skulle jag undvika dels för att det kan maskera sjukdom men också för att det inte är bra för magen. @Malibu_Stacy kan säkert svara mycket bättre, men sedering är väl inte lika farligt som att söva 'på riktigt'?
Både sedering och narkos påverkar kroppen och djuret behöver övervakas kontinuerligt, ibland är det bättre med narkos och i andra fall bättre med sedering. En sedering är oftast mer kortvarig och går i de flesta fall att häva snabbt med antidot, men kan likväl vara riskfylld och orsaka mer skada än en narkos. Allt beror på vilka läkemedel som används, i vilken dos, till vilken patient och av vem samt hur övervakning går till under tiden.

Jag tycker TS ska utreda sin katt då den inte verkar må helt bra. Är röntgen nästa steg så skulle jag göra det!
 
Jag säger också utreda för att utesluta ev trauman.

Min katt har förslitningar i höft och knän som kan ge ryggont. Hon har dock alltid varit en soffpotatis så skillnaden är inte så stor på henne. Men det behandlas med viktnedgång, massage och ”styrketräning” och kan hållas i schack.
 
Mina katter har röntgats utan sedering, det beror helt på hur katten är att hantera.

Ortopediska bilder ska tas sederat. Eller snarare, endast buk- och lungbilder tas vaket. Strålskyddslagstiftningen anger tydligt att djur ska vara immobiliserade vid röntgen. Undantag får göras för buk och thorax eftersom sedering påverkar bilderna så mycket.

Detta handlar om arbetsmiljö och om djurvälfärd. Även en smärtfri, stressad och lätthanterlig katt ska sederas inför röntgen (undantag buk och thorax). Av strålskyddsskäl. Kliniker som avviker från detta gör fel. Kort och gott.

/jobbar på röntgen
 
Ortopediska bilder ska tas sederat. Eller snarare, endast buk- och lungbilder tas vaket. Strålskyddslagstiftningen anger tydligt att djur ska vara immobiliserade vid röntgen. Undantag får göras för buk och thorax eftersom sedering påverkar bilderna så mycket.

Detta handlar om arbetsmiljö och om djurvälfärd. Även en smärtfri, stressad och lätthanterlig katt ska sederas inför röntgen (undantag buk och thorax). Av strålskyddsskäl. Kliniker som avviker från detta gör fel. Kort och gott.

/jobbar på röntgen
Okej ja det är ju den typen av bilder vi tagit njurar, mage och lungor. På ville sätt skulle sedering minska strålning?
 
Okej ja det är ju den typen av bilder vi tagit njurar, mage och lungor. På ville sätt skulle sedering minska strålning?

Thorax och buk görs vaket så det är helt i sin ordning.

Sedering gör att färre personer utsätts för strålning. En väl sederad patient behöver inte hållas fast utan fixeras mha olika hjälpmedel, bara patienten strålas. Det blir även lättare att positionera patienten korrekt vilket innebär att du inte behöver ta om bilder, patienten utsätts för mindre strålning.

Sedan är det helt klart fördelaktigt för patienten att sova sig igenom allt vridande, vändande, sträckande och manipulerande.

I vissa länder är det krav på sedering, punkt. Av strålskyddsskäl.
 
Jag förstår inte skillnaden riktigt fullt ut på narkos och sedering. Jag förstår att narkos är starkare men min katt kommer ju sova genom röntgen på sedering. På det djursjukhuset jag ska till så beskriver man enbart narkos och att det då alltid finns med en narkossköterska och att katten är kopplat till en maskin för att övervaka hjärta och annat. Men under en sedering verkar dom inte göra dessa saker? Är det så det brukar gå till? Vad ska jag som husse se till att det finns närvarande så jag vet att jag lämnar katten i trygga händer?
 
Jag förstår inte skillnaden riktigt fullt ut på narkos och sedering. Jag förstår att narkos är starkare men min katt kommer ju sova genom röntgen på sedering. På det djursjukhuset jag ska till så beskriver man enbart narkos och att det då alltid finns med en narkossköterska och att katten är kopplat till en maskin för att övervaka hjärta och annat. Men under en sedering verkar dom inte göra dessa saker? Är det så det brukar gå till? Vad ska jag som husse se till att det finns närvarande så jag vet att jag lämnar katten i trygga händer?

Jag vet inte om det är korrekt men Jag har fått det förklarat för mig som att narkos är kontrollerad medvetslöshet. Sedering är droginducerad sömn. Dvs ett sederat djur är inte medvetslöst, medan ett djur under narkos är medvetslöst. Samtidigt finns ju en flytande gräns.
 
Jag vet inte om det är korrekt men Jag har fått det förklarat för mig som att narkos är kontrollerad medvetslöshet. Sedering är droginducerad sömn. Dvs ett sederat djur är inte medvetslöst, medan ett djur under narkos är medvetslöst. Samtidigt finns ju en flytande gräns.

Men dom behöver inte samma övervak vid sedering? Inkopplade till hjärtmaskin och liknande och en sköterska som har som uppgift att ha koll på hennes värden?
 
Men dom behöver inte samma övervak vid sedering? Inkopplade till hjärtmaskin och liknande och en sköterska som har som uppgift att ha koll på hennes värden?

Det går att koppla på övervakning på sederade patienter också, men ofta sover de så kort tid att det inte anses nödvändigt. Ska de ligga sederade en längre stund kan man med fördel koppla upp dem till en ”övervakningsmonitor”. Även om de inte kopplas upp till maskiner övervakas de (iaf hos oss) ”manuellt” dvs vi kollar andningsmönster, andningsfrekvens, slemhinnor och puls. Det är inte alltid man kopplar upp vid narkos heller, vid kortare propofolrus gör man det kanske inte alltid.

Men vid narkos ska det finnas legitimerad personal som administrerar läkemedlen och övervakar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
885
Senast: Keb71
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
845
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 081
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
920
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Boräntorna
  • Trött

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp