Katt och åksjuka

Liten uppdatering och fortsättning. Lukas har nu gjort två turer fram och tillbaka till särbon, dvs fyra långa resor totalt. Han är rätt okej med åkande i meningen att han inte panikar och utåtagerar.

Däremot så endera blir han fysiskt åksjuk - eller så stressar han men mer passivt. För han dreglat enormt. Tjocka strängar och det märks när man kommer fram att han mår rejält tjuvtjockt.

Så just nu känns som man fastnat i ett moment 22 iom problemet få något utskrivet som kan hjälpa :/
 
Liten uppdatering och fortsättning. Lukas har nu gjort två turer fram och tillbaka till särbon, dvs fyra långa resor totalt. Han är rätt okej med åkande i meningen att han inte panikar och utåtagerar.

Däremot så endera blir han fysiskt åksjuk - eller så stressar han men mer passivt. För han dreglat enormt. Tjocka strängar och det märks när man kommer fram att han mår rejält tjuvtjockt.

Så just nu känns som man fastnat i ett moment 22 iom problemet få något utskrivet som kan hjälpa :/
Dreglandet känns som typisk åksjuka mer än panik för då brukade han väl ligga på sidan och flämta?
Varför vill vet inte skriva ut Cerenia mot åksjukan?
 
Dreglandet känns som typisk åksjuka mer än panik för då brukade han väl ligga på sidan och flämta?
Varför vill vet inte skriva ut Cerenia mot åksjukan?

Jag vet inte. (dock står att cerenia inte fungerar mot åksjukeillamående i fass. Men man kan väl prova). De har liksom bara sagt att det finns inget annat att prova. Men vet ju av tråden det finns både gabapentin och cerenia att prova.

Flämta var bara första gången. De den innan nu senaste har han haft som panik och farit runt och försökt bryta sig ur buren. Det beteendet är helt borta. Kanske pga postafen, kanske ändå. Men postafen räcker inte till för åksjukan. När vi kom iväg en h senare än plan (dvs kom iväg 2 h efter postafentabletten) var dreglandet sista timmen värre dock så känns som postafen hjälper men inte fullt ut.
 
Min ena dregglar och jag ser det som att hon mår illa. Ett ganska typiskt symptom på illamående.

Japp. Men när jag googlar tycker de att illamåendet dels kan bero på äkta illamående (balanssinne och innerörat) men oftare är pga stress. Dvs de kan vara illamående och dregla endera av fysisk åksjuka eller av stressåksjuka (eller en kombo)
 
Japp. Men när jag googlar tycker de att illamåendet dels kan bero på äkta illamående (balanssinne och innerörat) men oftare är pga stress. Dvs de kan vara illamående och dregla endera av fysisk åksjuka eller av stressåksjuka (eller en kombo)

Aha. Så kanske det kan vara. Frågan är om det egentligen spelar roll.
 
Aha. Så kanske det kan vara. Frågan är om det egentligen spelar roll.
Jag tänker det ev kan spela roll i val av preparat? Det har om jag minns rätt diskuterats i tråden med, att om rädd så gabapentin och om fysiskt illamående så cerenia t ex.

Men det svåra är väl att veta, men tänker att då får man väl prova både och för att se vad som hjälper.
 
Jag tänker det ev kan spela roll i val av preparat? Det har om jag minns rätt diskuterats i tråden med, att om rädd så gabapentin och om fysiskt illamående så cerenia t ex.

Men det svåra är väl att veta, men tänker att då får man väl prova både och för att se vad som hjälper.

Ja, det är inte alltid lätt att veta om det är stress eller illamående. Ofta kan det nog vara båda delarna. Det borde vara en enkel sak för veterinären att skriva ut ett recept på Cerenia bara för att prova.
 
@Alexandra_W
Cerenia har visst indikation åksjuka, det är bara en annan dosering. Står i FASS:

Indikation:
  • För att förebygga kräkning som orsakas av åksjuka.

Dosering:
Vid förebyggande behandling av kräkning som orsakats av åksjuka skall Cerenia tabletter ges en gång om dagen, i en dos av 8 mg maropitant per kg kroppsvikt, med det antal tabletter som framgår av nedanstående tabell. Tabletterna kan delas längs den skårade linjen på tabletten. Varje tablett är märkt med bokstäverna “MPT” och siffror som anger mängden maropitant på ena sidan och omärkt på den andra.
Tabletterna skall ges minst 1 timme innan resan påbörjas. Den antiemetiska effekten kvarstår i minst 12 timmar, och tabletterna kan därför gärna ges kvällen före, vid tidig avresa. Behandlingen kan upprepas, dock högst 2 dagar i följd.

Enligt min erfarenhet är det det preparat som fungerar absolut mest effektivt mot just åksjuka. Gabapentin mot ångest, men det är ej godkänt för djur och kan vara svårare att få utskrivet av en veterinär som ej har erfarenhet utav det. Det borde inte vara något problem att få Cerenia utskrivet. Förpackningen är dessutom liten så det kan vara värt att testa eftersom det inte har någon direkt biverkning.
 
@Alexandra_W
Cerenia har visst indikation åksjuka, det är bara en annan dosering. Står i FASS:

Indikation:
  • För att förebygga kräkning som orsakas av åksjuka.

Dosering:
Vid förebyggande behandling av kräkning som orsakats av åksjuka skall Cerenia tabletter ges en gång om dagen, i en dos av 8 mg maropitant per kg kroppsvikt, med det antal tabletter som framgår av nedanstående tabell. Tabletterna kan delas längs den skårade linjen på tabletten. Varje tablett är märkt med bokstäverna “MPT” och siffror som anger mängden maropitant på ena sidan och omärkt på den andra.
Tabletterna skall ges minst 1 timme innan resan påbörjas. Den antiemetiska effekten kvarstår i minst 12 timmar, och tabletterna kan därför gärna ges kvällen före, vid tidig avresa. Behandlingen kan upprepas, dock högst 2 dagar i följd.

Enligt min erfarenhet är det det preparat som fungerar absolut mest effektivt mot just åksjuka. Gabapentin mot ångest, men det är ej godkänt för djur och kan vara svårare att få utskrivet av en veterinär som ej har erfarenhet utav det. Det borde inte vara något problem att få Cerenia utskrivet. Förpackningen är dessutom liten så det kan vara värt att testa eftersom det inte har någon direkt biverkning.

Jag tänkte på det här "
Maropitant är effektivt mot kräkning. Tecken på illamående på grund av åksjuka, inklusive kraftig salivavsöndring och slöhet kan kvarstå under behandlingen."

Samtidigt så provar man så vet man inte, så det känns knasigt att inte prova.

OCH ffa en sak jag kommit på nu. När jag och Lukas åkte till Sundsvall åkte han lugnt (och dreglade inte). Jag har hänför det till att han mådde så uselt då att han inte orkade panik etc. MEN det han också hade fått ett knappt dygn innan var en spruta maropitant för att sluta kräkas.

Så jag vill ju verkligen prova.
 
Jag tänkte på det här "
Maropitant är effektivt mot kräkning. Tecken på illamående på grund av åksjuka, inklusive kraftig salivavsöndring och slöhet kan kvarstå under behandlingen."

Samtidigt så provar man så vet man inte, så det känns knasigt att inte prova.

OCH ffa en sak jag kommit på nu. När jag och Lukas åkte till Sundsvall åkte han lugnt (och dreglade inte). Jag har hänför det till att han mådde så uselt då att han inte orkade panik etc. MEN det han också hade fått ett knappt dygn innan var en spruta maropitant för att sluta kräkas.

Så jag vill ju verkligen prova.

Det betyder bara att det i vissa fall inte fungerar mot åksjuka förutom att hämma kräkningen. Dvs salivering och slöhet kan kvarstå. Men som sagt, min erfarenhet säger att det fungerar mycket bra fördom flesta hundar/katter som är åksjuka 😊Hoppas du kan få ett recept och prova i alla fall!
 
Uppdaterar och fortsätter på gammal tråd.

Vi fick cerenia utskrivet men dagens resa ner till husse gav facit att det inte hjälper mot åksjukan :( Det är fortfarande inga paniska försöka bryta sig ut-försök. Men han mår illa (min tolkning) efter ca en timme och sen blir det värre och värre. Vid framkomst hängde tjocka strängar saliv ur munnen på honom och han mådde verkligen tjuvtjockt. En knapp timme efter framkomst mår han fortfarande illa (vill inte äta) men spankulerar runt osv.

Tyvärr verkar illamåendet bli värre och värre.för varje resa ;(
 
Uppdaterar och fortsätter på gammal tråd.

Vi fick cerenia utskrivet men dagens resa ner till husse gav facit att det inte hjälper mot åksjukan :( Det är fortfarande inga paniska försöka bryta sig ut-försök. Men han mår illa (min tolkning) efter ca en timme och sen blir det värre och värre. Vid framkomst hängde tjocka strängar saliv ur munnen på honom och han mådde verkligen tjuvtjockt. En knapp timme efter framkomst mår han fortfarande illa (vill inte äta) men spankulerar runt osv.

Tyvärr verkar illamåendet bli värre och värre.för varje resa ;(
Men åh vad tråkigt, stackarn :(
Fick du tillräckligt hög dos utskriven, alltså åksjukedosen?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 394
Senast: tott
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 700
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 890
Senast: hoppsann
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 280
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp