Bukefalos 28 år!

katt och kattungar

Priscilla

Trådstartare
det här låter kanske som en dum fråga, men jag har ingen erfarenhet alls av "havande" katter.
till saken. var hemma hos en kompis tidigare ikväll, och deras honkatt har blivit oroväckande rund om magen.
hur kan man känna om en katt ska ha kattungar? finns det några kännetecken, hur dom beter sej eller hur magen känns?
 
Sv: katt och kattungar

Har hon blivit rund så är hon ganska långt gången. Då syns det på tuttarna, dom är knallrosa och stora. Ofta tunnas pälsen ur runt dom också.
 
Sv: katt och kattungar

hennes vårtor är väldigt hårda och står rätt ut, men det var ju inte alls längesen hon löpte..
förhoppningsvis är det ju bara så att det är nåt vi har fått för oss, sannolikheten är väl inte jättestor att det är kattungar på g.
 
Sv: katt och kattungar

usch.. alldeles för mkt jag läser stämmer in på dom beteenden vi har lagt märke till under kvällen.
hon är väldigt tjurig och undvikande mot hankatten som bor i samma hus (hon brukar annars vara med och leka), hennes mage är stor, hennes vårtor är helt hårda och rosa.
det hemskaste av allt är att ägarinnan kände rätt mkt på magen, och det står det överallt att man absolut under inga omständigheter får göra. tänk om man har dödat dom stackars små liven nu :cry:
 
Sv: katt och kattungar

Är dom knallrosa? Alltså nästan röda?
Dom blir inte så vid löp. Dock kan hon ju vara skendräktig, vissa går tiden ut som skendräktiga. Är ni osäkra kan ni ju åka in till veterinären och röntga/ultraljuda. Känn inte efter själva på magen, det är jättelätt att klämma ihjäl ett foster.
 
Sv: katt och kattungar

eftersom att vi hela tiden tänkte att vi inbillade oss så kollade vi nog inte efter så noga (ingen av oss har varit med om en katt som ska ha ungar förr). men dom var nog inte röda, bara rosa, men verkligen ovanligt svullna.
är det vanligt med skendräktighet hos katter? honan är snart ett år och hanen är tre månader yngre.
 
Sv: katt och kattungar

Hon kan mycket väl vara dräktig, om hanen är över 6 månader vilket han ju verkar vara.
Så här såg Yoga ut, iofs dagen innan hon födde, men tuttarna förändras inte speciellt mycket sista 6 v. Dom är mörkare på riktigt (knallrosa, röd var nog fel att skriva av mig), men du ser att pälsen har börjat tunna ur runt för att ungarna ska hitta bättre.
draktig.jpg
 
Sv: katt och kattungar

det VAR kattungar :bump: dom föddes igårnatt, klockan fyra, tre stycken små raringar, hur söta som helst :love:
trots att det var ett misstag att dom kom till, så kan man inte hjälpa att älska dom direkt :smirk: tur att det bara blev tre, dom är redan bortlovade till folk man känner.
tack för all hjälp! :bow:
 
Sv: katt och kattungar

Skönt att det gick bra. Jag vill tipsa om att låna Ylva Stockelbergs Kattuppfödning på bibblan. Nu är ju ungarna visserligen redan födda, men det står mycket annat nyttigt om utveckling, viktuppgång, vaccinationer och annat.

Påpeka gärna för din kompis att ungarna bör vaccineras och att hon ska ta betalt för dem om hon hade tänkt skänka bort dem. (Lämpligt kan vara att vaccinera vid 9 och 12 veckor ålder, låta dem flytta vid 12 veckor eller senare, och ta betalt vad det har kostat att föda upp dem. På det sättet får de en bra start livet och bidrar inte till synen på katter som gratis djur man inte behöver ta så mycket hand om)
 
Sv: katt och kattungar

jo, det var nog tänkt så, jag tror hon har sagt 500 kronor för en bebis. och vaccination är en självklarhet, men tack för tipsen :bow:
dom växer så det knakar. det känns som att om man satt och kollade tillräckligt länge så skulle man nästan kunna se det hända.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
681
Senast: DeCloe
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
924
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 971
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 878
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Senast tagna bilden XV
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp