Katt rädd för min sambo - HJÄLP!

D

dressyr_fantast

Hej,

Jag har ett jätteproblem. Jag och min pojkvän flyttade ihop för ca 3 månader sen och min katt som jag hade innan älskade honom och var med honom jämt. Men en dag så blev hon troligtvis klämd i en dörr (oavsiktligt såklart) av min pv och sen dess är hon jätterädd för honom.

Det blev bättre efter någon månad men sen kom det tillbaka och hon har i perioder gömt sig under sängen eller i garderoben när vi är hemma men sen när vi gått och lagt oss har hon kommit fram och även sovit i sängen med oss och på morgonen så är hon jättesnäll och ska stryka sig emot både honom och mig. Men sen efter en stund blir hon rädd igen och springer och gömmer sig.

Detta har pågått länge nu och det tar jättehårt på oss båda två. Ena veckan är hon framme och andra gömmer hon sig och när han kommer fram när jag håller i henne så går hennes puls upp fort. Vi har verkligen försökt med allt men det känns som att vi inte kommer längre..

Har någon varit med om samma sak eller har något tips/råd om vad man kan göra?

Jag är rädd att om vi inte hittar någon lösning så måste vi lämna iväg henne och det vill ingen av oss men självklart måste vi göra det som är bäst för katten... :confused:

MVH
Frida
 
Sv: Katt rädd för min sambo - HJÄLP!

Jag hade som pv provat att ignorera katten ett tag. Väntat ut den och se vad som händer.

Skulle katten göra lite kontaktförsök, så hade jag typ sträckt ut en hand lite åt dess håll om den typ ligger i soffan, men jag hade inte rört den förrän den själv visat att den vill bli rörd vid.

Osv osv :)
 
Sv: Katt rädd för min sambo - HJÄLP!

Det har vi också försökt med. Väntat och väntat. Vi pressar henne inte till någonting utan hon får komma fram när hon vill. Det som gör mig mest fundersam är att ibland spinner hon jättemycket och myser med oss båda och ibland är hon livrädd. Eftersom att det gått några månader nu och det ena inte verkar slå ut det andra känns det som att vi måste försöka med något annat.
 
Sv: Katt rädd för min sambo - HJÄLP!

forsok att bara han ger henne mat och skoter om henne kanske du maste bo borta ett tag kram fran teneriffa
 
Sv: Katt rädd för min sambo - HJÄLP!

Det har vi också försökt med. Väntat och väntat. Vi pressar henne inte till någonting utan hon får komma fram när hon vill. Det som gör mig mest fundersam är att ibland spinner hon jättemycket och myser med oss båda och ibland är hon livrädd. Eftersom att det gått några månader nu och det ena inte verkar slå ut det andra känns det som att vi måste försöka med något annat.

Jag lever med en katt som ALLTID uppträder på det här jättekonstiga sättet. Hon har varit sådan sedan hon var liten. När det passar henne hoppar hon upp i knät eller upp på magen, sover i sängen osv - men f ö går hon långa omvägar runt "sina" människor och visar alla tecken på att vilja vara i fred. Hon är som hon är, det är inget att göra åt saken. Din katt verkar vara likadan, och skulle det är inte säkert hon skulle må bättre någon annanstans.
 
Sv: Katt rädd för min sambo - HJÄLP!

Jag lever med en katt som ALLTID uppträder på det här jättekonstiga sättet. Hon har varit sådan sedan hon var liten. När det passar henne hoppar hon upp i knät eller upp på magen, sover i sängen osv - men f ö går hon långa omvägar runt "sina" människor och visar alla tecken på att vilja vara i fred. Hon är som hon är, det är inget att göra åt saken. Din katt verkar vara likadan, och skulle det är inte säkert hon skulle må bättre någon annanstans.

Jag har också träffat sådana katter men skillnaden här är att hon är rädd. Och vi har försökt med allt känns det som för att hon ska få förtroende för honom igen.

Han matar henne oftast.

Jag brukar ta med henne när vi hälsar på mina föräldrar och de bor i ett stort hus (jag bor i lgh) och där är hon inte så rädd för honom och tanken har slagit mig att lämna henne till mina föräldrar för att det känns som att hon skulle få det bättre där. Mer yta och dessutom har de redan 3 katter som hon kommer bra överens med och får busa. Eller vad tror ni?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. Inte varit aktiv på flera år men nu är jag helt rådvill och behöver hjälp så vänder mig hit i hopp om hjälp. Jag har alltid haft...
Svar
13
· Visningar
1 481
Senast: ako
·
Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 473
Senast: Safir
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 087
Senast: Mahonia
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 050
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp