Katt som attackerar

Manza

Trådstartare
Vi har en 10-årig bondkatt, innekatt, som ganska nyligen har börjat attackera min sambo oprovocerat. Eller, det är förstås möjligt att han upplever sig provocerad men att vi inte fattar det.

Ganska regelbundet har kisse drabbat av "kelattack" och satt klorna i en när kelsjukheten slår över. Det här är dock något annat. Kisse satt nu alldeles nyss och stirrade på min sambo, som pratade med honom. Helt plötsligt flög han upp i soffan och högg sambon i armen och handen så att det började blöda. Sambon skrek till och puttade ner honom från soffan. Sedan dröjde det bara några sekunder så attackerade kisse igen på samma sätt. Liknande incidenter har hänt flera gånger den senaste tiden, vi känner inte igen beteendet och börjar bli oroliga.

Kisse är kastrerad, verkar inte särskilt rastlös eller understimulerad, och attackerar bara min sambo. Vi upplever det inte som lekfullhet utan aggressivt. Någon som känner igen beteendet? Är det läge för veterinärkoll?

Ska tillägga att kisse är mkt social, vill bara där vi är, pratig och kelig i normala fall. Hjälp :(
 
Vi har en 10-årig bondkatt, innekatt, som ganska nyligen har börjat attackera min sambo oprovocerat. Eller, det är förstås möjligt att han upplever sig provocerad men att vi inte fattar det.

Ganska regelbundet har kisse drabbat av "kelattack" och satt klorna i en när kelsjukheten slår över. Det här är dock något annat. Kisse satt nu alldeles nyss och stirrade på min sambo, som pratade med honom. Helt plötsligt flög han upp i soffan och högg sambon i armen och handen så att det började blöda. Sambon skrek till och puttade ner honom från soffan. Sedan dröjde det bara några sekunder så attackerade kisse igen på samma sätt. Liknande incidenter har hänt flera gånger den senaste tiden, vi känner inte igen beteendet och börjar bli oroliga.

Kisse är kastrerad, verkar inte särskilt rastlös eller understimulerad, och attackerar bara min sambo. Vi upplever det inte som lekfullhet utan aggressivt. Någon som känner igen beteendet? Är det läge för veterinärkoll?

Ska tillägga att kisse är mkt social, vill bara där vi är, pratig och kelig i normala fall. Hjälp :(

Jag säger veterinär om det kommit så plötsligt, något är ju fel.
 
Jag säger veterinär om det kommit så plötsligt, något är ju fel.
Ja, det är ju vår tanke också. Det är väl det att han i övrigt inte visat tecken på smärta, obehag eller att något skulle vara fel som gör att vi börjar undra om vi överdriver eller får för oss saker...
 
I väntan på svar från vet / innan ni fått tid... Om katten börjar stirra på samma sätt igen. Stäng in den i ett annat rum några minuter. Min katt gör på samma sätt fast han har haft det så från början. Och han biter inte så det börjar blöda.
 
Vi har en 10-årig bondkatt, innekatt, som ganska nyligen har börjat attackera min sambo oprovocerat. Eller, det är förstås möjligt att han upplever sig provocerad men att vi inte fattar det.

Ganska regelbundet har kisse drabbat av "kelattack" och satt klorna i en när kelsjukheten slår över. Det här är dock något annat. Kisse satt nu alldeles nyss och stirrade på min sambo, som pratade med honom. Helt plötsligt flög han upp i soffan och högg sambon i armen och handen så att det började blöda. Sambon skrek till och puttade ner honom från soffan. Sedan dröjde det bara några sekunder så attackerade kisse igen på samma sätt. Liknande incidenter har hänt flera gånger den senaste tiden, vi känner inte igen beteendet och börjar bli oroliga.

Kisse är kastrerad, verkar inte särskilt rastlös eller understimulerad, och attackerar bara min sambo. Vi upplever det inte som lekfullhet utan aggressivt. Någon som känner igen beteendet? Är det läge för veterinärkoll?

Ska tillägga att kisse är mkt social, vill bara där vi är, pratig och kelig i normala fall. Hjälp :(
En katt som stirrar är redan provocerad. Stirrade din sambo då tillbaka så förstår jag fullt ut att katten attackerade. Antingen har något hänt dem emellan som du inte vet om/ni inte har förstått som gör att hans tröskel har sänkts eller så mår han dåligt av någon orsak och det som han förut kunde ta (dvs. det provocerande i att bli stirrad på) klarar han inte längre. Han kan få för sig att det är din sambo som gör något som gör ont också. Kanske har han smärta i attacker och när din sambo då i hans medvetande bara fortsätter så blir det naturliga för att få stopp på det att attackera. Mår man inte bra är ju tröskeln till irritation och ilska vanligtvis lägre och risken för att agera på detta större än när man mår bra.

Nästa gång katten börjar stirra, ta inte ögonkontakt, vrid huvudet lite på sned med hakan ner bort från katten, blinka och titta i ögonvrån. Det är så en katt gör för att blidka en annan katt. Gå därifrån/stäng in katten om katten ändå fortsätter så att ni förstärker brytet. På måndag ringer ni veterinären och ber om en tid omgående.
 
Bara en tanke. Stirrar din sambo katten i ögonen när denne pratar med katten? Kanske katten känner sig utmanad av din sambo?
 
Tack för era svar. Vi ska såklart boka en tid hos veterinären, det var även vår första tanke.

Mkt bra tips att inte besvara ögonkontakt och stänga in kisse i ett annat rum för att bryta, det är värt att testa. Det var precis det här jag menade med att kisse kanske känner sig provocerad utan att vi fattar vad det är. Jag har haft katt hela livet och ser inte att min sambo gör något uppenbart provocerande, men något går ju helt uppenbart snett dem emellan!
 
Vi har en 10-årig bondkatt, innekatt, som ganska nyligen har börjat attackera min sambo oprovocerat. Eller, det är förstås möjligt att han upplever sig provocerad men att vi inte fattar det.

Ganska regelbundet har kisse drabbat av "kelattack" och satt klorna i en när kelsjukheten slår över. Det här är dock något annat. Kisse satt nu alldeles nyss och stirrade på min sambo, som pratade med honom. Helt plötsligt flög han upp i soffan och högg sambon i armen och handen så att det började blöda. Sambon skrek till och puttade ner honom från soffan. Sedan dröjde det bara några sekunder så attackerade kisse igen på samma sätt. Liknande incidenter har hänt flera gånger den senaste tiden, vi känner inte igen beteendet och börjar bli oroliga.

Kisse är kastrerad, verkar inte särskilt rastlös eller understimulerad, och attackerar bara min sambo. Vi upplever det inte som lekfullhet utan aggressivt. Någon som känner igen beteendet? Är det läge för veterinärkoll?

Ska tillägga att kisse är mkt social, vill bara där vi är, pratig och kelig i normala fall. Hjälp :(


Stirra den inte i ögonen. Blinkning betyder "gilla" på kattspråk, titta på den och blinka långsamt, titta bort. Helst ska kisse då blinka tillbaka.

Ngt kan ha hänt mellan kisse och sambo som du inte sett. Inte nödvändigtvis att sambo varit medvetet elak, men ngt som skrämt, triggat, eller gjort illa kisse. De är inte lika förlåtande som hundar.

Håller med om Vet-koll. Den kan ha ont i kroppen och ha kopplat ihop det med sambon.
 
Bra att ni ska kolla katten hos vet. :) När jag var liten hade vi en katthona som plötsligt började attackera hunden och min mamma. Mot alla andra var hon helt som vanligt. Vad som var fel med henne minns jag inte (det var över 25 år sedan), men jag har för mig att det var något ryggrelaterat.

Hoppas att det reder upp sig!
 
Stirra den inte i ögonen. Blinkning betyder "gilla" på kattspråk, titta på den och blinka långsamt, titta bort. Helst ska kisse då blinka tillbaka.

Det här känner jag till, och brukar göra själv :) Ska stämma av med sambon så att vi gör på samma sätt! Det är främst hans katt och han har haft kisse sedan kisse kunde sitta i hans handflata. Så han är av förståeliga skäl lite ledsen över situationen och orolig över att kisse ska ha ont någonstans.
 
Det här känner jag till, och brukar göra själv :) Ska stämma av med sambon så att vi gör på samma sätt! Det är främst hans katt och han har haft kisse sedan kisse kunde sitta i hans handflata. Så han är av förståeliga skäl lite ledsen över situationen och orolig över att kisse ska ha ont någonstans.

Hoppas inte katten har ont och att ni isåfall hittar det.
Jag kom precis ihåg att när jag var liten typ 8-9 år hade jag min ponny inackorderad på ett ställe med 20 talet katter. En period så började den katten som vi alla ansåg bestämde över de andra försöka hoppa på mig när jag skulle ta mig ut ur stallet. Den låg på lur och hoppade på mig när jag minst anade. Jag har för mig den togs till veterinären som hittade en hel del tumörer som ansågs vara orsaken till betendeförändringen men denna katten hoppade på alla dock. Svårt att säga vad det kan vara med er katt och om den blir på ngt sätt provocerad av sambon. Kanske ni ska skilja på sambon och katten en period dvs endast du matar katten, du klappar den osv och se om den självmant kommer till sambon?
 
Hoppas inte katten har ont och att ni isåfall hittar det.
Jag kom precis ihåg att när jag var liten typ 8-9 år hade jag min ponny inackorderad på ett ställe med 20 talet katter. En period så började den katten som vi alla ansåg bestämde över de andra försöka hoppa på mig när jag skulle ta mig ut ur stallet. Den låg på lur och hoppade på mig när jag minst anade. Jag har för mig den togs till veterinären som hittade en hel del tumörer som ansågs vara orsaken till betendeförändringen men denna katten hoppade på alla dock. Svårt att säga vad det kan vara med er katt och om den blir på ngt sätt provocerad av sambon. Kanske ni ska skilja på sambon och katten en period dvs endast du matar katten, du klappar den osv och se om den självmant kommer till sambon?
Katten är, attackerna till trots, mycket förtjust i sambon. Kisse tvättar honom, kommer till honom och använder honom som sovplats! Det är ju bland annat därför som attackerna känns så himla oväntade och obehagliga. Men tack för input! Vi ska absolut se över hur sambon interagerar med kisse och se om det blir någon förändring medan vi väntar på tid hos vet.
 
Katten är, attackerna till trots, mycket förtjust i sambon. Kisse tvättar honom, kommer till honom och använder honom som sovplats! Det är ju bland annat därför som attackerna känns så himla oväntade och obehagliga. Men tack för input! Vi ska absolut se över hur sambon interagerar med kisse och se om det blir någon förändring medan vi väntar på tid hos vet.

Så märkligt! Katten hade inte lagt sig hos sambon om den inte kände sig trygg liksom..Så himla synd att våra djur inte kan prata med ord och berätta exakt vad det är direkt :/
 
Det man får tänka på är att katter är fenomenala på att dölja smärta. Ett nödvändigt beteende som solitär liten karnivor, så även om man inte kan se att katten i övrigt inte förändrat sig kan den ha riktigt ont. Vet att jag såg ett avsnitt av Jackson Galaxys 'My Cat From Hell' där det var en lite äldre katt som plötsligt blivit otroligt aggressiv, sprang fram och bet/klöste familjen och de andra katterna, kissade utanför lådan osv. Det visade sig att den hade, tror jag det var, artros och hade stora smärtor och var därför otroligt stressad. Medicin löste det, plus att ägarna gjorde lite speciallösningar så katten kunde komma upp och ner och röra sig enklare i huset utan att behöva hoppa.

Nu är det här rena spekulationer, men om din sambo tex lyft eller handskats med katten när den haft ont, kan den förknippa sambon med smärta, samtidigt som den älskar sin människa därav att den ligger och myser, men när det då plötsligt gör ont, då attackerar den skälet till smärtan. Som sagt bara en personlig fundering.

Nu är det här ett nytt beteende så någonting är antagligen fel, men Nikita bits ibland oprovocerat när hon blir på dåligt humör. Ffa om jag inte fattar att det är dags för mat :meh: Dock inte så hårt att det går hål på skinnet utan mer ett nafs. Misstänker att det är ett dominansbeteende :crazy:

Hon avskyr barn, så hon har ibland flugit på dem, alltså inte gått fram utan legat lugnt i deras knä och sedan plötsligt bitit till.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 826
Senast: Zpunk
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 493
Senast: AlmostEasy
·
Katthälsa (Långt inlägg) Hej! Jag har en hankatt (okastrerad, ska kastreras imorgon) som är ca 9 månader. Han ska alltid vara med överallt och...
Svar
6
· Visningar
2 266
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Hej, Det är så att jag och min sambo bestämde oss för att skaffa katt när vi flyttade ihop, det blev en kattunge från stället där jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 010
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp