Bukefalos 28 år!

Katt som bits

sthu

Trådstartare
Vi skaffade en kattunge i höstas. Katthemskatt, väldigt reserverad och skygg. Hon tyr sig nuförtiden till mig och husse (framförallt husse) och vill alltid vara nära. Sover nästan alltid mellan oss i sängen, vill sitta i knät och bli klappad osv.
Men, hon verkar ha något emot mig emellanåt. Hon biter mig! I händer, ben, armar, fötter, överallt. Ofta helt oprovocerat, någon enstaka gång har det varit när jag väckt henne och hon blivit rädd och liknande. Husse kan göra vad fasen som helst, skrämma henne leka våldsamt osv utan att hon ens funderar på att bita.
Visst, hon biter inte hårt. Men jag är lite känslig i huden och minsta lilla sår tar evigheter att läka ihop. Så jag ser ju ut som om jag blivit misshandlad i ett hallonsnår.
Vad kan jag göra?

Katten har dessutom en förkärlek att bita i saker. Datorn, sladdar, mina stickor, garn, värmeljus. Allt! Utom sina leksaker. :grin: Vi leker med både henne och gammelkatten varje dag, de får nya leksaker ganska ofta och vi ser till att ha rotation på grejerna.
Kan det vara att det kliar i tänderna? Hon är knappt ett år, tio månader ungefär (uppskattningsvis, ingen vet ju precis när hon är född).
Tips på vad man kan göra?
 
Sv: Katt som bits

Knuffar upp tråden med en en fråga till:
Någon som har tips på aktivering för kattskrället? vad som helst, hur kan jag få leksakerna att bli "som nya" och få henne att leka själv (så jag kan plugga ifred)?
 
Sv: Katt som bits

Intressant!
Jag har liknande problem med vår katt och kom in här för att skapa en tråd och rådfråga..
Vår katt är nog dock mest på mig för att jag umgås mest med henne. Men hon är lömsk! Hon ligger och vill gosa, vilket hon ÄLSKAR och tjatar om jämt och ständigt själv.. sen, utan att ge minsta tecken så vänder hon sig om och bits. Nu har hon dock fått skäll så många gånger att hon vet att det är fel och säger oftast ifrån med att slicka istället, gränsen där mellan är dock hårfin och helt plötsligt tar hon en tugga.

Hon var stallkatt på gården men blev ivägkörd av en annan katt och är super social så vi tog in henne. Nu är hon både inne och ute. När hon bara var stallkatt så märkte vi inte av detta öht, då umgicks vi visserligen inte med henne på samma sätt.

Jag fattar ju att det är något hon borde vara missnöjd med, men det är så diffust, ibland ÄLSKAR hon att bli kliad på magen, andra gången får man agera smakprov. Hon är jätte dålig på att visa VAD det är hon är missnöjd över utan man märker bara ATT hon är missnöjd.
Jätte svårt.. vår granne, tillika veterinär tyckte jag skulle googla... sen sa han "annars kan vi öppna henne och tömma henne på innehållet" och syftade på att sterelisera henne ^^
 
Sv: Katt som bits

Oj, det låter verkligen som vår lilla! Kan bli skitarg helt utan förvarning och bita.

Fast hon är steriliserad, det gjorde vi direkt vi fick hem henne (så hon var ett halvår ungefär). Tror inte det är problemet med henne iaf.
Det jag inte förstår är varför hon bara biter mig och inte husse. Visst, jag är hemma mer. Men hon kelar mycket mer med honom. Mig biter hon i benen bara jag går från köket till vardagsrummet om hon är på det humöret.
Suck, jag ska inte ha kattungar helt enkelt. :p
 
Sv: Katt som bits

vad gör du för att visa henne att det inte är okej då?
För oss händer det bara när vi gosar och då tar jag bara tag i henne och "hivar iväg henne" och låter henne inte få mer gos sas. Första gången det hände så låg hon och stirrade SURT på oss i 20 minuter innan hon promenerade iväg. Nu kommer hon tillbaka efter ett par minuter och vill ha mer gos... hopplösa lilla skrälle..
 
Sv: Katt som bits

Jag gör som du säger, "hivar iväg" henne och klappar inte. Eller om hon biter mig i benen, "sparkar" till (usch vad hemsk jag låter! Hoppas du förstår hur jag menar).
Men det verkar inte fungera. Hon biter i mig ändå.
Ofta tror jag det beror på att hon har tråkigt och vill hitta på nåt, men jag vet inte.. Det verkar inte spela någon roll om jag matar och leker, hon biter ändå.

Lite OT
Det är verkligen husses katt! Jag sitter i soffan och i vanliga fall ligger hon bredvid mig och sover/tjatar/bits men inte idag. Husses begagnade t-shirt ligger på golvet i väntan på tvätt, och gissa vem som gosat in sig i den :D
 
Sv: Katt som bits

Vår "katthemskatt" var väldigt bitig av sig förut, framförallt mot morsan. Mot morsans sambo gjorde hon aldrig någonting.
Hon kunde ibland få för sig att springa in i sovrummet när morsan sov, leta upp hennes fötter eller handleder och verkligen hugga rejält.. När morsan var vaken, ja då kunde man se hur katten spanade efter minst påklädda stället för att kunna attackera och få en reaktion..

Vi märkte efter ett litet tag att jag och morsan agerade väldigt olika när katten gjorde så.
Morsan gallskrek, kastade iväg katten och blev helt hysterisk. Själv stod jag bara still och sa lugnt åt katten att den var fånig. När katten inte fick någon reaktion från mig så tröttnade hon. Jag stod alltså helt still utan att putta iväg katten, utan att ta mig iväg själv. Bara bet ihop, var tyst och bet hon i handen så spände jag handen så att den blev otrevligare att bita i.

Jag har dessutom alltid varit noga med att hälsa ordentligt på katten när jag kommer hem. Morsan har först velat ta av sig ytterkläder, byta om till myskläder och sedan klappa lite på katten samtidigt som hon gör iordning mat åt sig själv. Sen hon började att klappa katten direkt när hon öppnade dörren och sedan bära runt katten 2-3 minuter precis när hon fått av sig ytterkläderna så blev katten lugnare.


Hon är också sån där som kan ligga i knät och bli klappad för att tre sekunder senare hugga. Det största felet man gjort då är ofta att man klappat oengagerat :angel: Man ska vara noga med henne, hålla koll, klappa där hon vill bli klappad osv. Att bara klappa lite hur som helst gör henne tokigt sur.

Sen vi började vara noga med att själva hålla oss lugna och aldrig höja rösten åt henne och bara ignorera när hon bet osv, och kämpat för att lära oss läsa av henne så har hon faktiskt blivit mycket, mycket trevligare.
 
Sv: Katt som bits

Hmm, nä det känner jag inte igen mig i. Jag blir inte hysterisk när hon biter, utan bara fräser till och puttar bort henne. Sambon gjorde exakt likadant i början, och för honom verkade det ju fungera.

Ett tag trodde jag hon bet mig i benen för att byxbenen fladdrade (mjukisbyxor). Men nu biter hon om jag går barbent med.

Nu låter det som att hon anfaller och biter mig jämt, så illa är det inte. Oftast är hon trevlig och snäll, väldigt kelig och tillgiven (lite väl närgången ibland bara :D).
 
Sv: Katt som bits

jag knäppte till de på nosen när de var små, inte hårt men en markering.
funkade fint, de funderar inte ens på att bita utan visar på annat sätt om de vill iväg.

tycker det är ett riktigt oskick med bitande katter, vem tillåter sin hund eller häst att bitas?
 
Sv: Katt som bits

Tack!! Jag trodde typ att det bara va jag som hade det här problemet! Vår kastrerade hankatt är supergullig och snäll på alla sätt utom just detta, han kommer och lägger sig och vill kela men efter en stund och helt utan förvarning slänger han sig om och biter.. Inga speciella ställen han inte gillar heller... Samma för mig att han är mycket värre mot mig än mot husse, kan det ha med testosteron/feromoner att göra? Ingenting hjälper, vattenspruta, knäppa på nosen, hiva iväg, ignorera... You name it jag har prövat.. Oftast är han ju supergullig men det är jobbigt med bitandet det är ju inte jättelöst och efter han börjat bita går han i i psycho-mode med svarta ögon och hoppar på mig, jag slänger iväg honom, han surar lite och sen är allt som vanligt! Vad gör man??!
 
Senast ändrad:
Sv: Katt som bits

Det där lät värre än hur det är för oss. Vår katt blir typ "diva-sur" efter att vi haft en dispyt men inte värre än så.
Jag har kommit in på spåret att försöka byta lite taktik efter att ha pratat med maken då jag tycker att katten vart värre mot mig. Vi kom fram till att jag nog hetsar upp mig mer än han gjort, eftersom jag faktiskt tycker att det är lite läskigt så jag har försökt ändra taktik och bara ignorera henne och fortsätta klappa henne. Jag gjorde det för ett par dagar sedan och hon bet mig inte hårdare, men hon hotade med att slå mig (riva mig) och skrek :D men när hon insåg att det inte gav någon effekt så blev hon så där sur och gick iväg själv. Min tanke är att det är mina regler som gäller, passar dom inte, så är hon fullt välkommen till att lämna, men hon är inte den som sätter reglerna.

För stunden då, så tyckte jag att det verkade ge mer effekt men efter det har vi inte hamnat i situationen igen så jag kan inte än säga om det verkligen gav någon positiv effekt, eller någon öht. Det händer ju inte så ofta ändå.
 
Sv: Katt som bits

Det enda jag kan bidra med är mina privara erfarenheter:

Dvs att det är väldigt nära för en katt med jättegos på känsliga "jag"ställen och till att inte vilja mer. Dvs bita eller rivstarta från knäet.

Tex om min ena katt vänder upp magen är det verkligen långa sakta silkesklappar som gäller. Tills hon får svarta ögon då låter jag hennes mage vara och klappar rygg eller kliar vid öron/på kind.

Hennes "jag"ställe är magen och att man bara får röra den är en ynnest men om man inte tar hänsyn till att det är ett känsligt ställe blir det bit och riv. Jag håller dock bara kvar handen och då är vi överens igen (hon har ju varit hon mig så länge nu) men med lilla katten är det värre. Där måste jag ta ner henne från knäet.

En liten varning; om katten är i "lek-mode" så ser den bara tillrättavisningar som lek. Även om de är hårdhänta och innebär vattensprutor tex...

Förlåt att det blev långt... Och som sagt detta är mina erfarenheter.:)
 
Sv: Katt som bits

Ja, jag håller med helt. Men jag har inte så mycket problem när jag klappar, då hinner jag (oftast) läsa av henne i tid. Mitt största bekymmer är när hon hoppar på mig när jag gör annat, t ex går från köket till vardagsrummet eller sitter och skriver på datorn. Det är inte så vanligt att hon biter när man klappar (bara om man klappar mage, det gillar hon inte!)
 
Sv: Katt som bits

Jag har ingen lösning på ditt problem, men vår lilla kattfröken gör samma sak... Först kommer hon och gosar, kurrar som bara den och ska helst vara i ansiktet på folk. Sen så kan hon helt utan förvarníng ta en tugga, och försöker man då lyfta bort henne så attackerar hon händerna på folk :crazy:

Favoriten är när jag ligger och sover, och kattskrället (:love:), biter mig i örat! Eller tårna funkar också...
 
Sv: Katt som bits

Tårna är en klassiker :D

Jag pratade lite om det med min mamma, som haft kattuppfödning i många år. Hon trodde det kunde vara en åldersgrej. Jag hoppas det är så. Och förmodligen tycker hon bättre om husse än om mig, och det kan jag leva med. :D
 
Sv: Katt som bits

Vad gäller din katt låter det mest som det som brukar kallas kärleksbett. Katter kan bli övertända av för mycket gos, då kan de bita till. Det är alltså inte illa ment. Därför brukar jag inte "korrigera" när min katt gör det, jag är uppmärksam när vi gosar så att jag kan parera istället.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 292
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 254
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 382
Senast: Migo
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 123
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp