Katt som bits

Wille

Trådstartare
Min ena katt bits ibland helt oprovocerat bara man råkar vara framför henne. Det är inte hårt och det blir inga sår men jag gillar det ändå inte. Någon som vet varför hon gör så här och om det går att göra något åt det?
 
Min ena katt bits ibland helt oprovocerat bara man råkar vara framför henne. Det är inte hårt och det blir inga sår men jag gillar det ändå inte. Någon som vet varför hon gör så här och om det går att göra något åt det?

Försiktiga mjuka bett är positivt, en oral hälsning där katten tar kontakt med dig. Vill du inte att den ska bita / ta tag med munnen så flytta handen/foten åt sidan bara och klia kissen lite på favoritstället.
 
Paisley bits hårt när hon vill bli klappad eller om man klappar för löst.
Vi löser det genom att klappa henne, vi är väldigt lydiga människor 😅
Så mitt råd är att klappa/klia katten 😊

Kimchi blir ofta lite frustrerad på morgonen för att han vill mysa så HIMLA MYCKET och då händer det att han nibblar mig i ansiktet - inte så uppskattat - men det är samma sak som gäller här. Klappa mera. :meh: :D :love:
Jäkla trist sätt att vilja kela. Min instinkt vill liksom bara lappa till katten när den bits.
 
Ja, men jag gillar det ändå inte. Jag vill inte bli biten, oavsett hur löst det är. Det är otrevligt.

Min katt kan dela ut tjuvnyp av ren flamsighet ibland, alltid gjort. Ett tydligt nej och endera bestämt lyfta iväg eller gå undan själv och visa att håller man på så blir det inget klapp eller lek. Han försöker betydligt mindre nu, för han vet att hans människa inte gillar det.

Men att få bort det helt kan du troligen glömma. Det är en fullt naturlig del av kattens språk, speciellt när de vill få igång en i lek eller blir taggade av att man klappar. Det enda du själv kan göra utom det ovan nämnda är att lära dig läsa av de små tecknen för när katten är på den typen av humör och isåfall avleda med en leksak eller något annat som är tillåtet att bita, alternativt gå undan.
 
Megara käkar glatt på mig, ofta, jag kan lägga upp bilder på framfarten av hennes tänder. Hon är helt enkelt en oral katt. Ser man på hur två katter beter sig gentemot varandra så är det mycket groomande med små bett emellan. Vilket är vad hon gör, mycket slickande, tugg, tugg, tugg. Slick, slick, slick.

Katter kommunicerar via sina tänder till en stor del. Ibland slår det över om de blir överstimulerade, tex om man leker eller gosar mage. Då går man därifrån och låter katten lugna sig. Ibland vill de bara gosa och säga, jag tycker om dig, gosa gärna med mig, här är jag.

Klarar man inte små kärleksbett är det bättre att ha ett annat djur.
 
Katter är olika och uttrycker sig olika och jag tycker ofta också att de är väldigt smarta och en kan nog få dem att förstå vilket beteende som är önskvärt utan att vara sträng. Lite som min ena katt som gärna vill trampa-mysa i mitt knä med sina väldigt vassa klor :angel: (utekatt så vill inte klippa ner klorna heller) men för att visa då så tar jag filten bredvid mig och styr över hennes tramptassar dit, och myser med henne samtidigt, för hennes gos vill jag ha men inte klor:p
Tror du får studera i vilken situation din katt ’biter’ och försöka förekomma, kanske vill hon ha uppmärksamhet? Kanske kan du ge henne det innan hon muntligen hinner säga det, du kan nog lära dig hur du ska styra bort det utan att göra åverkan på kisses känslor :) De är ju så pass nya hos dig så ni lär er ju fortfarande varandra.
 
Katter bits, det är en del av deras sätt att prata. Mina katter bits på det kärvänliga/kärleksfulla sättet, dvs mjukt och fint för att visa att de trivs med oss.

På vilket sätt bits katten? Mjukt eller attack bitning med syfte att hålla fast/"döda"? :)
Låter mycket på dina trådar som kanske katter inte är rätt djur för dig?
 
Jäkla trist sätt att vilja kela. Min instinkt vill liksom bara lappa till katten när den bits.
Även shiban "groomar" bland med tänderna när hon känner sig särskilt kärvänlig, då känner jag mig mest privilegiad faktiskt. Hon har dock inte lika vassa tänder som katten och därför får hon hållas, medan jag helt enkelt lyfter ned kisse en bit på bröstet och kelar med honom där istället när han försöker nibbla mig på halsen eller bakom örat. Jag tycker det är fint att han vill ha den kontakten med mig, men alltså AJ klockan fem på morgonen liksom. 😅 Jag känner mig inte det Minsta arg däremot. Djur har ju en annan repertoar av signaler än vi har, jag är glad över kommunikationen.
 
Jäkla trist sätt att vilja kela. Min instinkt vill liksom bara lappa till katten när den bits.
Du får väl lägga band på din instinkt helt enkelt. Vi människor kan göra det.

När nu flera användare har belyst att det här är en del av katters språk och ett sätt för dem att visa uppskattning, kan du kanske försöka arbeta bort ryggmärgsreaktionen att bett nödvändigtvis är något negativt och "trist"?:) Som du själv skriver inledningsvis så gör det ju inte ont och det måste väl vara det viktigaste? Min hund biter mig ibland när hon är glad och uppspelt. Hundar biter varandra när de leker, det har inte med aggressivitet att göra. Hunden har anpassat sig så till mig att hon är mycket försiktig när de "glada tänderna" kommer fram när hon leker med mig jämfört med någon av sina hundkompisar. Men när hon blir sådär jätteglad bara måste hon använda munnen. Det är viktigt för hennes välbefinnande. Hos både hundar och katter har munnen många av de funktioner som vi använder händerna till.

Jag har ingen katt nu, men har haft ett antal under mitt liv. När någon har bitits lite för hårt har jag varit passiv till katten lossar bettet och då berömt och klappat. På det sättet har de lärt sig var gränsen går för mig. Om du inte vill bli biten alls bör du ge katten något annat att bita i (dvs avleda) och sedan fortsätta att klappa den. Någon liten leksak med kattmynta kan kanske passa. Eller bara ignorera.

Att ha djur innebär någon form av anpassning från vår sida. Det är bara att tugga i sig. Men djuren ger ju så mycket tillbaka att många av oss tycker att det är värt det.
 
Har en katt som älskar att ligga uppe på bröstet och när hon var mindre kunde hon bitas/naggas försiktigt med framtänderna på ens hals när hon tyckte det var jätte mysigt. Jag tyckte det var charmigt och saknar att hon inte gör det lite ofta längre. Vissa saker får man nog bara gilla läget med när man valt att skaffa djur, det är ändå individer med sina egna små egenheter.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
32
· Visningar
2 334
Senast: Scata
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
137
Senast: Jeps
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
305
Senast: tott
·
Övr. Katt Vår ena knaskatt biter alltid på kartonger om hon kommer åt. Eller papper, tapet, vad tusan som helst 🫤 Hur kan man få henne att sluta...
Svar
16
· Visningar
1 050
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp