Katt som bits

Vissa katter bits, andra inte. Min ena gör det vid två olika situationer; när han är kelig, och när han är hungrig och tycker att jag inte serverar mat tillräckligt snabbt. Det är ett vanligt beteende, som andra sagt. Jag brukar bara flytta på mig, alt. lägger jag till "nej" om han biter flera gånger. Det får honom att sluta.

Att instinktivt vilja lappa till katten känns lite si så där. Om du känner att det är för mycket med kattens olika naturliga beteende kanske det är bättre att omplacera?
 
Jäkla trist sätt att vilja kela. Min instinkt vill liksom bara lappa till katten när den bits.

Och katten vill bara bita dig när du gör något ”störigt”. Du är helt enkelt för svåruppfostrad så katten måste ta till hårdhandskarna för att få dig att förstå. Lär dig hur katten vill att du beter dig och håll dig till det.

Och om du inte vill bli uppfostrad av ett djur, utan ha ett djur du kan uppfostra, är inte katt rätt husdjur.
 
Hej! Måste bara säga att jag aldrig haft någon katt (haft flera) eller umgåtts med någon katt som bitit mig. Eller använt munnen och tänderna för någon form av kommunikation. Jag tycker det är fascinerande att det är så självklart för er andra här i tråden att en katt bits. Intressant när man möter något så annorlunda mot ens egna erfarenheter, inte att jag ifrågasätter det ni skriver. Men uppenbarligen kan alltså katter klara av att aldrig bitas så frågan är ju varför den här har börjat göra det - det skulle jag fundera över. När den bits, vilka situationer är det - vill den leka, är den hungrig, vill den hellre vara ute, gosar du på fel sätt, känner den sig utsatt eller hotad i sitt nya revir osv?
 
Hej! Måste bara säga att jag aldrig haft någon katt (haft flera) eller umgåtts med någon katt som bitit mig. Eller använt munnen och tänderna för någon form av kommunikation. Jag tycker det är fascinerande att det är så självklart för er andra här i tråden att en katt bits. Intressant när man möter något så annorlunda mot ens egna erfarenheter, inte att jag ifrågasätter det ni skriver. Men uppenbarligen kan alltså katter klara av att aldrig bitas så frågan är ju varför den här har börjat göra det - det skulle jag fundera över. När den bits, vilka situationer är det - vill den leka, är den hungrig, vill den hellre vara ute, gosar du på fel sätt, känner den sig utsatt eller hotad i sitt nya revir osv?
Inte ens en kattunge som hängt dig i hälarna? ;)
 
Hej! Måste bara säga att jag aldrig haft någon katt (haft flera) eller umgåtts med någon katt som bitit mig. Eller använt munnen och tänderna för någon form av kommunikation. Jag tycker det är fascinerande att det är så självklart för er andra här i tråden att en katt bits. Intressant när man möter något så annorlunda mot ens egna erfarenheter, inte att jag ifrågasätter det ni skriver. Men uppenbarligen kan alltså katter klara av att aldrig bitas så frågan är ju varför den här har börjat göra det - det skulle jag fundera över. När den bits, vilka situationer är det - vill den leka, är den hungrig, vill den hellre vara ute, gosar du på fel sätt, känner den sig utsatt eller hotad i sitt nya revir osv?
Min hankatt bet mig när han fått nog at kel, tyckte vi klippt klorna för länge, revs när han tyckte jag var för nära honom ibland när han sov, bet mig om jag råkade ha fötterna för nära honom när jag sov mm mm

I övrigt en väldigt uppfostrad katt som inte ens snodde rå köttfärs från en tallrik på diskbänken. Aldrig hade andra hyss för sig.

Det var hans sätt att säga att han hade fått nog.
 
Nope. De har klättrat längs benen eller rivit en när man lekt för vilt men inga bett. Jag kanske helt enkelt inte är tuggvänlig :-/
Mycket märkligt. Mina har alltid klöst och tuggat samtidigt som små. :D
sedan har jag upplevt att just kärleksnyp/nibblande/småtuggande som ömhetsbetygelse är vanligt umgänge hos hemskt många djur. Häst, hund, katt, kanin.... Men har du haft katter som inte kommunicerat på det viset, så är det så. Det behöver ju inte vara allmängiltigt bara för att det är vanligt och normalt liksom.
 

Wille

Min katt biter mig i händerna när han är busig, han biter löst så det gör inte ont.

Om du inte gillar det, undvik situationer som du märker där katten biter dig.
Det låter ju som om katten är på en plats och då går nära och då blir biten, kanske respektera kattens space och inte gå nära om du inte måste, utan låta katten komma till dig?

Lappa inte till katten, det kommer bara leda till en rädd och osäker katt som kan börja bita i försvar och då kommer det göra ont.
 
Senast ändrad:
Hej! Måste bara säga att jag aldrig haft någon katt (haft flera) eller umgåtts med någon katt som bitit mig. Eller använt munnen och tänderna för någon form av kommunikation. Jag tycker det är fascinerande att det är så självklart för er andra här i tråden att en katt bits. Intressant när man möter något så annorlunda mot ens egna erfarenheter, inte att jag ifrågasätter det ni skriver. Men uppenbarligen kan alltså katter klara av att aldrig bitas så frågan är ju varför den här har börjat göra det - det skulle jag fundera över. När den bits, vilka situationer är det - vill den leka, är den hungrig, vill den hellre vara ute, gosar du på fel sätt, känner den sig utsatt eller hotad i sitt nya revir osv?
Vet inte hur många "flera katter" är enligt dig.
Men jag har genom hela mitt liv haft totalt 11 katter och enbart 1 av dessa katter har bitit löst när han är busig vid lek och bus.
Men bara för att jag inte själv så ofta drabbats av ett visste beteende så betyder det ju inte att beteenden är onormalt eller något fel för det. Det handlar ju mer om slumpen.
 
Hej! Måste bara säga att jag aldrig haft någon katt (haft flera) eller umgåtts med någon katt som bitit mig. Eller använt munnen och tänderna för någon form av kommunikation. Jag tycker det är fascinerande att det är så självklart för er andra här i tråden att en katt bits. Intressant när man möter något så annorlunda mot ens egna erfarenheter, inte att jag ifrågasätter det ni skriver. Men uppenbarligen kan alltså katter klara av att aldrig bitas så frågan är ju varför den här har börjat göra det - det skulle jag fundera över. När den bits, vilka situationer är det - vill den leka, är den hungrig, vill den hellre vara ute, gosar du på fel sätt, känner den sig utsatt eller hotad i sitt nya revir osv?

Min Prada bits aldrig, eller använder sina klor.
Paisley däremot har ett mycket mer fysiskt kroppsspråk. Hon buffar, stångas, tuggar på oss, bits när hon fått nog osv.
Det mjuka bitandet/tuggandet och för att få uppmärksamhet.

Min häst är likadan, han buffas och tuggar på mig. Det är hans sett att ta kontakt och visa att han vill vara med mig. Skulle jag korrigera det skulle han uppfatta mig som en otrevlig typ som han inte vill vara med. Sen får han såklart inte bitas hårt men de mjuka buffarna och tuggandet är något jag uppmuntrar :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 673
Senast: Luff
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
243
Senast: Jeps
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
464
Senast: tott
·
Övr. Katt Vår ena knaskatt biter alltid på kartonger om hon kommer åt. Eller papper, tapet, vad tusan som helst 🫤 Hur kan man få henne att sluta...
Svar
16
· Visningar
1 122
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp