Katt som gör illa sig hela tiden

annaklara

Trådstartare
På senaste tiden har min katt börjat göra illa sig hela tiden, han är utekatt och vi bor ganska centralt till, vilket har gjort hela sitt 8-åriga liv.

För kanske en månad sedan fick han en böld mellan trampdynorna och haltade som bara den, självklart åkte vi till veterinären och han fick pencillin och tratt på huvudet. Dock fungerade det inte med tratten då han blev alldeles för frustrerad och ledsen.
Bara för någon vecka sen var han rejält halt igen, bar till veterinären där han fick pencillin.
Nu idag är han halt, igen. Nu haltar han inte så mycket, men märkbart.
Får se om det blir veterinären imorgon, beror på hans tillstånd.

Vi misstänker att någon vildkatt har kommit till gården, alltså min katts revir, och bråkat. Imorse var han rätt så tilltufsad och lerig.

Tror ni det finns något sätt att bli av med inkräktarkatten?
För det första vill jag inte att min misse ska ha ont, men även är det rent ekonomiskt då behandlingar kostar mycket.
Tex besöket förra veckan kostade ca 800 kr.
 
Sv: Katt som gör illa sig hela tiden

Om ni fått besök av en vildkatt kan du prova kontakta kommunens miljökontor och fråga om de kan hjälpa dej. De brukar ha särskilda "Kommunjägare" som kan fånga och avliva "strykar katter". Vet dock att många kommuner pga sämre ekonomi dragit in på dessa tjänster!

När det sedan gäller er skadade katt så tycker jag för det första att du måste "bita ihop" lite och låta katten ha sin tratt i 7-10 dagar - eller så länge vet. rekommenderar. Tratten tillsammans med medicinering är ju det som gör att skador läker fullt ut.
Utan tratt riskerar du att katten ständigt tvättar sitt sår så att läkeprocessen blir mer utdragen = större belastning på immunförsvaret = större risk för återkommande åkommor!

Är din katt försäkrad?
Om inte rekommenderar jag att du försäkrar den!
Det finns lite olika försäkringsupplägg men oftast kostar ett vet.besök då självrisk + 10-20% av överskridande belopp. En självriskperiod brukar vara runt 90-100 dagar. Genom att ha katten försäkrad är du skyddad mot stora utgifter om katten skulle bli allvarligt skadad, samtidigt som du kan "samla" de små utgifterna och få ersättning även för dessa om de överskrider självrisken under en period.

/Swat
 
Sv: Katt som gör illa sig hela tiden

Tack för svaret!
Okej, det visste jag inte att man kunde göra, värt att försöka kanske.

Självklart är han försäkrad.
 
Sv: Katt som gör illa sig hela tiden

ni bor centrat till så det kanske är en granne som skaffat katt? dvs de kanske har samma revir?
Vill du skydda katten från slagsmål så ha honom inne, annars är det bara att bita ihop. Eller fixa en ordentlig voljär och ha honom i.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
957
Senast: Keb71
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 353
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp