Katt som inte äter som hon ska

Kolla vilkoren ordentligt. På mitt ena bolag krävs att katten varit försäkrad hos dom sen 4 månader. Så min ena som jag tog över som vuxen, får jag nog inte ersättning för. Bara de andra 2.
Kollade nu och tänder ingår enligt följande:

"Täcker tandvård vid en olycka såsom lek i skogen och FORL/TR (efter en väntetid på 12 månader)."

Katten har varit försäkrad över ett år.
 
Funderar på om det inte skulle vara tänderna. Kan det i stället vara magen? Vad ska man be vet kolla?
 
Katten har inte tandresorption. Skönt det. Men hon hade tandsten och inflammerat tandkött. Och det var kanske nog för att hon inte ville äta?

Vet inte än vad det här kommer kosta. Det går i alla fall inte på försäkringen.
 
Katten har inte tandresorption. Skönt det. Men hon hade tandsten och inflammerat tandkött. Och det var kanske nog för att hon inte ville äta?

Vet inte än vad det här kommer kosta. Det går i alla fall inte på försäkringen.
Hade veterinären någon teori kring hennes dåliga aptit?
 
Det kan ju vara ett steg, det kostar ju lite att ta blodprov och analysera men då ser man om det finns något annat bakomliggande problem. Brukar vara standard när man undersöker för lågaptit.
Konstigt att de inte gick vidare. Och själv blev jag för rörig i huvudet att jag inte kunde stå på mig om att få svar på aptitproblemen. Veterinären igår pratade mest om Linas vikt. Hon är ju tjock.
 
När mina har blivit knepiga med maten har det så gott som alltid legat någon form av sjukdom som resulterar i illamående i botten. Typiskt att de ber om mat men sen inte vill äta, eller äter varje sort första gången den serveras men inte andra. Det blodprov visat har då varit förhöjda njurvärden, bukspottkörtelinflammation, och förhöjda levervärden pga hypertyreos. Katter i vänkretsen har också haft ändrat ätbeteende som enda tydliga symptom på diabetes. Mina två första behandlades med medicinskt foder, den tredje fick radioaktivt jod. (Ibland är det ju "bara" någon form av magsjuka, men det ska ju gå över relativt fort.)

Att gissa utan blodprov låter väldigt vanskligt, du har inte möjlighet att gå till en annan veterinär?
 
När mina har blivit knepiga med maten har det så gott som alltid legat någon form av sjukdom som resulterar i illamående i botten. Typiskt att de ber om mat men sen inte vill äta, eller äter varje sort första gången den serveras men inte andra. Det blodprov visat har då varit förhöjda njurvärden, bukspottkörtelinflammation, och förhöjda levervärden pga hypertyreos. Katter i vänkretsen har också haft ändrat ätbeteende som enda tydliga symptom på diabetes. Mina två första behandlades med medicinskt foder, den tredje fick radioaktivt jod. (Ibland är det ju "bara" någon form av magsjuka, men det ska ju gå över relativt fort.)

Att gissa utan blodprov låter väldigt vanskligt, du har inte möjlighet att gå till en annan veterinär?
Jag vet ingen veterinär som har de resurserna som denna klinik har. När jag var inne första gången så frågade vetten om de skulle kolla njurarna, men sen beslutades det att det inte behövdes med tanke på att katten är ganska ung.

Men jag kan rådgöra med first vet och sen ringa den här kliniken igen.
 
Jag vet ingen veterinär som har de resurserna som denna klinik har. När jag var inne första gången så frågade vetten om de skulle kolla njurarna, men sen beslutades det att det inte behövdes med tanke på att katten är ganska ung.

Men jag kan rådgöra med first vet och sen ringa den här kliniken igen.
Om man inte tycker att den vet man går till utreder tillräckligt brukar det vara bäst att ta sig till en annan vetklinik istället. Det är i alla fall min mångåriga erfarenhet av framför allt hästar. Alla veterinärer är inte lika kunniga och/eller intresserade av alla typer av problem/sjukdomar. Om man känner att man inte kommer någonvart brukar det alltså löna sig att rådfråga någon annan.
 
Om man inte tycker att den vet man går till utreder tillräckligt brukar det vara bäst att ta sig till en annan vetklinik istället. Det är i alla fall min mångåriga erfarenhet av framför allt hästar. Alla veterinärer är inte lika kunniga och/eller intresserade av alla typer av problem/sjukdomar. Om man känner att man inte kommer någonvart brukar det alltså löna sig att rådfråga någon annan.
Problemet är att det finns ingen annan mer än små kliniker som inte har resurser. Jag kan vaccinera hos dessa men känner inte att jag kan anlita dem för andra problem. Jag fick ju katten sövd förra året hos en av dessa mindre kliniker och jag fick hem en sovande katt. Och jag hade inte heller fått fylla i något formulär som jag fick göra igår inför sövning. Jag har helt enkelt inte förtroende för dem.

Jag ska i alla fall snacka med first vet och sen får jag själv meddela den här större kliniken vad jag vill att man ska gå vidare med.
 
Jag vet ingen veterinär som har de resurserna som denna klinik har. När jag var inne första gången så frågade vetten om de skulle kolla njurarna, men sen beslutades det att det inte behövdes med tanke på att katten är ganska ung.

Men jag kan rådgöra med first vet och sen ringa den här kliniken igen.

Jag läste nog fel i varför inte prover tagits också. Men det är nog inte dumt att ha en dialog med FirstVet också om du är osäker på vad kliniken väljer att göra.

Jag har helt förtroende för min egen vet (som jag gått till i över 18 år nu :jawdrop:) men frågar ändå runt lite när något är oklart. Ibland tänker man ju ur olika perspektiv när man ser något.
 
Jag ska i alla fall snacka med first vet och sen får jag själv meddela den här större kliniken vad jag vill att man ska gå vidare med.
Det där tror jag är en risk. Om du "beställer" undersökningar utan att vet på kliniken anser det medicinskt motiverat är det långt ifrån säkert att din försäkring täcker.

Hur långt är det till andra större kliniker? Det har varit mer regel än undantag att jag har åkt till kliniker 15 mil bort med hästarna...
 
Det där tror jag är en risk. Om du "beställer" undersökningar utan att vet på kliniken anser det medicinskt motiverat är det långt ifrån säkert att din försäkring täcker.

Hur långt är det till andra större kliniker? Det har varit mer regel än undantag att jag har åkt till kliniker 15 mil bort med hästarna...
Jag har ingen aning om hur långt det är till andra kliniker. Känner inte till dem.
 
Jag har ingen aning om hur långt det är till andra kliniker. Känner inte till dem.
Om du ändå ska kontakta Firstvet kan du ju be om rekommendationer/förslag på kliniker. Eller kolla hemsidan vetpris. Eller be om tips på klinik i någon kattgrupp på fb. De måste ju finnas en massa olika sätt du kan försöka på?
Eller så fortsätter du med kliniken du redan går till, och det blir kanske också bra till slut. Dock har jag inte den erfarenheten.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
571
Senast: Hazel
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
1 137
Senast: monster1
·
Katthälsa Min lillkatt är kräsen. Hon äter inte som hon ska. Jag vet inte riktigt hur mycket hon får i sig, men tror det ligger på runt hälften av...
2
Svar
38
· Visningar
2 534
Senast: KesoNeso
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 111
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp