Katt som inte äter som hon ska

Wille

Trådstartare
Lina äter inte som hon ska. Veterinärtid är bokad. Någon som vet vad de kan tänkas kolla förutom det uppenbara att titta i munnen? Om de inte hittar något genom att titta där, vad gör de då? Katten beter sig i övrigt som vanligt.

Och jag serverade Latz nyss. Det slank ner utan problem. Men sin vanliga mat (Mjau) vill hon alltså inte ha. I natt åt hon bara hälften av en relativt liten portion.
 
Hon kanske bara tröttnat på maten? Det gjorde min katt (även min hund o häst gör det ibland). Katten fick då annan mat som han godkände, tills den dagen han inte godkände den… det pågick i 17 år :D
Kanske är så. Men jag är ju orolig.

Kan ju köpa lite Bozita igen och se om hon äter det.

Annars tycker jag det är svårt att veta vad man ska ge. Det ska ju passa både katt och plånbok. Latz vill jag helst inte ge men det är det som Toni vill ha. Och hon har sista ordet.
 
Kanske är så. Men jag är ju orolig.

Kan ju köpa lite Bozita igen och se om hon äter det.

Annars tycker jag det är svårt att veta vad man ska ge. Det ska ju passa både katt och plånbok. Latz vill jag helst inte ge men det är det som Toni vill ha. Och hon har sista ordet.
Min katt åt de sista åren enbart Sheba. Det var jättekul, han vägde 7 kg (stor katt, ej tjock) och lite torrmat. En (ibland två) Sheba-burk om dagen var det, då kostade den 20 kr… plus torrmaten då. Hahahahaha!

Men klart man är orolig! För att lugna nerverna kan det vara bra med ett besök.
 
Så det behöver inte vara något allvarligt fel på din katt så att säga men självklart bra att kolla upp henne om du känner dig osäker. Hellre en gång för mkt en en gång för lite. Vår honkatt lider av magkatarr så vi får medicinera henne i mellanåt och då slutar hon äta.
 
Mina katter äter lite när de får dyr bra kattmat, brukar få slänga hälften. Köper jag Whiskas eller Felix (Latz hos er) är skålarna tomma direkt. Jag låter katterna välja och kompenserar genom bra torrfoder, där äter de allt, även dyra nyttigare märken.

Prova först med några andra sorter. Äter hon det, boka av veterinären så sparar du massa pengar.
 
Kanske är så. Men jag är ju orolig.

Kan ju köpa lite Bozita igen och se om hon äter det.

Annars tycker jag det är svårt att veta vad man ska ge. Det ska ju passa både katt och plånbok. Latz vill jag helst inte ge men det är det som Toni vill ha. Och hon har sista ordet.
Jag har ju samma problem ja. Min dam tröttnar vecka för vecka... så försöker ha mush som grund... minst 1-2 bullar per dag och det går i på nätterna... sen får jag köra "bortskämning" och växla mjau, sheba och lite annat med sås... gelé faller inte damen på läppen. Och så fri tillgång på Royal Canin torrfoder. Och som du säger, det är inte lätt att få plånboken att räccka till.
 
Vår katt äter samma foder över tid sedan vi bytte till Mush, innan var det samma här att det bara var vissa sorter som dög och krav på variation 😊
 
Min katt tröttnar efter ett tag på maten, så jag måste se till att variera hela tiden. Aptiten varierar också stort under året. Har lärt mig att han bara funkar så.
Jo, aptiten varierar för mina med. På hösten är de jättehungriga. Och Toni tappar aptiten på våren under en period.
 
Mina små prinsessor har tydligt deklarerat att de vill ha variation - men inte varje dag utan i perioder. Så jag har alltid fem olika sorter hemma... Jag ger en sort, t ex Sheba, tills de slutar äta, sedan byter jag till Whiskas tills de inte äter mer, då serverar jag Latz osv.

De får torrfoder som komplement. Även där duger en sort i någon vecka, sedan är det dags för byte.

På höst och vinter äter de mycket (antar att det beror på kylan), men vår och sommar går det åt mycket mindre. Så det jämnar ut sig sett årsvis.
 
Jaha, nu duger inte Bozita. :meh:

Jag som precis köpt 12 nya tetror i olika smaker.

Vad gör jag med katten?
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
7
· Visningar
216
Senast: Hazel
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
848
Katthälsa Min lillkatt är kräsen. Hon äter inte som hon ska. Jag vet inte riktigt hur mycket hon får i sig, men tror det ligger på runt hälften av...
2
Svar
38
· Visningar
2 501
Senast: KesoNeso
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp