Katt som inte kan få barn

J

jojjan

Jag har funderingar på att köpa en kattunge som sällskap till min hankatt, och tittade då lite på en hona, som tyvärr ej går att avla på. Ägaren sänkte då priset med 600kr. Jag menar, om jag får en helt frisk honkatt för 4000kr (alltså 600kr mer) som går att avla på köper jag hellre den eftersom att det skiljer såpass lite pengar då.
Hur tänker ni? :confused:

Sen har jag också funderat lite på det här med pojke+pojke eller flicka+pojke.
Jag har en siameskille på 1,5 år, okastrerad
(mest pga att han inte revirmarkerar, så vi tyckte att han gott å väl kunde få ha kvar dem)

Hur går det att ha två hankatter tillsammans?
Måste man kastrera båda?
Hur går de ihop okastrerade, risk för revirmarkering/bråk? :confused:

Om jag däremot skulle köpa en tjej, så blir det väl så att min siameskille måste kastreras, så då tänkte jag bara fråga hur det påverkar en katt.
Har hört att de kan bli lugnare och ha lättare för att lägga på sig kulmage.
Han är redan nu väldigt lugn för det mesta och har väl lite överskottsfett som inte riktigt försvunnit efter att han bröt sitt ben i somras. :angel:

Tacksam för svar!
/Joanna
 
Vad är det för ras du tittat på? *nyfiken? Och varför går den inte att avla på?

Frågan är ju: Vill du avla? Om inte, så finns det väl ingen direkt anledning att inte köpa en hona med avelsförbud, de blir ju lika trevliga sällskapskatter för det!

Det KAN gå att ha två okastrerade hankatter ihop, men risken är ju stor att någon av dem (troligvis den äldre) börjar revirmarkera. Men om du kastrar din vuxna hanne innan den lille blir könsmogen så borde det inte vara några problem.

Kastrerade katter brukar bli lite lekfullare, och mer tillfreds. När man säger att de blir lugnare betyder ju det att de blir av med könsdriften, som kan göra många katter stressade och rastlösa. Om din hanne inte visar så mycket hankattsbeteende så kommer du nog inte märka så stor skillnad, kanske blir han lite lekfullare.
 
Det var en Cornish rex-hona jag har tittat på, som hade navelbrock därav avelsförbud.
Jag funderade lite över priset, bör de inte sänka mer än 600kr? Det skulle vara kul att kanske nån gång ta kattungar, och är det bara 600kr som skiljer så köper jag hellre en katthona som går att avla på.

Men just nu så har jag nog inte råd med det, utan söker efter en sällskapskatt i första hand.

Min hankatt går upp mitt i natten och "vrålar" men kommer så fort man ropar på honom. Sen efter ett tag försvinner han igen och gör samma sak. :crazy:
Kan det försvinna om man kastrerar?
 
Jag tycker nog som så att 600:- är en rimlig prisnedsättning på en katt med navelbråck (såvida det inte är ett stort och väldigt allvarligt navelbråck). Så rent prismässigt har jag inga invändningar. Det kostade ju trots allt uppfödaren lika mycket att föda upp kattungen med navelbråck som de bråckfria kattungarna och med vetskapen att mina kattungar kostade 3900:- per kattunge (devon rex) så är 3400:- ett schysst pris.

Men är du intresserad av att någon gång ta en kull så är det givetvis en katt utan avelsförbud du skall köpa.

Så när det väl kommer till kritan så handlar det ju om vad du tänkt "ha" honan till. Det är ju ingen idé att köpa en hona för fullpris om du ändå tänker kastrera henne, samtidigt som det inte är någon idé att köpa en katt med avelsförbud om du funderar på avel. Och går du i avelstankar är det nog värt 400:- extra för att köpa en defektfri katt.
 
Alla abyuppfödare som jag känner,säljer sina som sällskapskatter i första hand=5500-6000:- iblend mer.
OM det skulle finnas knick eller bråck så kostar de iaf samma. :)


Din katt är ju en siames......det försvinner inte... :smirk:
 
bara en stilla undran.. HUR lyckades din katt bryta benet?+ Första gången jag hör talas om nått sånt, och jag har haft katt i flera herrans år..
 
får väl i värsta fall skaffa öronproppar, han höll mig vaken hela natten en gång :D
:D
 
Jag vet själv inte riktigt hur det gick till...
Han drog sitt vanliga rejjs i hallen och råkade springa in i mitt ben :confused:
Vi trodde först att det hade hoppat ur led, men röntgenplåtarna visade att det var ett ganska allvarligt benbrott, som de var tvugna att fixera med stift.
Så han fick spendera nästan 8veckor av sommaren i en bur :(

Veterinärerna trodde att det berodde på en tillväxtzon, de kunde inte se spår av ngn benskörhet eller så utan det var helt enkelt en olycka.
De sa också att det är vanligare än man tror att katter bryter ben.
Jag hade inte heller hört talas om förrän min katt råkade ut för det...
Det var tur att vi hade försäkring :eek:
 
Personligen så skulle jag sänka priset med mycket mer än så om katten hade navelbråck. Detta eftersom man inte kan varken avla eller ställa ut katten.
Även om den säljs i första hand till sällskap så tycker jag att man itne ska behöva betala fullt om man inte kan få ut "lika mycket" av katten. Jag skulle inte vilja betala fullt pris för en katt med avelsförbud.
 
Personligen så skulle jag sänka priset med mycket mer än så om katten hade navelbråck. Detta eftersom man inte kan varken avla eller ställa ut katten.
Även om den säljs i första hand till sällskap så tycker jag att man itne ska behöva betala fullt om man inte kan få ut "lika mycket" av katten. Jag skulle inte vilja betala fullt pris för en katt med avelsförbud.

Ställa katten kan man såvida man opererar bort navelbråcket och kastrerar katten. Så som kastrat kan man ställa katten. Och fullt pris betalar hon ju inte för katten heller, sedan är 4000:- som fullpris för en cornish rex fortfarnde "billigt", de ligger vanligen i samma prisklass som devons och de kostar 5000:-, så att betala 3400:- för en cornish rex med navelbråck är inte en orimligt pris.
 
Jag räknade lite fel. Tydligen var det så att uppfödaren var villig att sänka till 3900kr. FUllpris måste då alltså vara 4500kr...
 

Liknande trådar

Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 060
Senast: Bison
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: Bison
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 833
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp