Katt som inte vill gå på lådan ...

HeddaVovven

Trådstartare
Hej kattmänniskor, nu behöver jag verkligen er hjälp!

Jag har en kattunge här hemma som är fyra månader gammal. I början gick allt väldigt bra. Hon gick på lådan som hon skulle och hon blev kompis med oss och vår hund. Efter några dagar fick hon börja vara ute i vår trädgård korta stunder. Tyvärr har rumsrenheten bara gått sämre och sämre. Hon kissar inne minst en gång (ofta två) varje dag. Jag läste på nätet att det kunde underlätta om man skaffade två lådor men det har inte hjälpt. Jag har ställt maten eller täckt för där hon har kissat men då hittar hon bara nya ställen att kissa på. Jag har satt på henne ett halsband med pingla på för att alltid ha koll på var hon är. Minst två-tre gånger har jag då kommit på henne med att smyga iväg och kissa i ett hörn.

Tanken är att hon ska vara ute så mycket som möjligt (vi bor på landet) men pga vädret så har hon fått vara inne när vi är på jobbet och sedan har vi släppt ut henne någon timme när vi är hemma. När hon är ute så står hon mest utanför dörren och gnäller och vill in. Jag funderar på om hon kanske kan vara ute när vi är på jobbet eller är det för kallt för henne?

Det vi inte har provat är att byta kattsand till någon annan sort. Vi har kört med Worlds best cat litter sedan vi fick hem henne men det är kanske idé att prova någon annan variant?

Självklart ska vi kastrera henne när hon blir gammal nog för det.

Hon är en underbar katt på alla sätt, och jag vill verkligen lösa detta problemet, snälla hjälp mig!
 
Sv: Katt som inte vill gå på lådan ...

Av det du skriver att ni släpper ut henne en timme när ni är hemma men att hon mest står utanför dörren och skriker skär i hjärtat på mig. En fyra månaders kattunge är en bebis och vill ha värme och närhet när ni har varit borta hela dagen (inte släppas ut själv i en otrygg hemsk värld utanför).

Tips ta tid och gosa med henne när ni kommer hem (hon har saknat er och känt sig ensam) och låt henne följa med er ut när ni går ut ni är hennes trygghet. Försök bryta den irritation som du just nu känner emot katten för att den inte går på lådan och försök lyssna in henne.

Kan vara ide att kolla så hon inte har fått uvi.

Hoppas det löser sig för er och att katten går på lådan och senare blir den utekatt ni vill att hon ska bli.
 
Sv: Katt som inte vill gå på lådan ...

Jag tror heller inte att problemet löses av att hon får vara ute mer. Det låter som att problemet började när hon började släppas ut och kanske innekissandet är protester mot att hon inte alls vill vara ute. Finns det någon möjlighet till kattlucka så hon kan gå ut och in som hon vill? Det skulle kanske resultera i en nöjdare katt som inte behöver visa sitt missnöje till er och som lär sig tycka om utelivet när hon själv är mogen för det.
 
Sv: Katt som inte vill gå på lådan ...

Jag tror problemet har orsakats just av att ni har henne ute på det där sättet. För vissa kattungar så är världen väldigt skrämmande där ute och hon visar ju att hon vill in till tryggheten igen.
Jag tror hon kissar på olika ställen inomhus för att lugna sig själv. Att känna sin välbekanta lukt överallt är en liten tröst för henne, med sitt doftmärkande så utplånar hon minnena av alla främmande läskiga dofter ute. Hon försöker helt enkelt skapa sig en egen trygghet tror jag, på de sätt hon kan.
Har aldrig varit med om att lådproblem beror på något annat än tre saker; psykisk stress, skitiga lådor med "fel" sand eller fysiska orsaker som UVI etc.

Mitt tips är att ni inte tvingar på henne utevistelsen, skaffa kattlucka så hon får välja om hon vill vara ute eller inne. Eller så har ni henne inne tills hon mognar psykiskt, det är ju bara ett litet barn (om man ska dra mänskliga paralleller), och så kastrerar ni vid ett halvår och sedan börja vänja henne vid utevistelsen successivt.
Jag tror kissandet utanför lådan kommer sluta ganska omgående då.
 
Sv: Katt som inte vill gå på lådan ...

När hon är ute så står hon mest utanför dörren och gnäller och vill in.

Ja, hon blir ju givetvis livrädd av att bli uthystad i stora vida världen helt ensam och dessutom är det ju inte direkt sommarvärme ute så hon lär säkerligen bli kall ganska snabbt.

Jag funderar på om hon kanske kan vara ute när vi är på jobbet eller är det för kallt för henne?

:eek:
 
Sv: Katt som inte vill gå på lådan ...

Kl:

Tack för era svar!

Så ni tror att det är utevistelsen som skapar det hela? Kanske förklarade lite dåligt men det är inte alltid hon står vid dörren och vill in igen, ibland springer hon upp i en träddunge och börjar klättra i träden det första hon gör. Ofta är hon också ute tillsammans med vår hund eller med oss. Paradoxalt nog tror jag att hon hellre kissar och bajsar ute än inne på lådan, för ibland har hon inte använt lådan på hela dagen och inte kissat på golvet heller så då måste hon har gjort det ute.

Som väl är har läget har förbättrart sedan vi skaffade en låda till, hon har nu inte kissat inne sedan i förrgår.
 
Sv: Katt som inte vill gå på lådan ...

Tanken är att hon ska vara ute så mycket som möjligt (vi bor på landet) men pga vädret så har hon fått vara inne när vi är på jobbet och sedan har vi släppt ut henne någon timme när vi är hemma. När hon är ute så står hon mest utanför dörren och gnäller och vill in. Jag funderar på om hon kanske kan vara ute när vi är på jobbet eller är det för kallt för henne?

Vid 4 månaders ålder och med tanke på vilken årstid vi har nu så tycker jag att det är lite hårt mot henne att vara ute så mycket., det är både läskigt o kallt...

Jag har en 8 månaders unge nu som är ute när vi är på jobbet, han VILL vara ute, dock har våra katter så att de kan gå in i uthusen (finns massa hö o halm där) och upp på "vinden" (där har vi en kattsäng o filtar till dem) så att de kan komma undan drag, regn och kyla om de vill.
8 månadersungen släppte vi tidigare ut som du gör nu - ett par timmar efter jobbet, inne resten av dagen - när han var i samma ålder som din men då var det sommar o varmt ute.

Jag har även en 2 månaders unge, han får inte gå ut alls än.
Väder o vind o mörker passar inte för en sådan liten parvel...
 
Sv: Katt som inte vill gå på lådan ...

Vår katt har också så att hon kan komma in där det är uppvärmt och där finns också något varmt att ligga på och mat och vatten.
Dock tar jag till mig era åsikter och ska fundera på hur jag ska göra. Kanske kan hon vara ute en liten stund när det är ljust ute tillsammans med mig de dagar det är lite mildare väder ...
 
Sv: Katt som inte vill gå på lådan ...

Som väl är har läget har förbättrart sedan vi skaffade en låda till, hon har nu inte kissat inne sedan i förrgår.

Den gamla kanske hade blivit "sunkig"? De brukar bli det efter ett tag och då hjälper det inte ens att skura med rengöringsmedel. Kissdoften liksom biter sig fast. *bläsmiley*
 
Sv: Katt som inte vill gå på lådan ...

Båda lådorna är relativt nya, den ena bara någon vecka gammal och den andra lite drygt en månad. Men av någon anledning så fungerar det bättre nu så det är bara att tacka och ta emot ...
 
Sv: Katt som inte vill gå på lådan ...

Är inte kattungen född ute och har varit ute hela tiden innan ni fick den, så har den inte päls nog att kunna vara ute heltid nu heller - för kallt och för dåligt isolerad päls.

Min kattunge är ca 5 månader och får vara ute en stund varje dag. Jag låter dock min ytterdörr stå öppen, så hon kan gå in så fort hon tycker det är minsta lilla läskigt och oftast är jag ute med henne (högt plank runt trädgården). Jag skulle aldrig låta en kattungen vara ute utan att jag var hemma förrän den blivit vuxen och byggt upp sin päls samt även lärt sig omgivningen ordentligt med ev faror. Kanske om jag hade kattlucka och visste den kunde komma in i tryggheten igen, men inte annars.
 
Sv: Katt som inte vill gå på lådan ...

Liten uppdatering:

Jag har nu minskat ner utevistelsen och skaffat en låda till. Dessutom upptäckte jag efter helgen att hon har öronskabb (troligen haft sedan födslen enl vet.) så nu går både hon och hunden på behandling för det.
Jag vet inte vad som haft mest betydelse men nu går hon på lådan hela tiden utan hjälp. Vi har inte haft någon olycka inomhus på ca två veckor tror jag. Hoppas nu bara att det håller i sig ...:)

Ett stort tack till er som har kommit med konstruktiva ideér och åsikter! :bow:
 
Sv: Katt som inte vill gå på lådan ...

hej jag har samma problem med min katt fast hon e dock 4 år... =/ har 2 katter till och 2 kattlåder men hon vill ändå kissa på annat.. hon älskar min sambos dörrmatta så mkt att jag va tvungen att köpa en ny.. men den gick hon på direkt.. nån som har nått förslag??
 
Sv: Katt som inte vill gå på lådan ...

nisha86: Är katterna kastrerade?
Finns det andra katter i närheten ute i trapphuset/utanför husdörren? Tänkte eftersom att hon gärna går på dörrmattan så kanske hon vill märka revir.
Trivs dina katter ihop eller är det en del bråk och fräs?
Kommer det bara lite när hon kissar eller mycket? Tänkte om det kan vara urinvägsinfektion, urinsten eller liknande om det skulle ha uppstått först på sistone? Då föredrar katter att kissa på mjuka underlag.

Det brukar finnas lösningar på alla situationer beroende på vad svaren är.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 457
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 435
Senast: Bapelsin
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
327
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp