Katt som kissar när den inte får komma ut på balkongen

Whirlie

Trådstartare
Min vän tog en 4-årig honkatt från ett katthem i julas. Hon blev bortlämnad av sina förra ägare för att hon började kissa inomhus i samband med att ägarna skaffade två nya katter, en hund, fick barn och renoverade lägenheten. Ungefär samtidigt.

Hon är en liten diva, den gosigaste katt jag träffat och i behov av massor av uppmärksamhet. Först trodde vi att hon blivit stressad i sitt andra hem och att hon var känslig för ljud och "väsen" (typ om man bjuder in flera vänner på fest). Men sådana saker älskar hon. Det var troligare så att hon kände sig försummad, med så mycket göromål hade ingen tid att ge henne den uppmärksamhet hon tycke sig behöva. Vi tror att hon varit innekatt hos förra ägarna. Iallafall visade hon inga tendenser att vilja ut i vintras.

Hon har kissat inomhus ett antal gånger sedan hon kom till sin nya ägare. Mest i börjand, sedan upphörde det nästan helt. Några gångar har hon kissat inomhus då ägaren varit mycket borta eller när ägaren själv varit nervös/stressad (t.ex. vid stresstädning före besök och liknande). I övrigt har hon skött sig.

Tills för någon månad sedan då hon började få vara ute på balkongen. I början satt hon bara utanför balkongdörren och jamade. Men nu har hon börjat kissa vid balkongdörren. Hon kissar där i princip varje dag. Igår kissade hon även under ett fönster som stod öppet. Det är inget skvättande utan ordentliga pölar.

Hon är som sagt väldigt uppmärksamhetskrävande och använder olika knep för att få uppmärksamhet. Hon jamar, klöser på möbler och river ned saker från bänkar. Och det känns som kissandet är ytterligare ett sätt. Detta gör hon dock t.ex. tidiga mornar när hon tycker det är dags att vakna. Dagtid/kvällstid är hon fullt nöjd med den uppmärksamhet hon får (vilket är rätt mycket när ägaren är hemma).

Vi tycker mycket om henne, och tar gärna hennes egenheter. Förutom det här med att hon kissar inne VARJE dag. Det börjar bli påfrestande.

Snälla - vad ska vi göra? Att aldrig ha öppet på balkongen igen funkar ju inte. Och att alltid ha öppet funkar ju inte heller pga inbrottsrisken. Hon måste ju på något sätt förstå att balkondörren bara är öppen ibland, och att det inte hjälper att kissa där.

Hjälp!
 
Sv: Katt som kissar när den inte får komma ut på balkongen

Är hon kastrerad?
Enligt vad du skriver så verkar ni ha klart för er vad det är katten vill. Försök tillgodose henne så långt det går. Sätt en lådor där hon brukar kissa.
Har ni provat ta ut henne på koppelpromenader?
 
Sv: Katt som kissar när den inte får komma ut på balkongen

Tack för svaret!

Ja, hon är kastrerad.

Problemet är ju bara att det inte går. När ingen är hemma måste ju balkongdörren vara stängd. Och hellst även på nätterna när ägaren sover.

Har funderat på det där med låda där hon brukar kissa. Känns inte helt optimalt att ha en kattlåda i vardagsrummet. Men klart bättre än att torka kiss varje dag.

Har funderat på koppelpromenader, men är rädd att hon ska bli ÄNNU mer gå-ut-sugen och ännu mer sur när hon ska vara inne. Att det triggar ännu mer dåligt beteende (då kanske hon börjar kissa vid ytterdörren också). Innan hon visste att balkongen fanns så fanns ju inte detta problem.
 
Sv: Katt som kissar när den inte får komma ut på balkongen

Lättstressade katter ("brist" på uppmärksamhet kan bli stress) som kissar inne kan man oftast få ordning på med feliway. Värt ett försök!
 
Sv: Katt som kissar när den inte får komma ut på balkongen

Tack för tipset, det ska jag komma ihåg.

Till er båda - tack för att ni försökt hjälpa till. Jag har även dryftat frågan med mina vänner som har katt. Och fick av en person tipset att ställa matskålen där hon brukar kissa. För oss kändes det som ett bättre förslag än att ställa kattlådan där.

Så ägaren ställde matskålen vid balkongdörren i torsdags kväll. Och sedan dess har hon inte kissat inne *knack knack*. Hon var lite skeptisk till att äta först, men har nu vant sig vid att det är ett matställe och inte ett kisställe. Nu är det bara att hålla tummarna för att det fortsätter.

Och hon får, och har hela tiden fått, vara ute på balkongen så mycket som möjligt. Förutom på nätterna, igår när det bara var 13 grader ute och när ägaren är på jobbet.

Tack!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 370
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 042
Senast: Otherside
·
Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 473
Senast: Safir
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 128
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp