Katt som kräks?

K

KaZa

Min honkatt på 5 år har under en tid börjat kräkas upp torrfodret. Hon gör det i perioder. Det kan gå några veckor utan att hon kräks men sen börjar hon och håller igång i några dagar. Vad kan det bero på? Jag har för mig att det stod in någon tidigare tråd om detta men hittar tyvärr inget.
 
Kräks hon direkt efter att hon har ätit? I så fall kan det bero på att hon kastar i sig maten, då får man ge det lite åt gången...
Vad får hon för mat? Min mår inte så bra av vissa torrfoder, Hill's, vissa RC-foder och James Wellbeloved går bra, man får testa lite försiktigt vad som fungerar.
Andra orsaker till kräkningar kan vara mask eller hårbollar.
Om hon bara kräks periodvis skulle jag tippa på något av det sistnämda
 
Ja, hon kräks oftast direkt efter maten, men inte alltid. Mina katter har fri tillgång på torrfoder och hon äter alltid lungt och sansat. Då maten finns framme så behöver hon inte kasta i sig allt.

Katterna får lite olika torrfoder b.la Hill´s (oftast) men även Pussi och Whiskas.
 
Min förstår inte att maten finns kvar, ändå har han inte behövt svälta en dag i hela sitt liv ...
Hostar hon något?? Finns det risk för mask?

Min har lite problem med hårbolar ibland, men oftast kan man inte hitta någon orsak till att han kräks :confused:
 
Hon hostar inte och har inte mask, inte vad jag vet. Det syns ialla fall inget i rumpan eller i avföringen.

Trots att jag har två st långhåriga katter så har de aldrig någonsin kräkts upp hårbollar. HUR kan det vara möjligt? Våran förra katt som var korthårig fick upp hårbollar lite då och då. Kommer det ut andra vägen utan att man ser? :o :o
 
Min är korthårig, av "orientalisk pälstyp" och har problem med hårbollar :confused:
Men om allt annat är mer eller mindre uteslutet, (och hon verkar frisk annars såklart) testa James Wellbeloved, det är många som har fått bättre mage och hud av det.
Jag kommer nog aldrig byta på min gamling, han får senior/light, även om jag helst ger ungarna Hill's. (Av "gammal vana" litar jag mest på det fodret)
 
Min ena katt är ett MATVRAK !!! :devil: Han vräkar ofta i sig allt han kan, för därefter kräka upp allt igen, typ i soffan :crazy:

Dock verkar där vara lite skillnad på vilket märke som gir största problem, nu kör vi med Royal Canin Sensible, och tydligen smakar det inte så 'bra' att han vråläter :D Hills olika varianter var FÖR mumsiga .....
 
Min kisse var väldigt dålig för ett tag sen.
Jag var rädd för avlivning och helt förstörd.
Det var magkatarr så han fick meducin och nu mår han prima :love:
 
Det kan vara en reaktion på något i fodret. Testa och se om det har någon anknytning till de olika foder hon äter(ge endast en sort veckovis åt gången)

Lycka till/Wera
 
Min ena katt kräktes i perioder av Royal Canin och James Wellbeloved. Nu får han Nutro Choice Complete Care och har bara kräkts enstaka gånger.

mandalaki
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
920
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 082
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: DeCloe
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 459
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp