Katt som stjäl mat

Magdalena_holmqvist

Trådstartare
Hej! Någon som sitter på tips hur man kan få katten att sluta hoppa upp på vissa hyllor ?

Det är såhär att min mamma på 65 år har 3 katter var av en ä väldigt intresserad av att hoppa upp på matbordet, hoppa upp på matbordet medans familjen äter och hoppa upp på matbordet och sno mat 🫤.

Dåliga vanor tyvärr som driver henne till vansinne i längden, har själv sagt till henne att om hon inte vill ha ett djur som kanske är lite överallt så är kanske inte katt något för dig, ni kan ju gissa vem som blev mycket upprörd och förklarade att man ägt katter mer än 30 år 😳❤️.

Vi pratar om en omständig kvinna med en ännu omständigare katt, så frågar lyder, finns det något sätt att sluta få katten att hoppa upp på ett vist skåp eller bänkar/fönsterbrädor ?
Hon har tydligen provat att blockera och barrikadera med olika saker men det verkar inte fungerar.

Någon som sitter inne på tips ?
Tänker säga redan nu att jag är mycket kritiskt till tex blomsprutan som jag vet någon tipsade, det gör ont i djurhjärtat då ❤️.

Tror ni katten kan vara understimulerad?
Hon bor i en vanlig villa, är ute katt men det finns inga klätterträd tex eller andra leksaker för katten, kanske skulle det hjälpa ? ❤️

Info om katten
Ras = okänd
Ålder = 2 år
Kastrerad = ja
Fullt frisk annars = ja

( vill bara tillägga att jag är 30 år och inte bor hemma, utan är endast där när barnbarn besöker mormor ❤️😊)
 
Bara att lyfta ned med ett nej-ord, belöna på marken och upprepa tills det inte längre lönar sig att hoppa upp och stjäla mat. Igen och igen och igen... och igen. Inte bestraffning.

Edit: tycker absolut det bör finnas kattmöbler inomhus där egen skål och matplats och liknande också får bo, precis som kattlåda! Vet inte om det skulle vara en direkt lösning på problemet, men eventuellt hjälper det. Jag kan ge min mycket hungriga katt ett ben eller något annat tuggvänligt i klätterträdet om jag vill vara ifred i köket en stund. :)
 
Senast ändrad:
Hej! Någon som sitter på tips hur man kan få katten att sluta hoppa upp på vissa hyllor ?

Det är såhär att min mamma på 65 år har 3 katter var av en ä väldigt intresserad av att hoppa upp på matbordet, hoppa upp på matbordet medans familjen äter och hoppa upp på matbordet och sno mat 🫤.

Dåliga vanor tyvärr som driver henne till vansinne i längden, har själv sagt till henne att om hon inte vill ha ett djur som kanske är lite överallt så är kanske inte katt något för dig, ni kan ju gissa vem som blev mycket upprörd och förklarade att man ägt katter mer än 30 år 😳❤️.

Vi pratar om en omständig kvinna med en ännu omständigare katt, så frågar lyder, finns det något sätt att sluta få katten att hoppa upp på ett vist skåp eller bänkar/fönsterbrädor ?
Hon har tydligen provat att blockera och barrikadera med olika saker men det verkar inte fungerar.

Någon som sitter inne på tips ?
Tänker säga redan nu att jag är mycket kritiskt till tex blomsprutan som jag vet någon tipsade, det gör ont i djurhjärtat då ❤️.

Tror ni katten kan vara understimulerad?
Hon bor i en vanlig villa, är ute katt men det finns inga klätterträd tex eller andra leksaker för katten, kanske skulle det hjälpa ? ❤️

Info om katten
Ras = okänd
Ålder = 2 år
Kastrerad = ja
Fullt frisk annars = ja

( vill bara tillägga att jag är 30 år och inte bor hemma, utan är endast där när barnbarn besöker mormor ❤️😊)

Blomspruta kommer inte funka. Katten vet att den är snabbare än vi är och man kan inte vara 100% beredd hela tiden.

Hon kan prova att strö en sträng av finmald peppar längst kanten på hyllan hon inte vill att katten hoppar upp på. Kan funka men inte säkert. Jag har en vän som fick ha sin julgran i fred för att hon strödde finmald peppar på den. Hos oss funkade det inte. Vår katt var envisare än så.

Men efter att ha lyft ner honom från diskbänken tillräckligt många gånger så slutade han iaf hoppa upp på den när vi såg det. Men vi hittade fortfarande tassavtryck där regelbundet.
 
Håller med om att katten behöver en klösmöbel. En som är minst lika hög som katten blir lång när den sträcker ut sig. Leksaker kan den underhålla sig själv med men det löser inte matproblemet.

Har tyvärr inga tips om just att få katten sluta hoppa upp på saker för det har jag själv misslyckas med 😅 men ett förslag kan vara att utestänga katten från rummet just när det ska ätas.
 
Bara att lyfta ned med ett nej-ord, belöna på marken och upprepa tills det inte längre lönar sig att hoppa upp och stjäla mat. Igen och igen och igen... och igen. Inte bestraffning.

Edit: tycker absolut det bör finnas kattmöbler inomhus där egen skål och matplats och liknande också får bo, precis som kattlåda! Vet inte om det skulle vara en direkt lösning på problemet, men eventuellt hjälper det. Jag kan ge min mycket hungriga katt ett ben eller något annat tuggvänligt i klätterträdet om jag vill vara ifred i köket en stund. :)
Ja men du stort tack för ditt svar 😃, ber om ursäkt missade skriva det, självklart har alla katterna egna mat och vattenskålar 😊.

1655627216857.png
 
Blomspruta kommer inte funka. Katten vet att den är snabbare än vi är och man kan inte vara 100% beredd hela tiden.

Hon kan prova att strö en sträng av finmald peppar längst kanten på hyllan hon inte vill att katten hoppar upp på. Kan funka men inte säkert. Jag har en vän som fick ha sin julgran i fred för att hon strödde finmald peppar på den. Hos oss funkade det inte. Vår katt var envisare än så.

Men efter att ha lyft ner honom från diskbänken tillräckligt många gånger så slutade han iaf hoppa upp på den när vi såg det. Men vi hittade fortfarande tassavtryck där regelbundet.
Ja men du stort tack för ditt svar 😃, ber om ursäkt missade skriva det, självklart har alla katterna egna mat och vattenskålar 😊.
 
Blomspruta kommer inte funka. Katten vet att den är snabbare än vi är och man kan inte vara 100% beredd hela tiden.

Hon kan prova att strö en sträng av finmald peppar längst kanten på hyllan hon inte vill att katten hoppar upp på. Kan funka men inte säkert. Jag har en vän som fick ha sin julgran i fred för att hon strödde finmald peppar på den. Hos oss funkade det inte. Vår katt var envisare än så.

Men efter att ha lyft ner honom från diskbänken tillräckligt många gånger så slutade han iaf hoppa upp på den när vi såg det. Men vi hittade fortfarande tassavtryck där regelbundet.
Okej, tackar för tipset :) tror kanske det kan vara något man får leva med om man äger katt då ? 😊
 
Hej! Någon som sitter på tips hur man kan få katten att sluta hoppa upp på vissa hyllor ?

Det är såhär att min mamma på 65 år har 3 katter var av en ä väldigt intresserad av att hoppa upp på matbordet, hoppa upp på matbordet medans familjen äter och hoppa upp på matbordet och sno mat 🫤.

Dåliga vanor tyvärr som driver henne till vansinne i längden, har själv sagt till henne att om hon inte vill ha ett djur som kanske är lite överallt så är kanske inte katt något för dig, ni kan ju gissa vem som blev mycket upprörd och förklarade att man ägt katter mer än 30 år 😳❤️.

Vi pratar om en omständig kvinna med en ännu omständigare katt, så frågar lyder, finns det något sätt att sluta få katten att hoppa upp på ett vist skåp eller bänkar/fönsterbrädor ?
Hon har tydligen provat att blockera och barrikadera med olika saker men det verkar inte fungerar.

Någon som sitter inne på tips ?
Tänker säga redan nu att jag är mycket kritiskt till tex blomsprutan som jag vet någon tipsade, det gör ont i djurhjärtat då ❤️.

Tror ni katten kan vara understimulerad?
Hon bor i en vanlig villa, är ute katt men det finns inga klätterträd tex eller andra leksaker för katten, kanske skulle det hjälpa ? ❤️

Info om katten
Ras = okänd
Ålder = 2 år
Kastrerad = ja
Fullt frisk annars = ja

( vill bara tillägga att jag är 30 år och inte bor hemma, utan är endast där när barnbarn besöker mormor ❤️😊)
Enligt min erfarenhet: Nej. Det beror helt på katten.
Vi hade en skygg hittekatt som någon gång i början hoppade upp på en köksbänk men blev nerschasad därifrån och aldrig mer hoppade upp på bänk eller bord. Vi kunde lämna precis vad som helst framme utan risk att katten tog det. Tyvärr hade jag även sjasat ner henne från min säng. Den var dock för svår att avstå från. Varje gång jag tog ett steg i trappan till övervåningen hoppade hon ner eftersom hon visste att hon inte fick vara där.
Nu har vi en katt som är väl medveten om att han inte får vara på köksbänkar. Ändå hoppar han utan att blinka upp där mitt framför ögonen på oss. Jag tycker t o m att det har blivit värre med åren. Mat är alldeles för lockande. Matbordet är inte intressant när vi inte äter och då hoppar han upp i någons knä och försöker sno maten på talltiken, man får hålla i honom ganska ordentligt. (Igår när jag skulle byta lakan låg han i min säng och vägrade flytta på sig ....)
 
Svaret är väl att träna katterna. Min är extrem när det gäller mat, när hon var liten fick jag hålla i henne varje gång jag åt annars tog hon svinvarma potatisar och brände sönder sig i munnen och liknande. När hon var pytteliten kattunge klättrade hon upp på gardinen och balanserade över gardinstången, kastade sig ner på köksbänken och skadade nosen, bara för att dra ner en hel pizzakartong på golvet. :angel:

Jag har lärt in ordet "Nej" på ett milt sätt i icke matsituationer och sedan varit nitisk och konsekvent med att man inte får hoppa upp på bordet när jag sitter och äter. I bland funkar det okej, och hon får alltid något när hon är duktig och stannar på golvet. I bland frestas hon för mycket och då gäller det att ha koll och ge Nej kommando med rätt timing när hon tänker tanken att hoppa upp. Stannar hon då på golvet får hon något. Hoppar hon ändå säger jag nej och flyttar bort henne från rummet.
Hon blir fortfarande så triggad av mat att hon i bland sitter och skakar - men har blivit väldigt mycket duktigare med att inte hoppa upp.
Nu försöker jag lära in nästa kommando "Slut nu", vilket betyder att nu kan du inte längre förvänta dig belöningar för att du sitter kvar på golvet. :)

Annars, om man inte har lust att träna katterna (det handlar alltså om att vara nitisk och inte en enda gång tänka "jaja det får väl gå för den här gången då") ... stänga in dem i ett annat rum medan man äter? Det gjorde jag då och då när min var liten och inte var intränad på nej ännu, speciellt om jag skulle laga mat.
 
Min sambo innan vi skaffade katt: ”katterna kommer absolut inte få vara på bordet”.

Min sambo när vi haft katterna ett tag: ”katterna får absolut inte vara på bordet när vi äter”.

Min sambo efter ytterligare en tid med katt: ”katterna kan vara på bordet, men inte i närheten av våra tallrikar”.

Sen såg jag sambon dela på en glass med ena katten och har inte hört något mer i frågan sen :D Säger som andra, katter är ögontjänare och vet mycket väl…
 
Min har alltid fått vara med när vi äter (och får mat vid bordet :angel: ) men han får INTE vara på bordet. Nu har han inte varit sådär fixerad vid att stjäla mat som en del är (så detta har inte varit något större problem), men vi har tränat med "nej" och att putta tillbaka tassen när han satt ut den på bordet - han sitter gärna på fönsterbrädan intill bordet, och det är ok, men sätter han ut en tass på bordet så är det "nej" och putta tillbaka tassen.
Sitter vi i soffan och äter så sitter han bredvid först den ena (tills han får något) och sen till den andra för nästa smakprov, och det är samma där - han får sitta bredvid men får inte börja klättra upp på en eller på bordet, då får han gå ner.
 
@Crossline som när min mamma seperade och tog med sig katterna. Hon var noga med säga vi inte skulle ha katterna på bordet. Jag tillät då våran yngsta katt va på bordet, upptäckte hon rörde inget om hon inte fick. Så jag forsatte med det, och sen vem satt inte åt frukost med katten sen på bordet? Jo, mamma! Nu 11års senare så har nog inte min mamma ätit frukost utan sällskap på bordet :rofl:
 
Katter vill vara med, så det kan hjälpa om det finns en annan hög plats nära bordet som den kan hänga på när ni äter. Låt den kanske nosa på något den inte tycker om (typ tomat eller så) så att den förstår att ni inte äter kattmat, men att den ändå får vara med. Och hoppar katten upp på bordet kan ni lyfta ner, säga nej, och med tiden lär den sig.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 681
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 301
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 936
Senast: Sasse
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp