Katten ”dreglar..?”

Milene

Trådstartare
Min kisse, sex år, blir alldeles i extas ibland när man kelar med henne, och droppar då ur näsan...!?!
Det är klara droppar, kanske sex - åtta stycken och kommer när det är RIKTIGT mysigt. Beror detta på att hon spinner, eller vad? Har haft ett antal katter men aldrig varit med om något liknande...

Katten är och har alltid varit frisk och fräsch.
 
Alla mina har dregglat mer eller mindre, gamla maja började dreggla så fort man rörde henne och brukade också nysa.. det var mindre trevligt att mysa med henne, spec när hennes favorit plats var på ens mage..

De andra har bara börjat när de känner sig extra mysiga, fd vildkatten nu är nästan i klass med gamlingen när hon väl får fnatt och får för sig att gosa ner sig bredvid en och mumsa på mitt hår :p.
 
@MissFideli och @Buck Tack för svar! Skönt att det är fler! Att någon blivit lite extra blöt om munnen vid gos har jag varit med om, men inte från näsan. Googlade lite på det också, och det verkar faktiskt vara ett relativt vanligt fenomen. Så då fortsätter vi att gosa/dreggeldroppa, då... :p:heart
 
En av mina katter dreglar också när vi har det riktig mysigt (eller han och den andre katten, men då brukar den andre bli så förnärmad av att bli nedstänkt att han går därifrån :D).
 
Tycker också det är vanligt, känner flera katter som både dreglar och tuggar på människans hår osv.

Läst någon teori om att det orala (snuttande på håret tex) kan vara kopplat till att ungen skildes för tidigt från mamman, men tycker inte det stämt in på de kissar jag känner med det beteendet. I min erf är dreglet samma som trampandet vid kel - de gör så av välbehag och reflex.
 
Tycker också det är vanligt, känner flera katter som både dreglar och tuggar på människans hår osv.

Läst någon teori om att det orala (snuttande på håret tex) kan vara kopplat till att ungen skildes för tidigt från mamman, men tycker inte det stämt in på de kissar jag känner med det beteendet. I min erf är dreglet samma som trampandet vid kel - de gör så av välbehag och reflex.

Visst kan snuttande vara ett symptom på för tidig avvänjning, men köper inte heller att bara de som är för tidigt avvanda snuttar.
 
Visst kan snuttande vara ett symptom på för tidig avvänjning, men köper inte heller att bara de som är för tidigt avvanda snuttar.

Jag tror det är individuellt. Känner till minst två katter som bor kvar i samma katteri, med mammakatt, som snuttar. Så där kan de knappast ha tagits för tidigt. Även om det tydligen blev en hel del stryk när mammakatt tröttnade på sina ungar efter några månader :crazy:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 082
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 643
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 188
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 521
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp