Katter och getingar....

M

Maddie

Min lilla Peppar blir tokarg och ska ha kål på alla getingar hon ser... hur farligt är det om hon skulle få en "kyss"?? Kan katter vara allergiska mot stick som vi människor?
 
Sv: Katter och getingar....

En del svullnar, men inte alla. Därför bör man se upp om katten får ett stick i munnen, där kan en svullnad bli förödande.

Min ena katt fick ett bistick i underläppen förra sommaren. Han var grymt olycklig innan jag fick bort gadden, men han svullnade inte öht. Honom räknar jag alltså inte som ett riskfall. Hoppas det är samma med min andra katt.
 
Sv: Katter och getingar....

Min katt fick som unge ett stick i nosen. Gadden satt fast mellan de två valkarna under nosen (hmm, svårt att förklara). Jag drog ut den med pincett och gav kortisontablett enligt veterinärs rekommendation. Nu för tiden har jag alltid såna tabletter hemma. Hon svullnade lite, men inte så mycket eftersom vi kylde med kall handduk. Hon tyckte det var jobbigt i början, men efter några minuter kände hon att det hjälpte så då låg hon still. Det är om de börjar svälla i munnen eller nosen o få problem att andas som det är farligt.
 
Sv: Katter och getingar....

Min äldsta katt har dödat många getingar och sedan ätit upp dem, han har aldrig börjat äta på en levande.
Han kom dock in här en dag fort som sjutton och spottade och fräste en stund, vet inte om han fått i sej något som bet honom.. han slutade iaf tvärt med att fräsa och gick och tvättade sej istället. Han fick alltså inga problem med vad jag trodde skulle bli svullnad i halsen = kvävning = döden ( :cry: ) jag höll koll hela dan men han var som vanligt.
Även om mina skulle vara inne så finns det ju getingar som flyger in.. så det går inte att ha 100% koll tyvärr.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: Bison
·
Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
662
Senast: DeCloe
·
Övr. Katt Hej, jag har tagit hand om en ung vildkatt som är ca 8 månader gammal. Vad jag vet har den levt ute hela ditt liv och aldrig haft någon...
Svar
13
· Visningar
1 173
Senast: Squie
·
Katthälsa Är det någon som har testat detta foder till katt? Har ju en allergisk kisse och så väldigt få foder på marknaden att välja på, och...
Svar
1
· Visningar
515
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp