Katthems Katter

K

KESO

Hej
HAr varit ute på nätet och kollat på olika katthem, jag blir lite förvånad när jag läser att man skriver på kontraket att katten inte får vistas ute :confused:
Trodde att det var det optimala för en katt, att kunna välja om den vill vara inne eller ute.

Vad tycker ni? Varför får dom inte gå ut?
 
Finns två trådar om detta från de senaste veckorna. Läs dem.

De flesta katthem och uppfödare är mycket restriktiva med att sälja till hem där katten får gå ute utan uppsikt, jag skulle aldrig göra det.
 
Har läst dom gammla trådarna men står ingenting om det här med utevistelse :(
 
Vad som är optimalt för ett katt är mycket relativt. Katthemskatter har oftast farit illa tidigare och katthemmen vill på detta sätt försäkra sig om att katternas fortsatta liv sker i trygghet. De flesta katthemskatter säljs dessutom i storstäder. Alla är vi väl överens om att katter inte hör hemma på trottoarer och gator...
 
Instämmer med Elionor. Men det finns även vissa katthems katter som
får gå ute. Men dom är få. Katthemmen räddar så många katter och
säljs dom som utekatter kan samma sak hända igen... Då är deras jobb
förgäves...
 
Vill ju försöka få tag på 2 kattungar, bor på en Hästgård på landet.
Vill ju gärna ha dom som inne katter, men vissa katter bor ju vid ytterdörren bara för att få sin chans att gå ut en stund.
Känns ju jobbigt om katten ska hålla på så i 10-15år :(
 
Om du väljer lite äldre katter än ungar så kan du nog hitta på katthemmen. På exempelvis kks.nu finns även katter som inte trivs inne - då står det i deras beskrivning att de behöver utevistelse.

Titta in så får du se.

mandalaki
 
De flesta katter som man inte vant vid att gå ute tycker det är helt ok att vara inne. Vill ni ta katter från ett katthem tror jag de blir glada över att ni vill ha katterna inne. Många katter som varit utslängda vill inte gå ut igen, och katthemmet vet ju om det är någon katt som inte trivs med att vara enbart inne. Tar ni två ungar tror jag inte det blir något problem överhuvudtaget. :)
 
Om du känner du kan erbjuda ett bra hem för utekatter så kan du väl likaväl ta från privatuppfödare, för på så sätt ger du ju ändå två katter bra hem som ev. hade kunnat fara illa och hamna på katthem.... om du tänker så... men se för guds skull till att kastrera dom, försäkra dom, vaccinera, avmaska och ge bra foder.... :bump:
 
Jag håller inte med! Läser endel annonser från kattem och det står då och då att dom söker hem där katterna får vara både inne och ute.
Bor du på landet och kastrerar katterna håller dom inne tex på dagarna då ni inte är hemma och så så tror jag inte alls det är något problem att få köpa katt därifrån.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 199
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 951
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hur kan min katt kunna klockan? Jag förstår inte :laugh: Katten får sitt torrfoder via en matmaskin. Jag införskaffade den efter att...
Svar
15
· Visningar
768
Senast: McFlurry
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
667
Senast: GoLightly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp