Kattlåda-lukt

eldione

Trådstartare
Vilken sorts kattsand tycker ni är den som är bäst på att hålla borta lukt? Hur gör ni för att förhindra att det luktar illa?
Vi har tre katter som går både ute och inne, inne har vi tre kattlådor. Minst två-tre gånger i veckan töms lådorna helt, minst en gång i veckan sköljs dom ur ordentligt. Bajs tas alltid bort snarast.
Det luktar illa endå, ska vi tömma oftare eller? Problemet är att det blir så himla dyrt i längden att tömma varje dag.
Vi använder mest MissCat-sand (tror det heter så) som finns att köpa i vanliga butiker.

Jag är ganska säkra på att vi kan tänka oss att betala extra för något som gör det fräschare att ha kattlådor!!
 
Sv: Kattlåda-lukt

Everclean Fresh Guard, oftast 179 kr för 10 kg. Jag tömmer aldrig lådan helt, bara fyller på sand när det behövs. Har två kastrerade hankatter och en låda
 
Sv: Kattlåda-lukt

Jag använder Pussi Compact Ultra. Har gjort det 6 år nu och är väldigt nöjd. Dammar liiiite vid påfyllning, men det gör väl all sand.
Fyller på det jag tar bort, lägger i hundbajspåse, ingen lukt. :)
 
Sv: Kattlåda-lukt

Min kisse har ett katthus. en låda med topp på och en liten lucka att gå in genom. Funkar suveränt! ingen lukt, ingen sand utanför, och kisse får vara ifred och uträtta sina behov. sen har vi också Pussi compact ultra, den är absolut drygast tycker jag, kisset blir en liten klump som man tar bort, man behöver sällan tömma hela lådan.
 
Sv: Kattlåda-lukt

Jag har använt Miss Cat de senaste 15 åren och har ALDRIG haft problem med luktande kattlåda - förutsatt naturligtvis att man städar ur den... Det krävs dock ett relativt tjockt lager sand, sen mockar jag den likadant som jag mockar hästarnas spånbäddar, dvs ut med bajsarna och kisset som ligger i botten av lådan.

Därför ser jag ingen anledning att betala mer än den knappa hundringen/20 liter...
 
Sv: Kattlåda-lukt

Jag har två kastrerade hankatter och en låda som är som ett hus.
Jag använder två sorters strö, dels av snålhet och dels för att de suger upp saker olika bra.
Pga min snålhet och att jag ofta/alltid köper sanden på ICA är det Toaletts pelletsar (gul påse) och Euroshoppers sand jag kör med.
Pelletsarna suger upp kiss jättebra men inte bajs, sanden är duktig på att samla ihop bajset. Jag har ett 5-6 centimeters lager med typ hälften av varje. Det luktar enbart om jag missat att rengöra (måste göras varannan/tredje dag beroende på hur mycket de är ute, är det fint ute som idag är dom ute hela dagen och använder inte toan.) och bajset ligger öppet... deras sätt att säja till att "NU ÄR DET FULLT DUMMA MATTE".
 
Sv: Kattlåda-lukt

Man får använda ett dyrare men det är oftast drygare kattsand och lite tjockare lager. Köp bara kattsand som klumpar sig. Jag köper kattsand i zooaffärer. Natures gold cat är mycket bra, en gul orange påse.
Miss cat köpte jag en gång det var de sämsta kattsanden jag har haft. Det luktade illa efter ett par dagar, trots rensning.
 
Sv: Kattlåda-lukt

Det finns bra "parfym" att köpa i djuraffärer som (faktiskt) tar bort lukt effektivt. Vet inte vad den heter som jag använder, men det är en rosa "burk" (flaska) som kostar typ 40kr o räcker lääänge! (köpt två stycken på dubbelt så många år - men det beror ju på hur mkt kattlådan används).

Kan kanske vara värt att testa?
 
Sv: Kattlåda-lukt

Jag använder pellets av spån, sånt man kan ha o elda i pannan med.. Luktar inget kiss alls.. Tömmer ut lådan max 1 gång i månaden. Men min katt är lite speciell, hon vill inte bajsa i pellets så hon bajar precis utanför lådan, så de e bara för mig att plocka upp bajset i toapapper o slänga i toan o spolar. Kissar gör hon ju i lådan, luktar ABSOLUT inget, o de e jättebilligt med pellets av spån.
 
Sv: Kattlåda-lukt

Först använde jag Everclean (den gröna) men det blev för dyrt. Så vi bytte till Pussi Kompakt Ultra och den är minst lika bra fast över en hundring billigare och räcker minst lika länge! :) :bow: Dammar inte (lite grann vid påfyllning bara men det gör ju Everclean med) och håller lukt borta!
 
Sv: Kattlåda-lukt

Jag använder papperspellets som heter toa-lätt. Helt suveränt. Luktar inget.
När jag använde sand så tyckte jag att det blev så sandigt utanför lådan, det slipper jag med pelletsen som är så stora att det är enkelt att sopa upp.
 
Sv: Kattlåda-lukt

Vi använder Amiral hemma, det finns lite olika varianter och vi har den röda påsen.

Jag tycker inte våra lådor luktar, mer än när man gör rent precis. Allt klumpar jättebra kisset blir senhårda klumpar som man lätt tar bort. Vi gör rent en gång om dagen på två honkatter. Men dom går ute halva dagen och ofta håller dom sig tills vi kommer hem och släpper ut dom.
Mysigare att sitta ute och ha det friskt :D
 
Sv: Kattlåda-lukt

Jag har Everclean Fresh Guard, fungerar kanonbra!! :bow:
 
Sv: Kattlåda-lukt

Vi har en låda med tak. Den funkar bra. Märket på sanden minns jag inte, men påsen är stor och ljusblå och finns på Granngården.
Miss Cat använder jag aldrig mer, sen både min exkatt och exsambo fick astmaanfall av den.
 
Sv: Kattlåda-lukt

Jag använder Willys kattsand, Eldorado tror jag bestämt den heter.
Det är en kompakt sand som klumpar sig jättebra, kostar ca 22 kr för 5 liter (eller var det 8)
Jag har MÅNGA kissar och en okastrerad hane, när han kissar sitt starka kiss så klumpar det sig och jag lyfter bort klumpen och doften försvinner, har fått beröm av många kattungeköpare som besöker oss att det inte luktar "katt" hemma hos oss.

Det är en billig och bra kattsand som jag rekommenderar!!!
 
Sv: Kattlåda-lukt

Har 4 innekatter å tre lådor. Använder Everclean, rensar lådorna varannan/var tredje dag. 10 kg sand räcker 6 veckor. Frågar alla som kommer hem om det luktar, men de flesta känner inget.
 
Sv: Kattlåda-lukt

Dyrare? Med en kastrerad hankatt och MyCat kattströ som nu kostar 18-19,- för 5 kg på ÖB så luktar det ingenting. Tar bort klumpar och bajs morgon + kväll och det fungerar utmärkt.

Nackdelen kan vara att det är lite dammigt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 434
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
Äldre Jag har länge haft en liten halvtaskig lukt stundtals i köket, MYCKET problem med möss och råttor, men det har lugnat sig väldigt mycket...
Svar
14
· Visningar
11 513
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp