Kattmamma stöter bort unge?

B

**BORTTAGEN**

Har en katt som jag själv har fött upp.
Han var enda katten i sin kull, och nu som vuxen är han allmänt udda (men frisk,sund och alldeles underbar )

I alla fall, när han var c:a 8 veckor så stötte hans mamma bort honom, jag blev ganska paff, men hennes beslut var slutgiltigt!! Hon var inte dräktig, bör tilläggas...

Har haft rätt många huskattskullar genom åren, men aldrig varit med om att de stöter bort sina ungar så tidigt. Har ni någon förklaring??
 
var kattmamman väldigt ung? Har varit med om en katt som var lite VÄL ung då hon fick ungar. Den katten visste inte riktigt vad hon skulle ta sig till utan gick bara runt i huset och lade ut ungarna på olika ställen...ibland var det precis som om hon kom och bad oss om hjälp för att hon helt enkelt inte orkade...
dessutom kanske inte kattungen var helt frisk? djur brukar ofta känna på sig sånt och då stöta bort den "dåliga" ungen.
 
Nej, hon var tre år, men det var hennes första kull i o fs.

Kattungen är i dag 3 år och frisk, om det var ngt med honom som unge som vi inte fattat, det vet jag inte. Men han föreföll frisk i alla fall..Han har ju varit hos vet. efter o blivit öronmärkt, kastrerad och så, och då har han varit fullt frisk.
 
8 veckor kan tyckas vara tidigt, men det är inte helt ovanligt. Oftast väntar dock mamma katt med att stöta bort dem tills kattungarna fyllt 10-12 veckor.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 636
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej! Min familj funderar på att köpa en hund och vi funderar på rhodesian ridgeback. Den ska vara snäll och kelig, kunna hanteras av...
2
Svar
30
· Visningar
6 495
M
Övr. Katt vår stallkatt, ( som äter p piller) fick en kull ungar, 4 st, för 3 v sedan i morgon. Hon måste ha kräkt upp ett piller. Hur som...
Svar
9
· Visningar
2 573
Senast: Mithra
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp