Kattpromenad

Return_to_the_moon

Trådstartare
Jag funderar på att ta ut min 11 åriga katt i sele. Han är innekatt sedan hela hans liv förrutom tre sommar då jag bodde i stuga på landet. Då var han ute fritt.
Testade att ta ut honom med sele en gång för 10 år sedan vilket inte funkade alls. Han bara lade sig ned och försökte ta sig ur selen. När han sedan kom in jamade han i flera dagar vid dörren och ville ut. Så efter det har jag tänkt att jag kanske någon dag flyttar ut på landet och kan ha honom ute då men det kommer inte ske och han lever inte för evigt. Han älskar att vara ute så vill verkligen ta ut honom på något sätt fast jag bor i lägenhet.

Det jag är rädd för är: att en lös hund biter honom, att han klättrar upp i ett träd och jag ej får ner honom och att han inte kommer nöja sig med promenaderna utan jama konstant när vi går in igen.
Men, jag ska testa ändå. Det kanske funkar!

Så nu vill jag gärna ha tips från er som går ut med era kissar. Var går ni? Skog? Gård? Park? Tar ni katten i bur tills ni kommer dit ni vill? Hur skyddar ni katten mot hundar? Hur ofta och länge går ni ut? Vilka tider på dygnet? Osv.
 
Först låter man katten vänja sig vid selen inomhus, de flesta katter blir pannkakor i början ;) och om den är matintresserad locka med godis (här är Dreamies knark #1) för att börja röra på sig. Normalisera selen, det kan ta kortare och längre tid. För att komma runt problemet med att den står och skriker vid dörren bär många ut den i väskan/buren tills man kommer till lämpligt grönområde och släpper ut den för promenad. Då förknippas inte utomhusvistelsen med ytterdörren.
 
Först låter man katten vänja sig vid selen inomhus, de flesta katter blir pannkakor i början ;) och om den är matintresserad locka med godis (här är Dreamies knark #1) för att börja röra på sig. Normalisera selen, det kan ta kortare och längre tid. För att komma runt problemet med att den står och skriker vid dörren bär många ut den i väskan/buren tills man kommer till lämpligt grönområde och släpper ut den för promenad. Då förknippas inte utomhusvistelsen med ytterdörren.
Tack för tips :)!
Han har vant sig vid sele inne.
Var är bäst att gå med katten?
 
Tack för tips :)!
Han har vant sig vid sele inne.
Var är bäst att gå med katten?
Om katten är van vid sele inne och bekväm att röra sig med den skulle jag absolut börja med att bära i en bur (som han trivs i) ut till ett lugnt område utan mycket folk/trafik/hundar. Gärna med buskage och träd, öppna landskap kan vara läskiga. Bara häng och låt honom utforska. :) Prata och ge godibitar.
Jag ploppar upp min lilleman på axlarna om det kommer folk eller hundar, och han kan smita ned i ryggsäcken om han vill.
 
Om katten är van vid sele inne och bekväm att röra sig med den skulle jag absolut börja med att bära i en bur (som han trivs i) ut till ett lugnt område utan mycket folk/trafik/hundar. Gärna med buskage och träd, öppna landskap kan vara läskiga. Bara häng och låt honom utforska. :) Prata och ge godibitar.
Jag ploppar upp min lilleman på axlarna om det kommer folk eller hundar, och han kan smita ned i ryggsäcken om han vill.
Bra tips 😊! Har en liten skog relativt nära. Håller på att leta en kattväska som jag kan bära dit honom i. Hans vanliga transportbur blir för bökig och tung att bära ända dit. Han är en stor katt så vanliga burar går bort. Har börjat leta. Kommer bli en process detta ;).
 
Jag hade också köpt en GPS till katten, ifall den kommer lös. Den längtar ju helt klart efter att få komma ut men jag vet inte hur säkra selarna är?
 
Jag funderar också på en bra bur. Lite inne på en ryggsäck, men tycker dom verkar så små.
Jag har en ryggsäck som visserligen är rätt liten, men det tar ju bara en kvart-tjugo minuter att komma dit vi ska och han kan sitta bekvämt där. :) Ska vi åka längre kan man fälla ut hela prylen till ett litet tält.
Han väljer själv att sitta där med luckan öppen ibland om vi går långt eller om han blr orolig.
 
Jag funderar också på en bra bur. Lite inne på en ryggsäck, men tycker dom verkar så små.
Jag har inte hittat en väska än till min katt. Jag försökte mäta och han är högre än de flesta väskor. Och de väskor som är höga är istället för korta. Köpte en large väska häromdagen men fick lämna tillbaka då han inte kan stå i den. Klurigt detta.
 
Jag har inte hittat en väska än till min katt. Jag försökte mäta och han är högre än de flesta väskor. Och de väskor som är höga är istället för korta. Köpte en large väska häromdagen men fick lämna tillbaka då han inte kan stå i den. Klurigt detta.
Kim kan inte stå helt fyrkantigt i sin heller, och jag funderar visserligen på att uppgradera den men så länge det bara rör sig om korta sträckor skulle jag inte tycka det är viktigast i världen så länge kisse är bekväm. Jag tror det är @Caoimhe som annars har en väska man kan dra, och den är stor men kanske inte smidigast om en vill ut i skogen och härja. :)
 
Tänkte också på detta. Känns som att ifall katten blir skrämd av något kan de kråla sig ur baklänges...

Förresten är inte de där gps:n rätt stora?
Katterna kan nog åla sig ur de flesta selarna om de verkligen vill. Jag använder ett långkoppel som jag i värsta fall kan släppa istället - hellre ett släpande koppel än en helt lös kisse. Har ingen gps på min.
 
Precis som @Sel säger så har jag en vagn till en av mina kisar när vi är ute och reser. Sjukt smidigt och bekvämt för både mig och katten (det skumpar ju mycket mindre när man glider fram), men det är ju bara smidigt om man ska någonstans där det finns ordentliga vägar. En skogsstig skulle bli väldigt skumpigt och svårt...

Jag har också en STOR ryggsäck från Ibiyaya, two-tier. Jag har min utan avdelaren, så det blir en enda stor bur. När buren står ståendes framme hemma så går gärna den mindre katten (5,3 kg) och tar sig en tupplur i den. När vi ska ut och åka så får stora katten (vet inte vad hon väger nu... men hon är robust) vara i den buren, och hon får plats utan problem.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
551
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 602
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 571
Senast: Caoimhe
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 682
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp