Bukefalos 28 år!

Jozelle

Trådstartare
Jag hämtar snart hem två små kattflickor, en bengal för gamla drömmars skull och en från katthem för mitt goda samvetes skull. Gemensamt för dem båda är att de bara är strax över 12 veckor, att de kommer bli innekatter utan möjlighet till innätad balkong och att jag vill kunna gå med dem i koppel i framtiden - och ska man bli bra på något ska det börjas tidigt!

Därför vill jag vänja dem både vid sele så snart de gjort sig hemmastadda i lägenheten, men min erfarenhet av kattselar är begränsad så jag undrar vilka kattselar ni kan rekommendera till småttingar, och sedan lite större katter? :)
 
Jag kör Puppias hundselar till mina katter. Bäst! Jag har testat massa annat och skulle väl vilja testa Tre Ponti också iof.
Come with me selen som flera lär rekommendera är inte bra tycker jag och vanliga selar som köps i vilken butik som helst är usla.
De har en ring runt halsen och en runt bröstet och så en rem över skulderbladen på katten, när du drar i kopplet för att katten blir rädd eller liknande så får katten allt tryck fram på halsen.
Så köp gärna någon Y-formad sele, där allt tryck hamnar fram på bröstkorgen på katterna.
 
Jag kör Puppias hundselar till mina katter. Bäst! Jag har testat massa annat och skulle väl vilja testa Tre Ponti också iof.
Come with me selen som flera lär rekommendera är inte bra tycker jag och vanliga selar som köps i vilken butik som helst är usla.
De har en ring runt halsen och en runt bröstet och så en rem över skulderbladen på katten, när du drar i kopplet för att katten blir rädd eller liknande så får katten allt tryck fram på halsen.
Så köp gärna någon Y-formad sele, där allt tryck hamnar fram på bröstkorgen på katterna.
 
3722058-origpic-08f0ca.jpg_0_0_100_100_360_270_80.jpg

Det är något i denna stilen jag tittat på, är det sådana du menar? Sådana med bara smala remmar känns inte bra. Gillade inte ens att ha dem till mina kaniner som liten... :/
 
Precis sånna har jag, eller jag har två sånna men kan rekommendera de ställbara varianterna, kan ju passa längre också om du vill ha dem redan nu. :)
 
Ang Puppiaselarna, hur är storlekarna? Givetvis får jag mäta när katterna är hemma, men så jag har ett hum.. Detta är som sagt två kattungar, flickor. Är det "kitten" (som jag inte hittar några mått på...) som gäller eller är XS liknande?
 
Precis sånna har jag, eller jag har två sånna men kan rekommendera de ställbara varianterna, kan ju passa längre också om du vill ha dem redan nu. :)

Tänkvärt! Hittade nu modellerna Ritefit och Superior.. Två kattisar betyder två selar, kanske skulle satsa på en av varje... :D
 
Jag hämtar snart hem två små kattflickor, en bengal för gamla drömmars skull och en från katthem för mitt goda samvetes skull. Gemensamt för dem båda är att de bara är strax över 12 veckor, att de kommer bli innekatter utan möjlighet till innätad balkong och att jag vill kunna gå med dem i koppel i framtiden - och ska man bli bra på något ska det börjas tidigt!

Därför vill jag vänja dem både vid sele så snart de gjort sig hemmastadda i lägenheten, men min erfarenhet av kattselar är begränsad så jag undrar vilka kattselar ni kan rekommendera till småttingar, och sedan lite större katter? :)
Annars har jag själv en kattsele från märket/företaget Gear som jag faktiskt köpte i en vanlig mataffär(!), men den är inte den vanliga (som jag avskyr också :yuck:) selen som man vanligtvis köper därifrån. Utan den har bara två band runt magen och bröstet (inte i närheten av halsen) med ett band mellan frambenen. Se bild:
1230180_2.png

Tycker att den har funkat jättebra på min lilla Alice. Hon har haft samma sen hon var lite mindre än halvt år gammal (alltså bara ett halvt år sedan men de växer så snabbt vid den åldern :p), den var lite stor på henne då men hon växte så snabbt in i den att det var värt att köpa en "vanlig".

Å andra sidan så är vi inte så flitiga utebesökare ännu (förutom nu på sommaren) så den kanske är mera lite av ett "billigare" alternativ (jag vet dock inte hur mycket en sån där puppia sele kostar) för någon som vill prova och se om ens katt gillar att gå ut. Men jag tycker att den är värd att rekommendera iallafall! :)
 
@Asko Den där selen är usel! Har två, duger bara till att ha på katterna när de badas, inte när de rör på sig! Jag vet inte alls hur passformen är tänkt på de där!
 
@Asko Den där selen är usel! Har två, duger bara till att ha på katterna när de badas, inte när de rör på sig! Jag vet inte alls hur passformen är tänkt på de där!
Jaså? :o Blir nyfiken, hur då menar du? Jag tycker att den verkar sitta bra på Alice.
 
Puppiaselarna tycker jag är fantastiskt bra. Jag kunde dock inte ha den när Pipen var liten för minsta storleken var för stor. Jag har stl XS till honom nu när han är vuxen. Han är dock inte så stor nu heller och väger precis under 4 kg.

Som liten fick han ha en sån här vanlig billig kattungesele.....som inte syns pga allt fluff. :laugh:


Och nu ser det ut så här.

Lika mycket fluff men jag lovar att det finns en Puppiasele därunder. :p
 
På mina sitter puppiaselarna uselt. För tight över bog och rygg, och en storlek större är det ju bara för dem att kliva ur. Modellen som @Asko visar tar sig mina ur innan vi hunnit ut (bara att fälla in armbågarna och backa, finns inte en chans att få selen att sitta kvar).

Det som funkar bra på mina är come with me kitty-selen. Rätt avpassad är den både bekväm och säker. Annars väljer jag en vanlig y-sele med smala band. De breda banden som tex puppia har måste sitta helt perfekt för att vara bra, och perfekt sitter de sällan. Dessutom upplever jag att katterna blir mer störda av "mer tyg".
 
Till hundvalpar brukar jag rekommendera en H-sele, kanske kan fungera till katt också? Min tanke är att en liten katt ju växer och att man kan behöva köpa en hel hög puppiaselar innan katten är fullvuxen. Lite onödigt dyrt kanske. Här är selen så att trycket inte bara hamnar runt djurets hals samtidigt som den är väldigt ställbar.
13830.jpg
 
En hel hög Puppia? Köper man en ställbar i vettig storlek så räcker det med en.

Det var ju bra! De puppiaselar jag sett i butik har inte varit ställbara runt halsen och köper man en sådan lär ju kattens huvud och hals inte få plats när katten växt lite.
 
På mina sitter puppiaselarna uselt. För tight över bog och rygg, och en storlek större är det ju bara för dem att kliva ur. Modellen som @Asko visar tar sig mina ur innan vi hunnit ut (bara att fälla in armbågarna och backa, finns inte en chans att få selen att sitta kvar).

Det som funkar bra på mina är come with me kitty-selen. Rätt avpassad är den både bekväm och säker. Annars väljer jag en vanlig y-sele med smala band. De breda banden som tex puppia har måste sitta helt perfekt för att vara bra, och perfekt sitter de sällan. Dessutom upplever jag att katterna blir mer störda av "mer tyg".

Intressant det där (det jag fetstilade)!
För jag verkar nämligen ha haft tur :o Min lilla Alice verkar ha lärt sig att sele=får gå ut, vilket hon tycker om så hon kommer fram när jag plockar fram den och försöker inte heller kravla sig ut ur den för den betyder ju att hon får gå ut :love: Jag vet att hon egentligen kan hoppa ur den för det har hänt (av olyckshändelse) att hennes framtassar halkat ur när hon behövt skutta ut från högt gräs (då har den hamnat runt magen). Men kanske pga att hon under sin hela uppväxt bara fått gå ut med sele på sig så tycker hon inte att den gör så mycket, utan att vara ute innebär helt självklart en sele också. Så om man har möjligheten att börja gå ut med en kattunge för första gången så kanske den selen (den som vi har) passar bra?
Och en kattunge av en ras som inte hoppar så mycket :D så den kanske inte passar TS trots allt ;)

Blev nyfiken på dina tips, både y-selen och come with me kitty-selen liknar den som jag tipsade om väldigt mycket (i mina ögon) förutom bandet på ryggen, är nyfiken, gör det bandet på ryggen så stor skillnad?

Håller annars med om att "mer tyg" känns (för mig) som att det skulle kunna störa katten, Alice älskar att få putsa sin päls med selen på (hon vill se till att pälsen fortfarande är ok förstås :D) och det känns som att hon inte skulle gilla att inte få nå en del av den... Och det säger jag efter ha använt en kroppsstrumpa på henne ett tag förut, den funkade helt ok men märkte hur hon ogillade det. Men det är ju en smak fråga! :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 385
Senast: Shenzi
·
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 763
Senast: Niceperson
·
Katthälsa Mina 2 puckon levde sina liv som innekatter i Ungern, sedan jag plockat in dem från gatan. De trivdes bra med det, stor lägenhet och...
Svar
6
· Visningar
999
Senast: Marvin
·
A
Övr. Hund Känner mig som en så sjukt dålig person nu då jag nämnt för en del människor i min närhet att jag funderar på att försöka hitta ett nytt...
Svar
5
· Visningar
1 085
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp