Kattsnack nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle fråga om ni badar era katter nu i fällningstider? Funkar det att få bort håret? Eller blir det bara ett onödigt lidande för mig? Katten är nog inte nådig :laugh:

Jag testade bada Bonnie som efter kastreringen för 3 år sen fick en jäkla tjock päls som fäller som 17. Det gav absolut ingenting. Knappt nån päls släppte trots att den redan innan satt lös. Men det är som sagt en väldigt massa tjock underull, det kanske är sämre förutsättningar med det.

Veterinärer är ganska kända för att ha dålig koll på det här med kattraser. Det finns flera som kommit in med sin huskatt och vet har tvärsäkert påstått att jo det här är definitivt en raskatt. Ung, långhårig katt = skogis. :meh:
:banghead: Känner jag måste fråga min veterinär nästa gång jag träffar honom, jag blir djupt besviken om han drar till med nåt O_o

-----
Lilla herrn kan inte bestämma sig för om matte är snäll eller dum idag... Jag tog ut honom på promenad direkt jag kom hem så han blev jätteglad, men när jag sen lagade mat så blev han så sur :rofl: Han bad om en smakbit så jag gav han en bit, han nosade, petade på den med tassen och sen satte han igång ett himla jamande för det var ju inte fläskfilé och dessutom var det en pytteliten sena på den :arghh: Nöt eller kyckling duger inte, endast helt renputsad fläskfilé... vadå bortskämd?! :rofl:

Vet ni vad jag tror? Jag tror att Älva doppar tratten i sitt bajs med flit tidigt på morgonen så att hon kan få bli av med den en liten stund medan jag tvingas diska rent den. :meh: Jag vill ju soooova!
Jag tror att du mycket väl kan ha rätt. Det fungerar nog lika bra som att peta försiktigt (mer eller mindre) med klorna i betjäntens skalle för samma resultat har Pälsfröken insett. Det är lite svårt att ignorera :banghead: även om jag försöker ta till all självdisciplin jag bara kan så är det långt ifrån tillräckligt.

Vojta var sjuk imorse, började igår med att hon var "låg". Då hon ju är både hjärtsjuk och är FIV-positiv så var vi direkt imorse (9.30) iväg till veterinären. Hon har ätit och varit på toa normalt men busade inte som hon brukar och låg kvar när jag gick iväg, annars är hon som en skugga på mig. Men med hennes (och hennes brors historik) så väntas det inte utan jag kollar direkt.

Hade 40 graders feber och fick två sprutor (skönt nog var hjärta och annat ok). Vet i sjutton var det var för dundermedel men när jag kom hem från jobbet klockan 14.00 är hon som vanligt och busar och pappa berättade att hon varit efter honom som en skugga hela förmiddagen.

Fick även med mig tabletter Tolfedine som jag ska ge om hon har mer än 39,5 i temp (ska kollas morgon och kväll) och så ska jag höra av mig på fredag.

Undersökning + 2 sprutor + medskickad medicin kostade för övrigt 61 Euro.

Badning är inte direkt ett alternativ för Nikita utan brev i brevlådan hos grannar att jag inte håller på att mörda någon :meh: Jag borstar med gummikarda eftersom Furminatorn lagts på ett så säkert ställe att jag inte kan hitta den. I övrigt får jag leva med mat kryddad med små bruna hår och mun/näsa dito.

Intressant när man vaknar på morgonen täppt i näsan med en brun boll i armhålan och sedan snyter sig :meh:

Kattslaven köpte nytt klösträd - ett så stort har kattgudinnan aldrig sett tidigare.
Se succén på bilden.
:banghead::banghead::meh::arghh:
(Inbilla er inte att hon tittar mot den i intresse - jag hade öppnat fönstret lite i hopp om att det skulle locka henne till att prova den så det är fönstret hon tittar på)

Bifogade filer

• IMG_20180417_150620_288.webp
    IMG_20180417_150620_288.webp
    155,7 KB · Visningar: 51
Kattslaven köpte nytt klösträd - ett så stort har kattgudinnan aldrig sett tidigare.
Se succén på bilden.
:banghead::banghead::meh::arghh:
(Inbilla er inte att hon tittar mot den i intresse - jag hade öppnat fönstret lite i hopp om att det skulle locka henne till att prova den så det är fönstret hon tittar på)

Åh vilket fint träd :love: Det brukar ta några dagar/veckor innan det väcker större intresse. Vet att några lagt favoritgodis i trädet för att locka. En dag kommer hon ligga där och överger dig för att trädet är absolut favostället att hänga på. Särskilt när du gett upp hoppet om att hon någonsin kommer att använda det och funderar på att ta bort det. :grin:

Köpt en massa Thrive att spä ut njurmaten med. Båda bortskämda Fröknar gick rätt fram till den dyyyra nya maten och nosade misstänksamt för att sedan vända och ge sig på den kuliga lådan istället.

Jag veeeet att lådor är den heliga graalen. Bara, tja, ibland är det ju trevligt att få lite positiv respons. Men nä.

Kissesand - check.
Thrive torrisar - check.
Bozita älg, lamm, ren - check.

Lycklig B som käkar låda - check.
Upphetsad S som brottas med den överlevande tejpen - check.

Åh vilket fint träd :love: Det brukar ta några dagar/veckor innan det väcker större intresse. Vet att några lagt favoritgodis i trädet för att locka. En dag kommer hon ligga där och överger dig för att trädet är absolut favostället att hänga på. Särskilt när du gett upp hoppet om att hon någonsin kommer att använda det och funderar på att ta bort det. :grin:
Jo tack att nya klösträd kan få en att bli övergiven känns igen :crazy: Pälsfröken var med lite lagom ointresserad i början, det fanns ju en underbar kartong som slog allt men jag tog och gnodde med mina händer över hela trädet sen blev jag övergiven bryskt. Ett litet tips @Asko som kanske är värt att testa?

Nikita har lärt sig att öppna dörren till godisskåpet. Gick förbi och hon var inne igen och moffade. Tog ut henne, stängde dörren, gick förbi senare, dörren var öppen. Den verkar glappa lite nu, så jag satte godislådan i ett annat skåp. Råkade se när Nikita tassade upp dörren igen och snoppnare katt får man leta efter :devil: Hon gick in nosade runt, kollade in mig, nosade mer. Jag såg väldigt oskyldig ut :cool:

Mina katter måste vara måndagsexemplar. Enda två jag mött som inte är ett dugg intresserad av kartonger. Jag har provat massor av gånger. Papperspåsar däremot är en höjdare! Dessutom är båda inte ett dugg intresserade av dreamisar. Ibland kan de knapra i sig 1 eller 2 men lika ofta ratar dom det helt. Sådana där sticks däremot, det är en höjdare. Och tur det eftersom jag 2 gånger om dagen gömmer deras medicin i sådana.

Nikita har lärt sig att öppna dörren till godisskåpet. Gick förbi och hon var inne igen och moffade. Tog ut henne, stängde dörren, gick förbi senare, dörren var öppen. Den verkar glappa lite nu, så jag satte godislådan i ett annat skåp. Råkade se när Nikita tassade upp dörren igen och snoppnare katt får man leta efter :devil: Hon gick in nosade runt, kollade in mig, nosade mer. Jag såg väldigt oskyldig ut :cool:

Stackars kisse, kan riktigt se framför mig hur kränkt hon måste blivit!

Enligt henne är den för vinglig och trång - klart den är när hon jämför med det stora stadiga runda bordet :grin:

Jag hade köpt en ny da bird samtidigt och har varit rejält dum och envisas med att lägga den i klösträdet :devil: Godis kan jag tyvärr inte använda där då det finns en hund som då skulle gå i spinn av doften :D
Jag hoppas att det blir som du säger! :up: Det mindre använde hon ju faktiskt till slut. Fortsättning följer...

Jo tack att nya klösträd kan få en att bli övergiven känns igen :crazy: Pälsfröken var med lite lagom ointresserad i början, det fanns ju en underbar kartong som slog allt men jag tog och gnodde med mina händer över hela trädet sen blev jag övergiven bryskt. Ett litet tips @Asko som kanske är värt att testa?
Hm. Jag vet inte om det är doften som får henne att tveka men absolut att det är värt ett försök! Tack för tipset :up:

Idag fick jag äntligen besked från försäkringsbolaget om att de ersätter Älvas veterinärbesök. Jösses vad skönt det var att få bekräftat, särskilt eftersom det tog över en vecka att få beskedet (jag försökte direktreglera från veterinären) och jag fick punga ut nästan 8000 kronor på plats (utöver de ca 800 som jag lagt på tidigare besök). Jag hann börja tro att det skulle bli problem eftersom hon är så ung och redan visar tecken på en livslång sjukdom, men de täcker allt! :bow:
Jag kommer nog aldrig vilja välja ett annat bolag till framtida katter trots att den fasta självrisken försvunnit, för de har varit helt fantastiska med Luna och nu även Älva. Frågan är om de någonsin låter mig försäkra en katt hos dem igen. :p

Ska alldeles strax åka och hämta Lillfisk från veterinären. Tandlossning blev diagnosen, så dom har dragit totalt fem av framtänderna. Har lite lagom ångest över vad det kommer att landa på. Glömde såklart att fråga det när veterinären ringde för att meddela hemgångstid.

Ska alldeles strax åka och hämta Lillfisk från veterinären. Tandlossning blev diagnosen, så dom har dragit totalt fem av framtänderna. Har lite lagom ångest över vad det kommer att landa på. Glömde såklart att fråga det när veterinären ringde för att meddela hemgångstid.

Gillade inte kostnad :nailbiting: men att det ändå löst sig. Vet de anledningen till tandlossningen? Stackars lill-fisk, hoppas Kakan och Boll tar hand om honom väl - eller kanske inte :cautious: Hoppas försäkringen täcker det mesta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 728
Senast: Fille
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka