Kattsnack nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Asså ibland blir man ju bara :confused::confused: Efter förra inlägget där jag berättade att Harley nog ska få vandra vidare så tyckte vi att han ju faktiskt kan få vara utekatt den sista tiden. Så nu när han har varit ute och rört på sig så haltar han avsevärt mycket mindre :eek::confused: Så vi har bestämt att putta på avlivningsplanerna och låta han få springa ute om dagarna för att ”rehaba” sig själv typ så får vi se hur det går. :up:

Precis, skulle vara kull å se resultatet som inte är reklam.

Försökte ta en före- och efterbild på Tuva.
Före
44ONLa9.jpg

Efter
MuzHONS.jpg

Syns inte så tydligt, men det är mycket päls som är borta. En liten del syns i kanten av efter-bilden. Furminator är supereffektiv!

Furminator är supereffektiv!

Ibland lite för effektiv. :p I höstas fick jag ett ryck och borstade Socker utomhus rejält med Furminatorn var och varannan dag. Jag upptäckte efter någon vecka att att underullen längs ryggen (där jag uppenbarligen borstat mest) var väldigt uttunnad så att skyddshåren liksom var en extra ryggrad uppe på ryggen.:nailbiting::D

Sedan dess har jag haft en paus med Furminatorn, men det skulle nog behövas igen. De fäller helt klart mindre om man borstar dem regelbundet :)

I dag börjar Frasses hyposensibilisering mot husdammkvalster, jag hoppas så att det kommer hjälpa honom :heart främst med andningen för det räcker inte längre med en inhalator två gånger per dag. Han låter gurgligare för varje vecka :arghh:

Men lilla gubben då :heart Hoppas verkligen att det fungerar :)

• Gilla
Reactions: Lii
Asså ibland blir man ju bara :confused::confused: Efter förra inlägget där jag berättade att Harley nog ska få vandra vidare så tyckte vi att han ju faktiskt kan få vara utekatt den sista tiden. Så nu när han har varit ute och rört på sig så haltar han avsevärt mycket mindre :eek::confused: Så vi har bestämt att putta på avlivningsplanerna och låta han få springa ute om dagarna för att ”rehaba” sig själv typ så får vi se hur det går. :up:

Finiskisse! Vi håller tummar och klor för att det ska gå bra!

Min Furminator är borta :down: Jag vet att jag la den på något säkert ställe men nu hittar jag den inte. Iofs så hatar Nikita den och hon har inte så mycket underull även om jag misstänker isbjörn någonstans i hennes blåblodiga stamtavla :cautious: Använder en gummikarda istället som hon fullkomligt älskar, svårt att borsta när man har en kurrande katt som vägrar vara stilla utan stryker sig och åmar och njuuuter av att bli kardad. Brukar, efter tips, avsluta med att stryka med en mikrofiberduk vilket tar bort alla småhår som annars hamnar i min näsa och mun.

Ni som använder Furminator - vad har ni för strategi? Vår katt är inte jätteförtjust i att bli borstad med den, trots att vi tagit fram den regelbundet och borstat lite åt gången sedan han var liten. Vi försöker att borsta när han är avslappnad och trött, men han vill alltid dra sig undan efter några tag. Plockar vi upp honom så försöker han slå undan oss med tassarna, och håller vi fast honom börjar han pipa och vrida sig. Vi är naturligtvis försiktiga och noga med att borsta lugnt, mjukt och inte för nära huden.

Ni som använder Furminator - vad har ni för strategi? Vår katt är inte jätteförtjust i att bli borstad med den, trots att vi tagit fram den regelbundet och borstat lite åt gången sedan han var liten. Vi försöker att borsta när han är avslappnad och trött, men han vill alltid dra sig undan efter några tag. Plockar vi upp honom så försöker han slå undan oss med tassarna, och håller vi fast honom börjar han pipa och vrida sig. Vi är naturligtvis försiktiga och noga med att borsta lugnt, mjukt och inte för nära huden.

Jag bara borstar. Skönhetsmissen tycker att den är lite hård och rivig så hon går ganska snabbt, men Brunetten är väl av hårdare virke och har inga problem med den. Jag borstar normalt tills de tröttnar. Då får de en godis och så tar vi paus.

Borstar däremot inte på mage/huvud/ben med den. Sidor, rygg och nacke funkar utan problem.

Mutor? :D Kort stund and godismatande när han är så där lite lagom lugn. Man kommer ganska långt med godis. :up: Sluta alltid innan han börjar dra sig undan så det blir en mer positiv upplevelse. Försök med något annat än en Furminator och se om han gillar det bättre. Nu vet jag inte hur mycket underull och hur långhårig han är, men Nikita gillar den inte så jag hittade ett alternativ hon älskar. Det fungerar bra även om det tar längre tid. :)

Jag bara borstar. Skönhetsmissen tycker att den är lite hård och rivig så hon går ganska snabbt, men Brunetten är väl av hårdare virke och har inga problem med den. Jag borstar normalt tills de tröttnar. Då får de en godis och så tar vi paus.

Borstar däremot inte på mage/huvud/ben med den. Sidor, rygg och nacke funkar utan problem.

Mutor? :D Kort stund and godismatande när han är så där lite lagom lugn. Man kommer ganska långt med godis. :up: Sluta alltid innan han börjar dra sig undan så det blir en mer positiv upplevelse. Försök med något annat än en Furminator och se om han gillar det bättre. Nu vet jag inte hur mycket underull och hur långhårig han är, men Nikita gillar den inte så jag hittade ett alternativ hon älskar. Det fungerar bra även om det tar längre tid. :)
Tack för tips! Godis ger vi honom inte, men torrfoder brukar funka för att få honom att tänka på annat. Det är en sibirisk katt, så han är väldigt långhårig och skulle nog behöva en ordentlig genomborstning egentligen! Men vi har, precis som ni säger, mest bara borstat tills han tröttnar för att det inte ska bli en negativ upplevelse, och då hinner man sällan mer än några tag på ena sidan... Vi testar igen med lite mutor, och annars få vi kanske börja utforska andra alternativ!

Tack för tips! Godis ger vi honom inte, men torrfoder brukar funka för att få honom att tänka på annat. Det är en sibirisk katt, så han är väldigt långhårig och skulle nog behöva en ordentlig genomborstning egentligen! Men vi har, precis som ni säger, mest bara borstat tills han tröttnar för att det inte ska bli en negativ upplevelse, och då hinner man sällan mer än några tag på ena sidan... Vi testar igen med lite mutor, och annars få vi kanske börja utforska andra alternativ!

Blir det för svårt så brukar det kunna göras hos vissa djurbutiker. Det kostar en slant men kan vara värt det, beroende på hur ofta han behövs borstas igenom. Förvånansvärt många katter blir mycket mer lätthanterliga på främmande plats och med främlingar. Särskilt om de är proffs.

Blir det för svårt så brukar det kunna göras hos vissa djurbutiker. Det kostar en slant men kan vara värt det, beroende på hur ofta han behövs borstas igenom. Förvånansvärt många katter blir mycket mer lätthanterliga på främmande plats och med främlingar. Särskilt om de är proffs.
Ah, det hade jag inte koll på! Vi har egentligen precis börjat försöka "på riktigt", i takt med att han börjat fälla mer, men jag ska lägga det här på minnet så vi har det som sista utväg om inte annat! :)

Ah, det hade jag inte koll på! Vi har egentligen precis börjat försöka "på riktigt", i takt med att han börjat fälla mer, men jag ska lägga det här på minnet så vi har det som sista utväg om inte annat! :)

Om du googlar hittar du massor med hundfrisörer som också tar emot katter. Älskar namnet på en, Tassoteket :D

Åååååh, nu är det till och med rätt vecka! :bump::bump::bump: I helgen hämtar jag äntligen hem min lilla kattunge. Tänk att alla dessa långa veckorna faktiskt passerade, trots allt!

Jag ber om ursäkt redan nu för alla bilder som jag kommer att bomba er med. :D

Vad härligt att höra! Jag håller verkligen tummarna för att han ska kunna läka så ni slipper fungera på det andra alternativet åter igen :).

Det är ju alla hjärtans dag ska ni fira era katter?

Jag har funderat på vad jag kan hitta på till Pälsfröken och tror jag kommit på den ultimata grejen.
Mat och godis känns bara onödigt, risk för magstrul och onyttigheter och det är ju inte så snällt egentligen.
Kanske blir lite kött ikväll till middagen men inte mer än så.
MEN! sett ur kattens perspektiv har jag nog kommit på vad som ska göras.
Skura lådan en extra gång, jag tycker det är (skit)smart, ganska briljant av min hjärna att komma på det.
Inte utan att jag blir lite stolt över mig själv. :o

Nikita undrar om det är någon som vill ha en kattslav gratis :mad: Att inte få torrisar är varje katts rättighet. Det är tortyr som borde förbjudas! Vadå tjock? Vadå genetisk risk för diabetes? Trots idogt gnagande på kattslav (aj!) och klösande på förbjudna (soffa och överkast) ställen så serveras det bara äcklig blötmat! :rage:

Nikita undrar om det är någon som vill ha en kattslav gratis :mad: Att inte få torrisar är varje katts rättighet. Det är tortyr som borde förbjudas! Vadå tjock? Vadå genetisk risk för diabetes? Trots idogt gnagande på kattslav (aj!) och klösande på förbjudna (soffa och överkast) ställen så serveras det bara äcklig blötmat! :rage:
Eftersom att Nikitas matte vet att det är omtanke för hennes bästa så får Nikita helt sonika finna sig i den grymt elaka bantningen och äta det hemska blötfodret.
Kämpa @MJLee kämpa, peppdans och hurrarop i mängder :banana::heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 723
Senast: Fille
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka