Bukefalos 28 år!

Kattströ - pellets

Ajabaja

Trådstartare
Hej!
Jag använder "toa-lätt" kattströ och älskar det. Problemet är att det blir bara dyrare & dyrare. Är det någon som har tips på ett billigare kattströ? Jag vill inte ha kattsand för att det sprids i hela lägenheten och är inge kul att kliva på + att det repar golv.
Jag har tittat på värmepellets, men det verkar inte gå att få tag i mindre kvantiteter än 1 pall (52 säckar). :crazy:
Har smått funderat på att hämta sågspån eller halm från stallet, men spån blir nog inte superkul det heller & halm antar jag att de inte gillar + att det suger upp fukt dåligt.

Vad använder ni?:)
 
Sv: Kattströ - pellets

Toa-lätt är väl görbilligt? ;)
Hur billigt vill du ha det? Jag använder bränslepellets i en så kallad Pee-wee låda. Det är billigt för mig, köper en säck för 70 kr ungefär och den räcker 2-3 månader för mina tre katter. Finns att köpa på K-Rauta bland annat.

När man använder träpellets är det i mina ögon ovärdeligt att ha en Pee-Wee låda. Annars blir det äckligt, mindre ekonomiskt och framför allt så luktar det.

(Lukta lär det verkligen göra om du använder vanligt spån eller halm. :crazy:)
 
Sv: Kattströ - pellets

Kan bara hålla med Reykur, jag använder också peewee och vanliga eldningspellets (jag köper iof på granngården för 56 kr säcken ;)) och har minskat mina strökostnader med flera hundar kr/månad jämfört med bentonitleran. Jag har också tre katter och samma åtgång som Reykur vilket blir mindre än 10 kr/katt och månad i strökostnad.

Eldningspellets kan du ju få tag på överallt, ofta har mackar, K-rauta och liknande, granngården och vissa större matvaruaffärer säljer säckvis.
 
Sv: Kattströ - pellets

Tack för svaren!
Men då är det nog värt att köpa en pee-weelåda! Blir ju lättare med mockningen oxå!:)
Toa-lätt kostar 130kr säcken & på tre katter räcker den ca 1 månad. Nu är de bara två igen & då blir det inte så farligt. Kändes lite som om de slukade säcken..

Jag satt mest och letade eldningspellets på nätet, men om de säljer det på både k-rauta och granngården så får det bli en tripp dit i helgen. :)

Tack igen!:bow:
 
Sv: Kattströ - pellets

*KL*

En fråga bara.
Hur funkar denna toa-lätt? Har bara använt sand som klumpar sig.
Antar att det sväller när den blir blöt.
Hur ofta byter ni i lådan? Tar ni bort bara bajset och tar det blöta allt eftersom?
Det börjar att bli dyrt med sanden.
/Sofia
 
Sv: Kattströ - pellets

Jag använder toa-lätt till mina två katter, har en låda.
Bajset tar jag bort så fort jag märker att katterna varit där och så byter jag allt pellets i hela lådan var tredje dag.
 
Sv: Kattströ - pellets

Peewee är en speciell låda bestående av en vanlig låda och en större låda med nätbotten. Lådan med nätbotten ställer man över den vanliga lådan och så häller man i träpellets (PeeWee säljer egna pellets men det är exakt samma sak som vanliga eldningspellets och det senare är MYCKET billigare). Bajset plockar man ur som vanligt, kisset löser upp pelletsen och gör det till spån som faller ner genom gallret ner i den undre lådan, den undre lådan tömmer man varje-var tredje dag.
Väldigt ekonomiskt, dammfritt och luktar bara trä dessutom slipper man den berömda sandstranden i lägenheten. Det är bara lådan som är lite dyrare i inköp men jag tjänade in lådpriset på bara någon månad i och med kraftigt minskade strökostnader.
 
Sv: Kattströ - pellets

Vi kör på spån. Det skräpar men luktar inte annat än om man glömmer av att städa på ett tag.
 
Sv: Kattströ - pellets

Hallå

Tror ni att Pee Wee funkar med toalätt strö? Eller måste man använda eldningspellets?

Funderar skarpt på att skaffa en pee wee då vintern verkar vara här för att stanna och jag har sju katter som nyttjar lådan :o

/B
 
Sv: Kattströ - pellets

Av vilken anledning skulle du använda toalätt i en peeweelåda? Det blir ju dyrare och sämre.. Jag vet inte om det skulle funka, vet inte hur finfördelat toalätten blir när den blir blöt men spontant känns det som att det borde lukta illa.
 
Sv: Kattströ - pellets

Hallå

Tror ni att Pee Wee funkar med toalätt strö? Eller måste man använda eldningspellets?

Funderar skarpt på att skaffa en pee wee då vintern verkar vara här för att stanna och jag har sju katter som nyttjar lådan :o

/B

Toalett är pellets av papper, de har inte alls samma funktion som träpellets. Papperspelletsarna sväller och kommer alltså inte alls att falla igenom hålen i peeweens botten.
 
Sv: Kattströ - pellets

Av vilken anledning skulle du använda toalätt i en peeweelåda? Det blir ju dyrare och sämre.. Jag vet inte om det skulle funka, vet inte hur finfördelat toalätten blir när den blir blöt men spontant känns det som att det borde lukta illa.

Av den enkla anledningen att det är betydligt enklare att få tag i toalätt än eldningspelletts,,,,,Trodde i min enfald att pellets som pellets funkade :o

/B
 
Sv: Kattströ - pellets

Nja toa-lätt är bara lätt att få tag i om det råkar säljas i småpåse på din matbutik. Då är påsarna mycket dyra 40 kr för 10L, jag tror dessutom det går åt mer toa-lätt än vanlig kattsand så 10 L är inte så mycket.

Jag åkte till K-rauta och Granngården och hittade eldningspellets på båda. (Har aldrig kollat efter det tidigare.) Var mycket bättre påsar i förvaringssyfte än toa-lätt påsarna & billigt dessutom. Om du har tillgång till en butik som säljer de stora toa-lätt påsarna (dvs. coop forum eller en djurbutik) så har de säkert oxå eldningspellets, eller så finns det en annan stor butik i närheten. Du kan ju köpa peeweepåsarna istället om du inte får tag i eldningspelletsen. Om du nu vill ha peewee låda. :)


Ännu en fråga till er som använder toa-lätt eller eldningspellets: Vart gör ni av "avfallet"? Jag har ingen kamin eller liknande för att elda upp det, utan har slängt det i soptunnan, men det vore kanske mer miljövänligt att skicka ner det i toan? :cool:
 
Sv: Kattströ - pellets

Toa-lätt är komposterbart så här hemma lägger jag det i papperspåsarna vi har till kompost och slänger i tunnan när det är dags att byta :)
 
Sv: Kattströ - pellets

Litet knapp här.

Jag undrar, skulle man kunna göra om en vanlig låda till en Pee-Wee låda själv? Eller finns det Pee-Wee lådor med "tak"? Mina ena kisse gräver nämligen som sjutton i lådan så det är pellets överallt. Och jag tänkte att vi kör nu på vanlig toalätt men tycker det går åt så mycket och jag har hört väldigt mycket bra om just Pee-Weelådan. Så ja, går det att picka hål i en vanlig låda med "tak" eller går det bra med en vanlig pee-wee låda ändå?
Btw, hur stor/hög är en pee-weelåda?

Tack för svar!
 
Sv: Kattströ - pellets

Mina är riktiga grävare. De gräver fortfarande (vissa gör inte det med pee wee), men mängden pellets som hamnar utanför är inte ens 1/10 av sanden som gjorde det... Då får jag ändå nämna att "sandlådan" var en stor IKEA-back modell 30 cm hög och pee ween är väl kanske 1/3 så hög.
Sedan är det ju många som "bygger in" lådan, tex i HOL från IKEA.
 
Sv: Kattströ - pellets

Oh tack så mycket för svaret. :)

Hur mycket pellets ungefär har man i lådan då? Jag har två kissekatter.
 
Sv: Kattströ - pellets

Tja... jag brukar ha i så det täcker upp botten och den inte synd igenom bara. Sedan fyller jag inte på förrän jag byter ut alltihop (vid behov, men säg att du kommer behöva göra det 2 gånger/vecka). Jag brukar då ta det renaste från övre lådan och lägga i den undre (hjälper till suga upp urinen så lukt minimeras).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp