Kattungefoder, kastratfoder eller vad?

Zoya

Trådstartare
Vi kastrerade vår 4,5 månaders ragdoll igår. Han började jucka på kuddar och gosedjur så därför gjorde vi det redan nu så här tidigt.
När vi hämtade honom hos veterinären så tyckte djursjukvårdaren att vi absolut måste sätta honom på kastratfoder nu för annars kommer han bli jättetjock. Hon tyckte inte heller att han ska ha fri tillgång som han har nu.
Jag som inte är någon kattmänniska i grunden utan hundmänniska vet att iaf valpar helst bör få valpfoder tills de är ca 1 år, detta för att växa på ett bra sätt osv och har ju tänkt att det bör vara samma för kattungar. Enligt djursjukvårdaren räknas katter som vuxna direkt när de kastrerats, vilket lät skumt enligt mig.

Så vad tycker ni med lite större kattkunskap? Kan han fortsätta äta kattungefoder eller måste man köpa kastratfoder? Vi har med tidigare katter aldrig använt kastratfoder utan "vanligt" foder och de katterna blev aldrig för tjocka.
Kattungen är verkligen inte tjock utan mer smal just nu trots fri tillgång. En parameter är också att jag har en hel 7,5 kg säck med kattungefoder som var hyfsat dyr så inget som jag gärna kasserar.
 
Du kan fortsätta ge kattungemat, håll koll så katten inte går upp massor i hull bara.
Jag kastrerade min tidigt, gav henne kattungefoder ett tag efteråt.
Hon går nu på vanlig kattmat, men jag skulle nog testa att byta till kastratfoder om hon skulle börja bli lite för mullig.
 
Jag har aldrig haft kastratfoder till en ungkatt bara för att den tekniskt sätt blivit kastrerad.

Man får hålla koll på hull och det gäller ju oavsett ålder på katt, om den är kastrerad eller inte osv. Jag tycker det finns ett stort värde i övrigt i att som katt/djurägare sätta sig in runt djurets behov, olika foder osv. Ger en större trygghet eftersom det annars finns en otrolig (dyr) marknad hos foderförsäljare om vad som är det bästa fodret osv.
 
Nu har jag hona men hon fick äta sitt kattungefoder fram till ett år och äter nu vanligt vuxenfoder. Har fri tillgång och är smal och fin, innekatt.
Hade fortsatt med kattungefodret och haft koll på hullet.

Ja alltså oavsett hona eller hane så ”kastreras” de allmänt när man väljer ingrepp . Sterilisering kallas det även när honorna är aktuella men det handlar om samma sak i stort.

Jag håller med i övrigt och enligt tidigare reflektion ang foder . Folk gör det så svårt för sig ibland, därav tidigare reflektion att man som djurägare vinner mycket på att läsa på och förstå djurets behov av olika näringsämnen och innehåll beroende på omständigheter och individ ...
 
Senast ändrad:
Tack för svaren. Såg nu att det står likadant i hemgångsråden. Det står att "från och med i övermorgon bör katten sättas över på ett kastratfoder". Inget jag kommer att följa dock.

Som svar på frågan om jag kan fråga uppfödaren så självklart skulle jag kunna det men känner inget större behov av det. Jag är inte helt bakom flötet utan kände väl mest att jag ville få mina egna tankar bekräftade vilket jag nu fått av er :)
Ivan kommer få fortsätta äta sitt kattungefoder som han gillar och är bra i magen av och jag får helt enkelt bara hålla koll på hans hull :up:
 
mina åt kattungemat tills de var 1 år och därefter fick de fortsätta med något som var kaloririkt då hanen var smal, hans modell fanns inte med om man läste på påsen hur mycket de skulle äta
5 kg tung och spinkig
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår 2,5-åriga kastrerade hankatt var inne för sin årliga rakning till vet (långhårig huskatt som lätt får tovor) härom dagen. När de...
Svar
7
· Visningar
1 668
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp