Bukefalos 28 år!

Kattutställning

mandalaki

Trådstartare
I dag har jag varit på kattutställning, för tredje gången någonsin. Det är KUL :bump:! Men när jag lyssnar på hur domarna beskriver katterna hade jag förstått mer av en hjärnkirurg under operation :crazy:. Pälskvalite, uttryck, öron och haka förstår jag (det var ett jäkla tjat om hakor på alla rasor, Monika ;) ) men stop? Och kilar? Och var det box på maine coon och skulle de ha en fyrkant medan skogisarna ska ha trekant :confused: ??

Och så var det fiiina katter :love:. Jag kan fortfarande inte hålla isär ragdoll och birma, fluff som fluff, liksom. (Fast där var en liten birma med rött ansikte som var :love: )

Britterna var underbara men finast som ungkatter. Finns det ingen gräns för hur stora och massiva de kan bli ;)? Och finns det ingen gräns för hur långa bakben en rex kan ha :eek:? Korsar de in känguru?

Så såg jag samma American curl som är med i senaste Kattliv. Fantastiskt vacker katt fast jag egentligen inte gillar att man skapar en hel ras utifrån defekta öron :crazy:.

Finast i mina bondkattögon var faktiskt européerna. Gud vilka katter. Hur kan de vara så fantastiskt fina i kroppen - är det avel eller bara sträng diet? De var helt underbara :love:

ALLA katter imponerade med sitt temperament. Herregud, mina katter blir stressade bara fastighetsskötaren kommer. Men de här lät sig knådas, sträckas och dras i och var hur coola som helst. Och mellan knådningarna låg de och slaggade i sina burar. Imponerande.

Fast egentligen gick jag dit för att prata med den danska firman som säljer klösmöbler. Det blir nog den här, fast de hade inte den med sig i dag:
Zefir.jpg
 
Sv: Kattutställning

Härligt att du lärt dig uppskatta utställningar, men språket kan som sagt vara rena grekiskan. Det är inte förrän nu jag har börjat förstå alla termer. Här kommer min lilla ordbok ;)

Stop = pannavsats (vinkeln mellan pannan och nosen, en siames har inget stop utan rak profil, en devon rex skall ha ett väl markerat stop). Illustration, Pirjo:

40_l.jpg


Pirjo har f ö även en bra haka :rofl:

Box = typ nosen. När man ser en maine coon framifrån skall nospartiet vara kvadratiskt, som en utstickande låda :D

Kilar = mönster på birmor (någon annan ras?). Det är vita tecken på tassar/ben

Och nej, det verkar inte finnas någon gräns för hur biffiga britterna får bli och rexarnas ben verkar inte kunna bli tillräckligt långa, i synnerhet hos cornishen ;)
 
Sv: Kattutställning

jag har varit på kattutställning en enda gång, och jag höll på att skratta ihjäl mig när dom "drog ut" katterna...som om det var korvskinn som skulle stoppas :rofl:

herregud :D katter som har SÅN integritet...att dom går med på nåt dyligt......
 
Sv: Kattutställning

De vet att om de går med på fjanteriet kommer allas uppmärksamhet riktas mot dem :D och vilken katt vill inte stå i händelsernas centrum ;)
 
Sv: Kattutställning

Jasså, du har lärt dig uppskatta utställningarnas värld nu också?
Det som är bra med katter är att dom som inte trivs visar det och går inte att ställa.
Låter positivt att du tycker Britterna är maffiga, det är bra. Ungkatter inom Britten är väldigt varierande, mycket beroende på vilka linjer och hur sena dom är i utvecklingen.
Britterna ska inte ha stop, dom ska ha en mjukt markerad rundning.
Abbie har en okej rundning, kanske kunde varit något mjukare nu när jag tänker efter. Hennes haka är okej, kunde varit något större :angel:
abbie0021.jpg
 
Sv: Kattutställning

martha skrev:
jag har varit på kattutställning en enda gång, och jag höll på att skratta ihjäl mig när dom "drog ut" katterna...som om det var korvskinn som skulle stoppas :rofl:

herregud :D katter som har SÅN integritet...att dom går med på nåt dyligt......

Nä, precis. Med min ene har jag brottningsmatch redan INNAN jag börjar klippa klorna, han hatar att bli upplyft när han själv inte valt att komma upp. Han hade gjort konfetti av domaren :D

Sol och Monika: tack för bra bildförklaringar :bow:. Nu fattar jag ju precis. Och den är Pirjo var en riktig sockersmula :love:
 
Sv: Kattutställning

Nä, hon är Toby's nästan lika söta syster med dubbelhakan :love: :devil:

Såg en chokladbritt förresten - jättefin :love:. Fast den verkade mest vara med som sällskap till en svart som nog var utställningskatten. Visst måste det vara choklad när den är mörkbrun?
 
Sv: Kattutställning

Japp, chokladen är mörkbrun. Min nästa blir nån form av choklad från S*Bokbacken's
Hon har samma möderne på sina katter som Yoga har, så därför är det mycket intressant + att hon som har det har gåt tmed på att ta tillbaka ungen om den inte går att ha kvar här.
 
Senast ändrad:
Sv: Kattutställning

Det var ruskigt fint. Är det samma färg genetiskt som burmans bruna? Och finns det fler bruna raser?
 
Sv: Kattutställning

Fina katter! Där var en hona som hette Butterfly som var helt ljuvlig, och hennes dotter låg inte långt efter. :love:

Fast en av hanarna, Antonio, såg inte ut som en britt överhuvudtaget :confused:?
 
Sv: Kattutställning

Nej, Burman har en egen färggenetik. Eller genetiken är ju samma, men Burmans färger ser lite annorlunda ut.
Choklad finns på Britter, Perser/Exoter, Birma, Ragdoll, Siames, Oriental (och dom långhåriga versionerna), Rexraserna...
 
Sv: Kattutställning

Aha. Ja det var ju skillnad. Visste inte att burma fanns i mönster öht. Har bara sett klassiska bruna och de är jättevackra.
 
Sv: Kattutställning

Du såg inte skillnad på koraten och ryssarna då ;) :devil:
Det var en norsk unghane med, och flera ryssar, varav några så dåligt typade att man undrar om de använt korat i aveln :devil: (Det finns en ryssuppfödare som för många år sedan undrade om hon fick låna en av "våra" hanar. Mycket skumt, eftersom de skiljer sig enormt från varandra i typ)

Men visst är det svårt att hålla sig från att kattnappa någon... Hade en härlig brittkull vid "mitt" vet.bord, och abyungar är ju alltid vackra också.

I februari ska jag börja ställa maja, då kan jag försöka visa hur en korat ska se ut :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp