Kavaj/Klädsel på dressyrtävling

staaria_

Trådstartare
Vad tycker ni om att klämma er in i en varm kavaj på sommaren och frysa på vintern? Känns det inte lite som att ridsporten (och framförallt dressyren) ligger en bra bit efter i det här med klädsel? Borde det inte gå att ta fram något som är både snyggt och funktionellt? Om man ser till andra sporter är ju det betydligt mer utvecklat.

Sv: Kavaj/Klädsel på dressyrtävling

Fast det är ju ganska få tävlingar vintertid. Nu är det ju TR som styr tävlingsklädseln, det är ju det man måste rätta sig efter.

Att ha kavaj i tio minuter på sommaren är knappast jobbigt. Prova att vara på militärövning i fulll stridsutrustning i samma värme så får du lite perspektiv på saken... :D

Vintern är knappast heller något större bekymmer. Köp tillräckligt stora kläder och använd superunderställ så klarar du dig de där tio minuterna. I England har de fixat att jaga räv i timtals på annandag jul i traditionell ridklädsel. De inte bara överlever, de har ganska kul också. Det finns ridkavajer i rent ylle.

Å andra sidan kanske Brinken skulle vara jättesexig i kexchokladrutig ridoverall... Lite som en korsning mellan kapten Zoom och Anja Pärsson...

Senast ändrad:

Jo, men varför sker det inte mer för att utveckla ridsportens kläder? Det är ju åxå en idrott!
Nej man dör inte, men det är ju den inställningen som är felet. Jag tkr det är både obekvämt och mossigt att ha kavaj. Och man borde kunna få fram mycket bättre alternativ!

Jaa, det ska jag banne mej fundera på! :p
Dressyr är en bakåtsträvande sport i det här fallet!

Ja, nog borde TR ta sig en funderare över ridsportens klädsel vid tävling. Vita ridbyxor, eller ljusa, hur ljus är dom efter en tävlingsdag?! Visst det är stilrent och prydligt, men hur praktiskt är det egentligen?! Mörka byxor borde passa bättre....:p

Mja, men det är mest grejen med att kläderna är så obekväma. Ridbyxor är ju inte obekvämt så det kan man u stå ut med.

Varför man inte utvecklar klädstilen? För att så många är negativt inställda till det. Många har en kontroversill synvinkel när det gäller kläderna inom ridsporten. Jag är en av dem. Jag skulle inte kunna tänka mig att tävla i jeans och bomullsskjorta bara för att jag får. För mig är kavajen något som får mig att prestera bättre. Att ha den på mig är lite som stämningen, spänningen och förväntan på julafton när man var liten. Det vill inte jag ha bort i alla fall!

Vad tycker ni om att klämma er in i en varm kavaj på sommaren och frysa på vintern? Känns det inte lite som att ridsporten (och framförallt dressyren) ligger en bra bit efter i det här med klädsel? Borde det inte gå att ta fram något som är både snyggt och funktionellt? Om man ser till andra sporter är ju det betydligt mer utvecklat.

Jag hoppas verkligen att det inte blir någon ändring av flera skäl,

Dels så kan man inte på håll (domarhåll) se någon större skillnad på en kavaj som kostat 200 kr jämfört med en som kostat 5000.
En tävlingsutstyrsel som ser helt okej ut kan man köpa för en ganska billig peng ny på tex ekohallen.

Sen är det hästen man ska titta på och inte bli distraherad av en flashig ryttare, ryttaren ska vara så diskret och omärklig som möjligt, klä ut sig kan man göra när man rider uppvisning.

Som någon tidigare skrivet finns det kläder i olika materia, på vintern går det utmärkt med underställ o dessutom blir man oftast varm av att rida o man kan ju ha extra jacka fram tills dess på framridningen. Oftast tävlar man inomhus när det är kallt så det är inga större problem den lilla stunden.

Samma sommartid, det rör sig inte om så långa stunder man ska lida. Men visst kunde man önska att man fick dispans att rida utan kavajen ibland..

/en som började sin "karriär" i en begagnad hjälm, ekohallens absolut billigaste vita oskodda tunna byxor, begagnade konstläderstövlar o en omsydd herrkavaj stolek 42 - plastrongen var dock ganska fin- en födelsedagspresent av hästägaren! :p

Håller med dig i det mesta. Meningen med kavaj är just att ingen ska kunna se hur rik/fattig man är utan att man ska dömas efter prestation och inte kläder. Men materialet i kavajerna och skjortor borde verkligen utvecklas lite. Framförallt vill jag ha matrerial som andas och inte är så tätt som kavajer är idag. Visst står man ut de minuterna man är på banan men hur kul är det efter en hel tävlingsdag om man har ett antal hästar att rida i 30 grader värme? Man är rätt mör efter några program. Oftast startar man ju två klasser med varje häst. Jag brukar vara helt genomsur på sommrarna och det förhöjer knappast prestatioen inne på banan. Det är jobbigt och krävande att rida och man blir svettig (i alla fall jag) så fram för bättre material men behåll det stilrena desigen på kläderna. Aldrig skulle jag vilja rida i vanliga ridkläder, dels blir det alldeles för uppenbart vem som bäst ekonomi och dels så ska dressyr vara stilrent och snyggt att titta på. Inte ngn modevisning!

Nej, självklart menar jag inte att man skulle få rida i vilka kläder man vill, det skulle ju bli hur slappt som helst!
Men att utveckla någon form av kavajer, annat material, whatever. Eller nån form av figursydd jacka som blev tillåten?
Ofta känns det som kavajen inte är sydd att rida i, man kan ju inte ens ta upp armarna i luften =P. Inte för att man gör det på dressyrbanan men det kan ju vara trevligt att kunna röra på sej ibland.

Jag skrev faktiskt en debattartikel på Tänkt o Tyckt i Ridsport om det där för några år sedan. Dock blev det ingen debatt :(, kanske argumenterade jag FÖR väl så ingen meningsmotståndare orkade ;), men till min glädje var det många som sade till mig att de tyckte det var vettiga synpunkter.

I korthet: Varför inte en alternativ MEN REGLERAD tävlingsklädsel för sommarbruk? Det funkar inte att rida fram och tävla i kavaj (eller t o m frack för dem som kommit så långt) i 30 graders värme, och att klä på sig kavajen på hästryggen på framridningen är både krångligt för den som åker utan hästskötare, och framförallt faktiskt en säkerhetsrisk. Aldrig att vi låter våra elever på ridskolorna klä på och av sig hej vilt utan att man sominstruktör håller en hand på hästen som exempel...

Figursydd skorta- ev mörk med vit krage- eller något annat snyggt och stilrent. Bra alternativ borde ju finnas. Och vilken annan IDROTT utövas sommartid i (ylle) kavaj?...

nuförtiden finns ju nya kavajer i mer funktionsmaterial! Och finns det egentligen något bättre funktionsmtrl än ull?

Bra att frågan ställs. En grej som jag inte sett nämnas:
Enhetlig klädsel gör det lättare för domarna att bedöma och rangordna ekipagen.

jag tycker också det är löjligt...man smäller ju av sommartid. I hoppning kan man få tillstånd o rida i t-shirt...bara man har en snygg, stilren sådan, tycker jag man kan få göra dte i dressyren också. Iaf dom supervarma dagarna då.

jag åker ibland med 2 hästar, vilket blir 4 starter. Man blir ju yr av all värme.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
887
Senast: Unafraid
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet... 2
Svar
35
· Visningar
5 853
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 649
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 542
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31