Kaxig häst =(

Tweety1985A

Trådstartare
ALADDIN HAR FÅTT ÖVERMOD!
Han går nu i sommarhagen och har (som alla andra sommrar...) blivit kaxigare ju mer gräs han har att äta... Normalt sett är han lätt att fånga i hagen, men så fort han släpps över i större hage med mer gräs blir han omöjlig. Han bockar, slår backut och visar upp sig (tror nog han e hingst :o ) och vill ABSOLUT INTE komma fram till matte och få en morot eller lite havre. :cry: Nu har jag just lagt ner över två timmar på att försöka fånga honom, men d e omöjligt. Nån som har nåt tips på hur man hanterar kaxiga grabbar i hagen???Finns det nån som har nåt tips på hur man kan få honom att komma fram?? Det funkar inte med varken lock, pock eller godis... Kan tillägga att det e en fruktansvärt tjurig och självsäker varmblodsvalack.

--------------
Aladdin 4-ever

:DKänner igen det där,fast jag har ett litet vbl-sto. Hon va alltid sån i början då jag haft henne på stall, och på sommarbetet va hon nästan alltid svårfångad. Nu när jag haft henne på lösdrift i lite över 7 månader,så har hon blivit väldigt beroende av mej, även om hon har sällskap med min shettis-valack (som jag nu haft ett bra tag).

:dEn liten undran...Har du nånsin provat NH-träna med din valack?? Om inte,så tycker jag att du skall göra det,för det brukar va lättare att "fånga in" hästen från ett så stort bete...
Kaxig eller inte,det spelar ingen roll,det ä nog ganska vanligt,antar jag....
Annars så tycker jag nog du ska låta honom va nån vecka, och sen försöka igen. Sen kan du nog börja NH-träna honom, så får du se...Det kan ta lite längre tid,kanske. :)
Lycka till!!

//Carolrita

Tack för tipset om NH-träning! :bow: Har inte provat det på pållen min, är inte riktigt insatt i de olika metoderna som används. Kanske nån som har nåt tips?
en liten uppdatering: Har varit nere och gett honom kvällsmaten nu, och nu gick det minsann bra att komma fram! Han e lite speciell denna häst! :crazy: Jaja, jag tycker om honom iaf! :love:

-------------------
Aladdin 4-ever

Låt honom vara kvar ute då. Nyhetens behag klingar av efter några dagar, då han inser att gräset tar inte slut bara för att man lämnar hagen ett par timmar.

"NH-träning" som tidigare talare tipsade om är meningslöst (om det med NH-träning menas att man gör lite övningar då och då). Däremot om du anammar NH-filosofin i ditt allmänna tänkande och din allmänna hantering - och gör det till gällande vardag istället för bara i enskilda övningar, DÅ får du resultat.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Sällan jag skriver här på Buke tillhör dem som mest läser vad andra skriver men nu har jag ett problem med mitt sto. Har ett sto på...
Svar
4
· Visningar
934
Senast: Korven
·
Hästhantering Hej! Undrar om ni kan hjälpa mig att fundera ut vad som hänt med min häst?? Visste inte om jag skulle lägga det här eller under ridning...
Svar
16
· Visningar
3 203
Senast: Luff
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på... 2 3
Svar
46
· Visningar
10 609
Senast: lil-sis
·
G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter... 2
Svar
20
· Visningar
4 289
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21