Kazaa - virusvarning!

C

cissiny

Sitter just nu i felsäkert läge och gör viruskoll på Housecall. Hoppas att jag kan lägga in en tråd under tiden...
Vet ju att många här använder Kazaa. Min dator började bete sig konstigt helt plötsligt - märkte att datorn var igång och jobbade en massa trots att jag inte hade några fönster öppna. Misstänkte direkt virus, och gick till Housecall (jag brukar kolla efter virus med Housecall flera gånger i veckan).
Suck... 466 infekterade filer, de flesta gick att "cleana", några fick jag ta bort. Viruskollar nu igen, får nog reparera datorn då den bara funkar i felsäkert läge just nu.
Tre olika virus, jag är övertygad om att jag började viruskolla bara några minuter efter att jag fått dem.
Det ordnar sig säkert, men jag ville varna er andra Kazaa-användare... Var väldigt uppmärksamma på om datorn "står och jobbar" när den inte borde det, om ni laddat hem nåt från Kazaa!

Mvh Cissi
 
En sak till - jag fick problem när jag försökte köra HouseCall först (inte i felsäkert läge). Fick upp en ruta (från Housecall, såg det ut som) där det stod att jag skulle starta om datorn. Gör inte det!
Har läst på lite om virusen jag fick och ett av dem "bråkar" med virusprogram och brandväggar. I felsäkert läge fick jag ingen ruta om att starta om datorn. Och, ja, en av de första grejer jag märkte (förutom att datorn var igång "för mycket") var att ZoneAlarm bara försvann.

Mvh Cissi
 

kazoo [-zu:´] (am. eng., ett ord av osäkert, kanske ljudhärmande, ursprung), bazoo, en sorts mirliton, dvs. mekanisk röstförvrängare, bestående av ett lätt tillplattat rör, numera oftast av plåt eller plast, ibland utförd i form av en liten trumpet eller saxofon, med ett sidriktat membranförsett hål. När man nynnar höga toner genom kazooröret får rösten en nasal, skalmejartad klangfärg. Instrumentet har sedan sekelskiftet använts i amerikansk folkmusik, särskilt shuffle, och äldre jazz, men betraktas och saluförs oftast som leksak.
 
Ett ställe där man kan ladda ner en massa musik och program gratis...

Förresten - glömde att lägga till i inläggen ovan att jag använder Kazaa lite om det har nån betydelse...
Det program som jag starkt misstänker innehöll virusen var Serials (troligen Serials2002 eller nåt).

Mvh Cissi
 
Tack för varningen nu vart jag ännu mer motiverad att inte kanvända Kazaa jag för söker mig på DC++ i stället annrs så kan man använda sig av FTP:er som antingen polare har eller dom som finns på Mirc
 
Börjar ju också fundera på att man kanske inte ska använda Kazaa... Mycket strul har det blivit *suckar*...
Tackolov har jag ju backup på nästan allt...
Har lyckats reparera Windows-installationen, men fick direkt upp felmeddelande att Office inte funkar... Försökte fixa det med hjälp av Office-skivan... Funkade inte... Försökte avinstallera Office för att installera på nytt... Funkade inte heller...
Uppkopplingen (vi har ett program till den) har lagt av... Har nu räddat lite info från mailen, får nog formatera om...

Sitter just nu vid sambons dator, men vill ju ha igång min med... Fast det lär ta tid *suckar*

Mvh Cissi
 
En varning oxå om

astalavista.box.sk speciellt ihop med IE

Det är många som fått hem trojaner den vägen och speciellt Downloader.Dyfica.D som är svår att få bort.
 
Jag har Norton antivirus 2002, Zone alarm, ad-aware (gratis varianten), Spybot och ett program som jag hittade igår PestPatrol -gratisvarianten :)
Super på att hitta det som Adaware inte hittar.
Gratisvarianten tar inte bort spyware osv men visar hela sökvägen så man kan själv rensa.
Man bör dock vara nogrann när man rensar i regedit för man vill ju ha datorn fortsatt funktionsbar :o
Kör en gång om dagen om internet har varit på (dvs när dotorn varit igång :D)
 
Jag har ZoneAlarm Pro (tror jag att den heter) men ett av virusen fick ZoneAlarm att lägga av, verkar ha strulat med HouseCall också... Fick ju upp en ruta om att jag skulle starta om datorn - det fick jag inte när jag körde datorn i felsäkert läge. Och i virusinfon stod det att man ABSOLUT INTE skulle starta om... Usch, dom där virusen var inte kul... Riktigt orolig för min burk faktiskt... :crazy: :cry: :crazy:

Mvh Cissi
 
Virus stänger ju av brandväggar och antivirusprogram.
Jag tror inte pestpatrol är såpass vanligt än så att dom programmerat att den skall stänga av den också.
Du kan testa att scanna online på http://www.pestscan.com/
eller ladda ner på http://www.pestpatrol.com/
Gratisversionen tar inte bort virus odyl själv men dom visar var det som man behöver ta bort finns.
Du får ta hit din burk så kan jag försöka fixa den ;)
Man kan också söka på virus som datorn hittat och titta på tex F-security för att se vilka filer man måste åtgärda för att få bort det helt.
Annars så får man inte alltid bort allt från viruset och kan råka återaktivera det vid omstart :crazy:
 
Det här viruset gjorde iaf det - men det är möjligt att det är vanligt att virus gör så? Har ganska dålig koll på sånt... Har ju varit rätt förskonad från virus, tackolov...

Tack för tipset om PestPatrol - ska kolla upp när jag fått igång datorn... Installerar om 2000 Pro nu... Hoppas att den är virusfri nu... Får man bort alla virus om man formaterar om? Den här datorn har vi ju Norton, nyinköpt med datorn och väl uppdaterat, på.

Köper förmodligen nåt antivirusprogram till den gamla - nåt som funkar bra med en gammal slö burk med 2000 Pro... :)

Tack för dina hjälpsamma inlägg! :D :bow: :D

Mvh Cissi
 
Du får ta hit din burk så kan jag försöka fixa den

Tack för erbjudandet! :bow: :D :bow: Vi försöker dock själva först tror jag - sen har vi några duktiga datorkompisar som nog kan hjälpa till. Att flytta datorn är inte lätt - vi har ingen bil, sambon har supermycket att göra och jag bör nog hålla mig ganska lugn ett par dar till iaf.

Men TACK för erbjudandet! :bow: :D :bow:

Mvh Cissi
 
DC++ är en bättre variant av DC jag evt inte så mycket om det men det var en polare som sa att det var bra
 
Tack! :bow: :bow: :bow:

Nu har jag dock äntligen fått fason på min dator och även installerat ett nytt virusprogram... :D

Mvh Cissi
 
Men!?!... Kazaa ÄR ett spionprogram, vad hade du väntat dig? Du öppnar din dator för allt!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag behöver akut hjälp av någon datakunnig. (att inte kunna använda datorn som vanligt är inte alls roligt) Vår dator har blivit helt...
Svar
3
· Visningar
1 345
Senast: bigganl
·
Cpu
IT & mobiler Jag har en av makens gamla bärbara datorer (ses förmodligen som väldigt antik, men funkar bra och var högpresterande när den var ny)...
Svar
2
· Visningar
832
Senast: ameo
·
IT & mobiler Känns som om datorn är en millimeter från att krascha och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Besökte en sida på nätet tidigare i...
Svar
7
· Visningar
1 263
Senast: Saybia
·
F
IT & mobiler Förra veckan fick jag hjälp att omformatera hårddisken, eftersom datorn var sprängfylld med skit och därmed helknäpp. Fick tillbaka en...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: suisyola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp