KD - Kvinnofientligt på väg högerut med ny kvinna i spetsen

Men situationen blir kanske att gå till en bm som vägrar befatta sig med icke sjukdomsrelaterade aborter eller att inte kunna gå till någon alls. Eftersom det verkar som vi har en skriande brist på BM.

Men det är ju upp till dig ;)

Ja, exakt. Det är upp till mig som kvinna och tro mig, jag är hellre utan sådan kontakt än att gå till en som är öppet motståndare till abort.

Ska vi gå in på detaljer så kör jag hellre upp en svabb och tar cellprov på mig själv.
 
Och jag svarar, finns det ett över eller ett underskott av BM?
Det finns ett underskott just nu för de sticker till Norge. Dit kan förresten de som inte vill utföra aborter också sticka. Där får de välja. Vi får helt enkelt statuera exempel så det blir klargjort engång för alla. (att inom vården går det inte att välja ut de uppgifter man tycker sig kunna utföra.
 
A kan ha ändrat livsåskådning efter sin examen, alltså fortfarande hans/hennes fulla rätt att avstå.
Då A;s utbildning och erfarenhet är attraktiv för landstinget så kan det vara ett misstag att kasta bort den och ge A sparken.
A kanske får jobb inom den privata sektorn istället.

B ;s orsaker till abort är hennes privata. Hon har rätt att välja, ja båda har rätt att välja.
Ingen kan ju med dagens lagstiftning tvinga vare sig A eller B

Då får de bm bita i det sura äpplet och ta ett annat jobb. Med tanke på hur satans mycket pengar landstingen (hey, jag hör till Dalarna :crazy:) slösar bort är det piss i havet.
 
Och ditt största argument för att avlöna olämpliga bm är för att det finns brist på dem?
Precis som i alla andra yrkesgrupper så fixar denne inte sina arbetsuppgifter längre så fasas denne ut.
Så kan man ju uttrycka det, ett annat sätt är att fråga sig om landstinget har så många som är lämpliga till alla uppgifterna så att man kan tacka nej till dem som är lämpliga till vissa av arbetsuppgifterna.

Det vet jag inte, därför ställer jag frågan.
 
Då får de bm bita i det sura äpplet och ta ett annat jobb. Med tanke på hur satans mycket pengar landstingen (hey, jag hör till Dalarna :crazy:) slösar bort är det piss i havet.
Och det är lätt att säga till den patient som ligger med en komplicerad sätesbjudning , vår vanliga BM har slutat och den andra kommer i morgon.
Det finns ett underskott just nu för de sticker till Norge. Dit kan förresten de som inte vill utföra aborter också sticka. Där får de välja. Vi får helt enkelt statuera exempel så det blir klargjort engång för alla. (att inom vården går det inte att välja ut de uppgifter man tycker sig kunna utföra.
Och hur funkar det i Norge då, görs det aborter där?

Och vår samvetsömma BM får jobb i norge med en rejäl löneökning på köpet
 
I Storbritannien är det upp till respektive läkare (och, utgår jag ifrån, även barnmorska?) att ens tala om abort med en patient. Om en patient vill prata med "sin" läkare om en ev abort kan hen förklara att hen inte ens kan samtala om frågan. Det rör sig (oftast eller alltid, jag vet inte) om läkare som är Katoliker. Patienten får då söka sig till en annan läkare.

Hur det komplicerar saker för medborgarna där vet jag inte men jag tror inte det är någon större "sak", man accepterar ganska rakt av att en Katolsk läkare inte vill/kan befatta sig med abortfrågor.

OBS! Jag är INTE Katolik och inte abortmotståndare heller. DS.
 
Så kan man ju uttrycka det, ett annat sätt är att fråga sig om landstinget har så många som är lämpliga till alla uppgifterna så att man kan tacka nej till dem som är lämpliga till vissa av arbetsuppgifterna.

Det vet jag inte, därför ställer jag frågan.

Då måste man ju fråga sig om landstingen har tillräcklig många läkare som är lämpliga till alla uppgifterna så att man kan tacka nej till dem som är lämpliga till vissa av arbetsuppgifterna. Det är väl ingen som vill ha en läkare som bara är villig att utföra vissa saker?

"Hej och välkommen till akuten, jag ser att du håller på att förblöda just nu. Jag måste tyvärr be dig vänta någon minut så ska jag hämta min kollega, jag utför nämligen inte blodtransfusioner."


Och det är lätt att säga till den patient som ligger med en komplicerad sätesbjudning , vår vanliga BM har slutat och den andra kommer i morgon.

Men idag finns ingen samvetsklasul och BM jobbar på förlossningen nu, det är ju därför personen är erfaren, för att den jobbat länge i yrket och trivts med det.

Det blir väl samma sak som ditt sätesbjudnings-exempel om det kommer in någon som behöver göra en abort, "Nej tyvärr alla som jobbar idag har valt bort att göra aborter"
 
Så kan man ju uttrycka det, ett annat sätt är att fråga sig om landstinget har så många som är lämpliga till alla uppgifterna så att man kan tacka nej till dem som är lämpliga till vissa av arbetsuppgifterna.

Det vet jag inte, därför ställer jag frågan.
Men det där är ju ett helt sjukt resonemang.
"Det är sån brist på poliser så vi anställer några som är öppet rasister"
"Det är sån brist på lärare så vi anställer några som pga religiösa skäl vägrar undervisa om andra religioner"
"Det är sån brist på läkare så vi anställer några som vägrar träffa kvinnor"

Du ser inte hur resonemanget haltar? Hur långt ska vi kompromissa? Och hur bra personalpolitik är det för de barnmorskor som blir kvar och utför aborter? Deras del av aborter i jobbet skulle öka drastiskt. Jag tror ingen tycker aborter är så himla trevligt så man vill ha det som huvudsaklig sysselsättning. De som vägrar dumpar ju det på resten. lojalitet inom personalgruppen?
 
Om en städare tvingas genomföra en spya-upptorkning mot sin vilja ökar risken att jobbet inte blir professionellt gjort och han/hon bör avsäga sig det aktuelle jobbet.

Om en snickare tvingas genomföra en avsågning av en bräda mot sin vilja ökar risken att jobbet inte blir professionellt gjort och han/hon bör avsäga sig det aktuelle jobbet.

Om en polis tvingas genomföra en fortkörningsbot mot sin vilja ökar risken att jobbet inte blir professionellt gjort och han/hon bör avsäga sig det aktuelle jobbet.

Om en lärare tvingas genomföra en föreläsning mot sin vilja ökar risken att jobbet inte blir professionellt gjort och han/hon bör avsäga sig det aktuelle jobbet.

Om en läkare tvingas genomföra en operation mot sin vilja ökar risken att jobbet inte blir professionellt gjort och han/hon bör avsäga sig det aktuelle jobbet.


Ser du vart jag vill komma med det här?
En LV får smuts tillägg vid spyor så mycket dålig jämförelse, där jag jobbat i alla fall.
 
Absolut, förutom den lilla haken att det råder brist på erfarna barnmorskor. Menar du på fullt allvar att vi ska öka den bristen (om än marginellt)
Med "erfarna barnmorskor" menar du "inkompetenta barnmorskor som vägrar göra delar av sitt jobb och äventyrar patienternas säkerhet och rättigheter"?

För det är ju sådana barnmorskor vi diskuterar här.

Problemet du gnäller om är ett separat problem, vi ska inte ha inkompetent och olämplig vårdpersonal bara för att det finns en brist. Finns det barnmorskor som inte klarar av sina jobb, eller vilken yrkesgrupp som helst, och det spelar ingen roll om de är erfarna eller inte när de är inkompetenta, ja då får de sluta och någon annan bättre lämpad får ta över.

Så funkar arbetslivet, man behåller inte ett jobb om man är helt olämplig för det.
 
En LV får smuts tillägg vid spyor så mycket dålig jämförelse, där jag jobbat i alla fall.
I de jobb jag har haft där städning har varit en del av jobbet har det aldrig varit någon skillnad, arbetsplatsen ska vara ren när jag lämnar jobbet, oavsett hur vem som har smutsat ner med vad. Men det är ju bra att det finns lönetillägg vid andra arbetsplatser :) Finns det möjlighet att välja bort att torka upp spyan också?
 
Du är verkligen naiv om du tror det är så enkelt. Ska vi ha abortkliniker då som man kan bli remitterad till? Kanske åka 30 mil för att få göra sin abort?

Hur många cancerpatienter får tid inom 2 veckor från remiss? Abort har som sagt bästföre-datum. Man kanske märker att man är gravid när man har 2 veckor på sig att göra abort. Då ska landstingen mala på om att man ska få söka vård i annat landsting. Kanske har de där begränsad tillgång på personal som befattar sig med abort så det är väntetid. Men hoppsan, där gick tiden ut ja.
USA har abortkliniker. Där kvinnorna tas emot med fullständig förståelse, diskretion och gott mottagande. Även Storbritannien har kvinnokliniker dit kvinnor kan vända sig och vara fullt försäkrade om att de tas emot och behandlas väl och med sympati och respekt. Däirfrån remitteras hon sedan till ett sjukhus där aborten kan genomföras.
 
USA har abortkliniker. Där kvinnorna tas emot med fullständig förståelse, diskretion och gott mottagande. Även Storbritannien har kvinnokliniker dit kvinnor kan vända sig och vara fullt försäkrade om att de tas emot och behandlas väl och med sympati och respekt. Däirfrån remitteras hon sedan till ett sjukhus där aborten kan genomföras.
De tas emot fint av personalen ja, men kan mötas av protesterande utanför och personalen kan få utstå dödshot. Så diskret är det ju inte heller eftersom alla vet vad man ska dit och göra.
 
De tas emot fint av personalen ja, men kan mötas av protesterande utanför och personalen kan få utstå dödshot. Så diskret är det ju inte heller eftersom alla vet vad man ska dit och göra.
I USA, ja, i Storbritannien tror jag inte det förekommer? I USA är det riktigt vidrigt; abortläkare skjuts ihjäl utanför sina kliniker av motståndare som på så sätt vill "rädda barn"!
 
I de jobb jag har haft där städning har varit en del av jobbet har det aldrig varit någon skillnad, arbetsplatsen ska vara ren när jag lämnar jobbet, oavsett hur vem som har smutsat ner med vad. Men det är ju bra att det finns lönetillägg vid andra arbetsplatser :) Finns det möjlighet att välja bort att torka upp spyan också?
Har bara hänt 1 gång att en inte ville men då var en annan snabb på att få tillägget så inga påföljder.:)
 
I USA, ja, i Storbritannien tror jag inte det förekommer? I USA är det riktigt vidrigt; abortläkare skjuts ihjäl utanför sina kliniker av motståndare som på så sätt vill "rädda barn"!
JA de är ju helt sjukt. Ditåt vill vi ju verkligen inte.
Ingen aning om hur det ser ut i Storbritannien, katoliker kanske inte är lika galna som fundamentalistiska kristna i USA.
 
Javisst det är den naturliga lösningen. Jag håller med dig.
MEN
Nu råder en skriande brist på erfarna BM.
Har landstinget råd att sparka en erfaren BM utan att kunna fylla platsen med en annan?
Där ligger knuten idag.

Sedan får man naturligtvis tycka bananer som vissa eller bara uttrycka sina farhågor som andra.
Det verkar vara brist på erfarna inom mitt yrke med. Innebär det att jag ska kunna vägra utföra vissa arbetsuppgifter? Det händer att jag i jobbet fattar beslut om andra personer, där som privatperson kan tycka en viss sak, men där jag som tjänsteman får lägga det åt sidan och utföra mitt arbete.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp