Kedja under hakan istället för över nosryggen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Iso
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 5 883

Iso

Trådstartare
Bland dom värsta sakerna jag vet kvalar kedja under hakan in ganska högt. Kan någon säga varför det skulle vara bättre att ha den under hakan än över nosryggen?

När man är ute bland hästar/hästfolk så har ju 8 av 10 det under hakan. Varför? Är det något jag har missat eller är det okunnighet?

Sv: Kedja under hakan istället för över nosryggen?

Nosryggen är mycket känslig, och spetsen är lätt att skada eller t o m knäcka. Därför skulle jag aldrig sätta kedjan över nosryggen.

Om jag har kedja så har jag den under hakan. Tycker det är mer lämpligt än över.

Säg mig, är du lika emot kandar- och jaktstångar som har kedja under käken när man rider?

Som med det mesta så ska man naturligtvis lära sig så man vet vad man har att göra med.

Precis. Hästens nosrygg är väldigt tunn och känslig så har man kedja över nosryggen och hästen rycker till kan den gå av. Detsamma gäller när använder hackamore.

Precis. Hästens nosrygg är väldigt tunn och känslig så har man kedja över nosryggen och hästen rycker till kan den gå av. Detsamma gäller när använder hackamore.

Hej!

Man får nog dra rätt ordentligt om man har dom rätt anpassade!

Jag har lett med kedja både över och under nosen, helt beroende på hästens problem. Vissa blir galna av att ha under hakan, eller så gör det ingen skillnad alls, då testar jag över nosen.

Fast ska i sannings namn erkänna att jag inte lett en häst med kedja på säkert 5 år. Jag föredrar att uppfostra de hästarna jag leder.

/Lavinia

Vadå okunnighet? Vad är det som säger att det ena eller det andra är fel?
Jag har under alla mina år stött på en person som valde att sätta kedjan över nosryggen i stället för under, men jag ser inte vad som är fel med det. Förutom att jag tycker att det är lite klumpigt..

Knappnål

Fast man kan ju lika gärna skada benet under hakan? Var hos en veterinär som sa att det var minst lika känsligt och han hade sett flera fall då det hade blivit skadat allvarligt.

Och jag anser inte riktigt att kedja vid kandar eller jaktstån används på samma sätt. Har du kedja under hakan på en häst och den stramas till (du rycker till, hästen blir rädd m.m) så reagerar hästen naturligt med att ta huvudet uppåt vilket ibland leder vidare till att den också lättar på frambenen och till slut stegrar. Har tyvärr sett några hästar stegra och slå över på grund av kedja under hakan. När huvudet också går uppåt så försvinner ju heller inte trycket utan fortsätter tills du släpper efter ordentligt.

Har du kedja över nosryggen så söker sig huvudet neråt och trycket släpper direkt utan att man själv behöver göra något.

När den ligger över nosryggen kan den alltid glida ner och hamna fel. Att få ett ryck med kedjan strax över näsborrarna tror jag ingen häst uppskattar och hästens nosrygg är väldigt tunn längst ner, den "tar ju slut" sas och det gör den inte bara "rakt av". Kika på ett skelett.

Under hakan är risken mycket mindre att kedjan glider fel, den kan tom hänga och glappa lite helt utan inverkan utan att det stör minsta lilla. Därför föredrar jag helt klart kedjan under hakan de gånger jag ombeds leda med kedja.

Någon gång har jag satt den genom munnen, en matglad ponny van att smita :cool: Men det räckte med 1-2 gånger en kort sträcka (där grästuvorna började...) sedan räckte det med en kombination av tajming och attack. Lite speciell ponny det där ;)

Jag föredrar helt klart som Lavinia att ha uppfostrade/uppfostra hästarna jag handskas med, för säkerhetens skull främst och näst för att jag inte ser något nöje alls i att hantera hästar som är inne i sin egen bubbla och inte tar någon notis om mig. Ponnyn nämnd ovan lyckades åtm nästan sluta tränga sig ut genom boxdörren och springa ner en för att smita ut när stallet var öppet ;)

Knappnål

Fast man kan ju lika gärna skada benet under hakan? Var hos en veterinär som sa att det var minst lika känsligt och han hade sett flera fall då det hade blivit skadat allvarligt.

Och jag anser inte riktigt att kedja vid kandar eller jaktstån används på samma sätt. Har du kedja under hakan på en häst och den stramas till (du rycker till, hästen blir rädd m.m) så reagerar hästen naturligt med att ta huvudet uppåt vilket ibland leder vidare till att den också lättar på frambenen och till slut stegrar. Har tyvärr sett några hästar stegra och slå över på grund av kedja under hakan. När huvudet också går uppåt så försvinner ju heller inte trycket utan fortsätter tills du släpper efter ordentligt.

Har du kedja över nosryggen så söker sig huvudet neråt och trycket släpper direkt utan att man själv behöver göra något.

Underkäken är också känslig ja men det går knappast att bryta av.

Ang att hästen går uppåt beror ju helt på individ.

Att den inte lossar för att ledaren hänger i kedjan beror ju på längden rep samt ledarens kunnighet att leda häst. Hästar får panik av att folk blir hängandes i vanliga grimskaft oxå.

Jag tror, precis som vanligt, att kontrollen inte sitter i styrkan på hjälpmedlet utan hur hästen är uppfostrad på hjälpmedlet. Ingen kedja och inget bett i världen kan stoppa en häst eller hindra den från att slå runt. Om hästen däremot är van/uppfostrad på utrustningen som används och ledaren är van vid/kan hantera utrustningen som används så kan man få mer kontroll.

En häst kan liksom lika gärna kasta sig bakåt av ett ryck över nosryggen så att ledaren blir hängandes i repet och pga det slå runt om den reser sig för att komma loss. Allt handlar om hur ledaren hanterar hästen och sina redskap och hur hästen reagerar på olika tryck.

om jag ska leda en häst som jag känner mig osäker på så använder jag kedja (under hakan). Vill hästens ägare inte detta så får denne ta in och ut sin häst själv även på mina pass.
Jag tror ju knappast de hellre skulle vilja att deras häst kommer lös? (jag är av den typen att jag uppfostrar inte andras hästar, det är inte mitt jobb. jag utsätter mig heller inte för att riskera att bli skadad, det är ingen häst värd!)

Jag använder sällan kedja, men om jag gör det så sätter jag kedjan olika beroende på "vad som är problemet". Stegrar hästen eller drar iväg/blir stark, så har jag kedjan över nosen. Backar den eller försöker "lägga" sig ner= kedjan under nosen.

om jag ska leda en häst som jag känner mig osäker på så använder jag kedja (under hakan). Vill hästens ägare inte detta så får denne ta in och ut sin häst själv även på mina pass.
Jag tror ju knappast de hellre skulle vilja att deras häst kommer lös? (jag är av den typen att jag uppfostrar inte andras hästar, det är inte mitt jobb. jag utsätter mig heller inte för att riskera att bli skadad, det är ingen häst värd!)

:bow: :bow: :bow:

Jag använder sällan kedja, men om jag gör det så sätter jag kedjan olika beroende på "vad som är problemet". Stegrar hästen eller drar iväg/blir stark, så har jag kedjan över nosen. Backar den eller försöker "lägga" sig ner= kedjan under nosen.

Precis så gör jag med. Jag tycker det är självklart att hästen försöker gå ifrån trycket från kedjan. Därför beror det på hästens reaktioner hur jag lägger kedjan.

*kl*

Hingstar leder jag oftast med kedjan i munnen. Då handlar det om unga travhästar i stora stallar som är jäkligt på tårna. Då tycker jag kedjan i munnen är överlägsen.

Oavsett var man har kedjan behöver man inte använda den mer än ett vanligt grimskaft. Det hänger ni väl inte heller i hela tiden du leder hästen? Om hästen inte lyssnar på mitt kroppsspråk eller röst så lägger jag till grimskaftet, och då oavsett om det har kedja eller ej.

Fördelen med att ha en kedja i munnen på små unghingstar är att de får nåt att pyssla med och man lockar intresset ifrån allt roligt runt ikring och han kan tugga och suga på det han får i munnen på väg till hagen.

Man kan vara snäll med handen oavsett om man har en kedja i den :cool:

Nar jag satter kedjan i grimman gar jag alltid in sa den ligger ett halvslag over nosremmen. Pa sa satt ar det noll chans att kedjan faller ner dar den kan gora hasten illa.

Jag anvander kedja over vid ledande av hastar som inte kan uppfora sig (extremt oupfostrade inacckorderingar, hormonstinna unghingstar, stissiga hastar etc) pa det viset vagar jag ta i dem utan att vara radd att gora dem illa.
Kedja under hakan anvander jag i princip aldrig. For mkt mjukdelar for min smak.
Kedja i munnen ar helt uteslutet. skulle aldrig nagonsin anvanda det och kokar over om jag ser ngn annan med det. Hade en av vara anstallda gjort sa hade de fatt sparken pa en gang. Vad hander om hasten blir radd/brakar? Om den kommer los och trampar pa grimskaftet? Idioti!

Ar det en riktig idiothast anvander vi en specialgjord repgrimma med tryckpunkter i nacken. Har haft ute den en gang sen jag flyttade hit och den gangen var den helt onodig (tack och lov).
Vill jag ha superkontroll anvander jag lipchain men aldrig om det finns risk att hasten tar sig los.
Mina svarforaldrar var tipsade om att lagga kedjan som snara runt underkaken pa sin hast... Tanker inte ens kommentera det.

Kedja i munnen är ju nästan samma sak som att ha bett i munnen. Om man leder en häst med bett och tyglarna över halsen och den sliter sig va händer då? Jo precis samma sak som en kedja hade gjort så i sånna fall får man enligt dig inte leda med bett heller.

Nosryggen är väldigt tunn på alla ställen men tunnast är längst ner. Underkäken är relativt tjockt jämfört med nosryggen och så finns det inte speciellt mycket mjukdelar där heller. Kedjan ligger nästan direkt mot skelettet. Så risken att de händer något är störst om man lägger kedjan över nosryggen. Och den åker garanterat ner om man inte håller kedjan spännd hela tiden vilket är onödigt.

Och det med hackamore, ja det får man OM man har det rätt anpassat. MEN nu är det så att ALLA som använder både hackamore och kedja INTE är så rutinerade och kunniga i de områdena så i många fall sätter domdet fel.

Jag har använt båda men föredrar under hakan. Ligger mer stilla o jag tycker det ger bättreb kontroll.
Min förrda häst var knepig att lasta. Utan kedja backade jhan, reste sxig o kastade sig. Med kedja under hakan var det mindre trevligt att stöka runt o han klev rätt på. Tog jag bort den började han stöka igen.
Så varför inte använda kedja under hakan o få en supersnäll häst som kliver rakt in? Då drog jag inte utan han gick in med slakt grimskaff, så inget obehag om han inte skapade det själv.

Väljer man över eller under hakan är nog en smaksak. Min egen häst leds med kedja någon gång per år när han är busig och stollar med min lilla mamma och då lägger vi kedjan över nosen eftersom han tycker att det5 är obehagligt när den ligger under. Det känns som att den löper bättre på ovansifan, under vill den gärna fastna till i spänt läge - vilket naturligtvis stressar hästen.

Jag upplever tvärtom, d v s att när hästen flänger iväg är det lätt att kedjan ligger an på nosryggen. Skulle hästen då försöka bli av med obehaget genom att bocka eller springa, blir trycket ännu högre över nosryggen och olyckan är ett faktum (det är verkligen inte roligt när kedjan skaver nosryggen blodig, det ser hemskt ut eftersom huden är så tunn där).

Just den ömtåliga yttersta delen av nosryggen är nästan lövtunn (titta på ett hästskelett) så jag har verkligen nojja över att ha av eller skada den delen. Har själv haft en känslig häst som fick tryckmärken i själva skelettet på nosryggen - av lädergrimma. Han var alltså deformerad över nosryggen efter en helt normal lädergrimma som han haft i hagen.

Numera undviker jag kedja helt och föredrar stigbett och longerlina om hästen stökar. Säkrare för alla inblandade känner jag.

Senast ändrad:

Kedja i munnen är ju nästan samma sak som att ha bett i munnen. Om man leder en häst med bett och tyglarna över halsen och den sliter sig va händer då? Jo precis samma sak som en kedja hade gjort så i sånna fall får man enligt dig inte leda med bett heller.

Det håller jag inte riktigt med om. Ofta är tyglar/träns klenare än grimma/kedja (åtm om man inte använder annat än rejäla lädergrimmor) och går således lätt av vid ett ryck om hästen fastnar i tygeln. Kedjan tror jag kan orsaka mer skada. Men det är min uppfattning, ingen sanning :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 446
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 404
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka