"Keepers" på Full Cheek

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 820
S

Sparf

Ja, hur stor skillnad blir det med och utan "keepers".
En liten läderrem som sitter från översta änden på stängerna och till sidostyckets fäste i bettringen.

Vet ej om jag får lägga in en bild från google men har än så länge inte hittat någon Cophyright-markering.
Sök på både Full Cheek och Fullcheek på google-bilder så hittar ni nog de små remmarna jag pratar om.

Skillnaden borde ju bli att bettet ligger mer "upprätt" men hur stor inverkan får det på hästen? Negativt och positivt, till skillnad från utan dom.

Tack på förhand

Sv: "Keepers" på Full Cheek

Man använder väl sånna för att hästen inte ska komma åt stängerna? Gör inte hästen det är det ju onödigt att ha sånna.

Har ingen aning. Men händer det ofta att hästar överlag brukar få tag på stängerna med munnen?

En av mina hästar har sådanna på sitt tävlingsbett.
Jag vet dock inte varför :D
Men jag tror att det är för att bettet ligger mer stilla + att det är en aningens starkare. ( kanske att förhindra att e inte åker in i munnen, men det är iaf inte anl till att min häst har det.

*Trådkapning*
Någon som vet vart man kan köpa dessa? Mina börjar bli slitna och jag hittar dem ingenstans! Sist fick jag köpa dem i tyskland :D

okej.. Varför blir det skarpare tror du?
Men ett fullcheek kan inte åka genom munnen pga parerstängerna, så jag tvivlar det är därför man har dessa små läderremmar.

På en bild så beskrevs det bara att bettet skulle ligga på plats, men varför ligger det inte på plats utan, kan man då fråga sig?

Lite mer "hävstång" tror jag :D

Bettet kan ju inte vrida på sig. Och ligger mer stilla.
Kolla på bilder med & utan så är det ganska stor skillnad.

Själva bettet har man ju ofta på hästar som är svåra att styra (unghästar)

okej.. Varför blir det skarpare tror du?
Men ett fullcheek kan inte åka genom munnen pga parerstängerna så jag tvivlar det är därför man har dessa små läderremmar.

På en bild så beskrevs det bara att bettet skulle ligga på plats, men varför ligger det inte på plats utan, kan man då fråga sig?

Men det är att bettet vrider sig så mkt att de åker in i munnen. Altså det är "pinnarna" som åker in i munnen, bettet åker inte igenom.

Äsch vad vet jag :D

Lite mer "hävstång" tror jag :D

Bettet kan ju inte vrida på sig. Och ligger mer stilla.
Kolla på bilder med & utan så är det ganska stor skillnad.

Själva bettet har man ju ofta på hästar som är svåra att styra (unghästar)

Jo, det enda jag ser på med eller utan bilder är att stängerna är med rätuppstående med och hänger mer 'vågrät' utan..

Nu fattar jag vad du menade med att det kan åka genom munnen :p trodde du misstagit dig på vilket bett jag pratade om ;)

Senast ändrad av en moderator:

Det var fasta ringar på dom jag såg :confused:

Hur menar du med att det borde lägga sig fel i munnen?
Ursäkta mina frågor:p

blir lite hävstångsverkan (eller vad man nu får lov at kalla det när det inte finns ngn kedja) med såna på. Är iaf vad jag har fått lära mig

Så kedja eller loopar, eller vad de nu kallas, ger samma effekt på ett full cheek?

Jag kan förstå hävstångseffekt (dock liten) med kedja men har svårt att se den med looparna....:confused: Är det jag som är trög eller?

Näe, alltså kedja syftade jag på kindkedja sm finns på t.ex. pelham etc. Skrev så för att det brukar bli liv här om man skriver ngt om hävstångseffekt när det är ett bett som inte har kindkedja. Finns ju ingen sån på detta bettet.

Kan tänka mig att när man har loopar (eller läderremmar som jag kallar det ;)) så när du tar i bettet så vill parerstängerna (som sitter mer lodrött med loopers) bli mer vågräta och roterar lite och skapar lite tryck på nacken (borde dock vara minimalt ju)

Men ja, jag bara svammlar och är dessutom trött ;)

Du svamlar inte.... det är därför som man sätter dit dessa läder"flärpar"..... själv använder jag dom där små läderfästena som man har på stigbyglar med gummiband...

Annars kan man beställa dom hos sin vanliga ridsportaffär som har grejor från Shires, artnr 647 Fulmer loops....

jo jag anade att det var kindkedja du menade också ;)

Så om jag fattat rätt, blir det mindre "hävstångseffekt" med loopar?

:o

aha. Tack för alla svar :bow:

Men ni tror iallafall inte att inverkan av bettet kan göra "ondare" på det ena eller det andra sättet? Alltså tänker mer då på nyp eller linknande...

Jag har aldrig sett loopar användas på fullcheekbett, endast på fulmerbett. Varför skulle man vilja ha loopar på ett fullcheek? Känns som att det förstör funktionen lite.

Jag läste en text för ett tag sedan, som handlade om olika bettyper. Den var skriven av en engelsman (namn?) Fanns länkad till här ifrån buke.
Han menade att looparna alltid satt på fullcheek bett förr...
Och då med syfte att förhindra olyckor med stängerna.

Vet ej hur dessa olyckor skulle se ut, men det kanske ligger ngt i det?

Liknande trådar

S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 762
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka